• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera dubbla Victron ORION-TR SMART 12/12-30A

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Någon som kopplat in dubbla dc-dc laddare?
Jag har idag 2*100 ah litiumbatterier och vill ha snabbare laddning än vad min Victron dc-dc smart 30ah laddare
gör idag, vi står inte på 220 och vi är ute mest höst vinter så det behövs ladda snabbare då vi inte
ständigt kör långa sträckor. Klarar generatorn att leverera det som behövs?

 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Någon som kopplat in dubbla dc-dc laddare?
Jag har idag 2*100 ah litiumbatterier och vill ha snabbare laddning än vad min Victron dc-dc smart 30ah laddare
gör idag, vi står inte på 220 och vi är ute mest höst vinter så det behövs ladda snabbare då vi inte
ständigt kör långa sträckor. Klarar generatorn att leverera det som behövs?

Precis vad jag har funderat på. Har 200a bly/kol. Behöver man göra något åt kabeldimensionen från generatorn?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tyvärr inte påläst på Victron men ändå. Man bör kolla upp så att man verkligen får dubbel laddning med dubbla laddare som är kopplade till samma batteri/batterier.
Vid laddning av litiumbatterier så är det ju i.o.f. batteriet som delvis "sköter" om laddningen men när laddaren gör hela jobbet med avkänning av batterierna så kan det bråka om det inte finns bra info om laddaren för motsatsen.
I många fall så blir flera laddare som laddar samtidigt lurade av varandra och kan uppföra sig på många sätt och inte ge alls vad man tror.
Det kan ju vara så att Victronladdare funkar parallelt i par och det är brukligt att göra så, och då kan ni strunta i det här inlägget... I annat fall kolla upp så det verkligen funkar.
Vid samma parallelkoppling med andra laddare och kanske dessutom olika fabrikat så brukar den mest intelligenta laddaren bli lurad av den dummare och helt lägga av eller gå ner på underhållsladdning så resultatet inte alls blir vad man förväntar sig.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Så här skriver Victron själva om själva laddaren. Så det ska inte vara problem med själva laddaren @JANKRO.
DEFB06D0-1A02-484F-8F1D-F9CCF8DFEB96.jpeg
Om generatorn klarar av det beror så klart på vilken effekt den kan ge. Variera troligen med motorstorleken (motorns effekt), dvs instegsmodellerna, typ 130hk har säkert en lite klenare generator mot 180hk.
Läst på andra ställen om de som kopplat in DC/DC för högre laddning. Om jag inte minns helt galet, så hade någon 80A laddning via DC/DC på sin bil. Och någon annan ännu mer.
Det verkade fungera bra för dem.
Flera har varnat för hög värmeutveckling i generatorn, särskilt vid lägre varvtal på motorn, som kan riskera dess livslängd negativt.

Bara för tydlighetens skull, vi har ingen installation så som du funderar på att göra.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Så här skriver Victron själva om själva laddaren. Så det ska inte vara problem med själva laddaren.
---------------------------------
Så bra, jag fick upp en mycket diffusare funktionsförklaring på någon försäljningssida, och tänkte som sagt bara säga till om lite extra koll för säkerhets skull.
Anledningen till inlägget är att jag har hjälpt en del som inte fått ut vad de tror med dubbla laddare.
Det är inte så länge sedan jag skrev om en som jag träffade och som tyckte att det tog lång tid för bobatterierna att laddas visserligen då med två 230V laddare.
Det satt en 15A laddare original i den bilen och sedan hade han skarvat på med en extra 15A laddare.
Jag hjälpte honom att mäta på laddningen som pågick.
Det var långt från 30A. Den nyare finare laddaren hade gått ner på underhållsladdning till ca. 0.8A troligen lurad av originalladdaren, och originalladdaren hade dragit ner på laddningen för den kände väl att motståndet hade ökat i batterierna så den laddade ca. 7A.
Så ca. 7 till 8 Amp. laddning som var långt ifrån hans tro på ca. 30A.
Samma sak gäller också ibland om man står kopplad till 230V. laddning och solcellerna har en egen regulator, och man då lever i tron att både 230V. laddaren och solcellernas regulator hela tiden matar samtidigt.
Men det var ju dessutom "vanliga" batterier och inte litium.

Det är som alltid i dessa sammanhang, att mäta är att veta. Det har ju blivit vettigt pris på enklare tångampermätare för likström och med en sådan runt rätt kabel så vet man vad som händer, om man som ibland bara har några blinkande olikfärgade dioder som upplysning.
Som du också skriver så bör man nog se till att man har marginal på generatorn i bilen, särskilt precis efter start för då brukar startbatteriet ta en hel del för att ersätta ev. underhållström och startstömmen som just gått åt.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det blev något underligt med inlägget, det leder till alla mina andra inlägg..... Skall se om det går att få bort...

Japp, delvis borta. Det var för jag fanns med som @JANKRO i Peter & Lorellas inlägg.
Klicka bara på "Klicka för att förstora."

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
kocken1 och jag har olika förutsättningar. Jag har ingen EBL i min husbil. Det är ett hemmabygge med 3.0 motor i en Citroen Jumper från 2016. Det jag funderar på är om kablarna från generatorn klarar av 2 st Victron orion 12-12-30. Hur vet man det? Börjar det ryka så klarar inte kablarna det. Men det känns dumt att utmana ödet. Ursäkta kocken1 att jag går in i din tråd.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
kocken1 och jag har olika förutsättningar. Jag har ingen EBL i min husbil. Det är ett hemmabygge med 3.0 motor i en Citroen Jumper från 2016. Det jag funderar på är om kablarna från generatorn klarar av 2 st Victron orion 12-12-30. Hur vet man det? Börjar det ryka så klarar inte kablarna det. Men det känns dumt att utmana ödet. Ursäkta kocken1 att jag går in i din tråd.
Börja med att tala om hur många A generatorn är på och hur grova och långa kablarna är från generatorn till dc/dc samt från dc/dc till batteri.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har inte husbilen här. Men det är en standard Citroen Jumper. Startbatteriet under förarsätesgolvet ch bodelsbatteriet under passagerarstolen. Så man kan antar att från generatorn till husbilsbatteriet är det max 1,5 m och mellan batterierna är det max 1 m. Generator är på 140A. Då borde man kunna räkna ut vilken dimension kablarna behöver ha. Ex 10 mm2 räcker det 16mm2 25 mm2. Så om man antar att sträckan mellan generatorn o startbatteriet har längden ovan, generatorn är på 140A och om man räknar på ovanstående kabeldimensioner. Då borde det kunna gå att räkna ut! Vem kan?
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Som svar på den ursprungliga frågan så har jag dubbla Victron ORION-TR SMART 12/12-30A som jag laddar mitt 300Ah-bodelsbatteri med under färd.

IMG20220220144347 - Peter Ekholm.jpg

Från startbatteriet (via en 100A säkring) har jag en 25 mm2-kabel (ca 2 m) fram till två parallella DC/DC (som ansluts med 16 mm2-kablar). Jag har kopplat in strömbrytare på styringångarna till DC-DC så att jag kan välja om jag ska ha ingen, en eller två laddare i drift. Jag har även en permanent inkopplad ampéremätare med shunt så att jag kan ha koll på hur mycket jag belastar generatorn. I början laddar/belastar båda DC/DC med upp till 80A för att sedan sakta sjunka neråt 70A där strömmen ligger konstant tills batteriet börjar bli fulladdat, då räcker det med en DC/DC. Jag har känt på 25 mm2-kabeln men den blir inte varm.

Såvitt jag kan se fungerar allt bra förutom att batteriet inte laddas upp till mer än ca 13,5V, tänker att det måste ha att göra med inställda värden i DC/DC men kan inte se vad som skulle vara fel. Har följt batteritillverkaren Sunwinds instruktioner för laddning med Victron och de är snarlika inställningarna för andra batterier. Jag får läsa på mer.

En irritation som kan nämnas i sammanhanget är att det sitter två LEDs på DC/DC, en för att den är inkopplad (grön) och en för blåtand (blå), båda (i mitt fall 4 LEDs) blinkar till med jämna mellanrum, inte starkt men i totalt mörker syns det alltför väl. Jag saknar ännu några paneler i mitt bygge så med tiden bör jag skärmat av burkarna från omvärlden så att jag får ett stilla mörker när jag ska sova.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Som svar på den ursprungliga frågan så har jag dubbla Victron ORION-TR SMART 12/12-30A som jag laddar mitt 300Ah-bodelsbatteri med under färd.

Visa bilaga 225360

Från startbatteriet (via en 100A säkring) har jag en 25 mm2-kabel (ca 2 m) fram till två parallella DC/DC (som ansluts med 16 mm2-kablar). Jag har kopplat in strömbrytare på styringångarna till DC-DC så att jag kan välja om jag ska ha ingen, en eller två laddare i drift. Jag har även en permanent inkopplad ampéremätare med shunt så att jag kan ha koll på hur mycket jag belastar generatorn. I början laddar/belastar båda DC/DC med upp till 80A för att sedan sakta sjunka neråt 70A där strömmen ligger konstant tills batteriet börjar bli fulladdat, då räcker det med en DC/DC. Jag har känt på 25 mm2-kabeln men den blir inte varm.

Såvitt jag kan se fungerar allt bra förutom att batteriet inte laddas upp till mer än ca 13,5V, tänker att det måste ha att göra med inställda värden i DC/DC men kan inte se vad som skulle vara fel. Har följt batteritillverkaren Sunlux' instruktioner för laddning med Victron och de är snarlika inställningarna för andra batterier. Jag får läsa på mer.

En irritation som kan nämnas i sammanhanget är att det sitter två LEDs på DC/DC, en för att den är inkopplad (grön) och en för blåtand (blå), båda (i mitt fall 4 LEDs) blinkar till med jämna mellanrum, inte starkt men i totalt mörker syns det alltför väl. Jag saknar ännu några paneler i mitt bygge så med tiden bör jag skärmat av burkarna från omvärlden så att jag får ett stilla mörker när jag ska sova.
Jag har en dc/dc av annat märke som också laddar med 13,5-13,6V. Men när batteriet når upp till 96-97% av sin kapacitet så ökar laddningen till 14,3-14,4V. Kan det vara så att ditt batteri inte hunnit få full laddning?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har en dc/dc av annat märke som också laddar med 13,5-13,6V. Men när batteriet når upp till 96-97% av sin kapacitet så ökar laddningen till 14,3-14,4V. Kan det vara så att ditt batteri inte hunnit få full laddning?
Exakt så fungerar en litiumladdare.
Steg 1 CC = konstant ström, max ampere
Steg 2 CV = konstant spänning, ca14,2-14,6V
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
I DC/DC-omvandlaren kan man ställa in värden enligt termerna Absorption och Float. Jag tror förinställningarna är 14,2V för absorption och 13,5V för float och jag har ställt in 14,6V respektive 13,5V enligt Sunwind-manualen, vilket även syns i Victron-appen.

1665149878960.png
Där Bulk motsvarar CC och Absorption motsvarar CV. Infon om Float kanske endast gäller blybatterier, inte LiFEPO4.
 
Senast ändrad:
Toppen