• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Montera dubbelsits ducato

jocce

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Sandviken
Hej
Vi letar husbil av äldre modell tex sent 90 tal eller liknande. Vårt problem är att som bonusfamilj är vi 7 personer. Vi vill samtidigt ha en mindre Max 6 metersbil eftersom det oftast kommer vara jag och sambon som åker själva eller har något enstaka barn med oss, men någon gång kommer vi troligen åka alla 7. Vi letar en lb reggad eftersom de inte begränsar antalet passagerare MEN det finns Max 6-bältade att få tag i om man ska ha en vanligare ducato typ av bil. Vi kommer inte låta någon åka obältad även om lagen tillåter det, så då tänkte jag, kan man montera ett dubbelsäte i fram som ducatolastbilarna har eller krävs det någon ombyggnation?

De få gånger vi åker 7 personer så tänker jag att jag kan montera i dubbelsätet om det är istort sett bolt on, vad tror ni skulle det funka? Vi får då leva med att inte kunna gå igenom till bodelen.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Du får nog trolla med knäna om du ska få med alla 7 i max 6 meter. Du har en viktgräns också på 3,5 ton om du ska köra med vanligt körkort sen gäller C1 upp till 7,5 ton och över det blir det C körkort. Redan med 2 pers ligger du farligt nära eller till o med över 3,5 ton. Du tänker väl ha med mat i skafferi o kylskåp, kläder/skor i garderob vatten i vattentanken gasol i gasolflaskorna och kanske även en eller två cyklar och kanske även lite leksaker till barn/barnen. Har bilen redan en monterad markis o AC o lite mer lull-lull blir det problem.
 
Senast ändrad:

jocce

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Sandviken
Du får nog trolla med knäna om du ska få med alla 7 i max 6 meter. Du har en viktgräns också på 3,5 ton om du ska köra med vanligt körkort sen gäller C1 upp till 7,5 ton och över det blir det C körkort. Redan med 2 pers ligger du farligt nära eller till o med över 3,5 ton. Du tänker väl ha med mat i skafferi o kylskåp, kläder/skor i garderob vatten i vattentanken gasol i gasolflaskorna och kanske även en eller två cyklar och kanske även lite leksaker till barn/barnen. Har bilen redan en monterad markis o AC o lite mer lull-lull blir det problem.
Haha så sant, de flesta bilarna går bort
Just pga vikten. Vi behöver trolla för att lyckas transportera oss, sen får vi vuxna tälta och kidsen sova i bilen. Men som sagt vi kommer troligen ytterst sällan åka allihop. Men det vore bra om det iaf gick.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Måste vara enklare att få tag i en transporter eller liknande buss med sju platser och sedan ett taktält...
Om du monterar in ett extra säte måste bilen typas in med det och det går, i princip, bara om bilen tidigare varit utrustad med detta.
Men som föregående skrivit lär du få svårt att få in 7pers i en 3,5t bil utan att åka på överlast.
Har själv haft två sådana bilar och vi har alltid legat med med ca 50kg överlast med endast fyra personer och tillbehör.
Och då har man ändå fått offra en hel del såsom cykelställ, full vatten och dieseltank, markis mm
 
Toppen