• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera amatörradio i husbilen

F

F.d. 25431

Guest
Hej

Jag funderar på att montera en mobil amatörradio station i husbilen.

Antingen el 2m/7cm station eller en fyrbandare 2m, 70cm, 6m, 10m med anpassad antenn. Jag avvaktar nog med att bli mobil på HF i husbilen.

Det jag funderar på är hur jag skall montera antennenen.
Det finns ju inte mycket plåt för att fästa en antenn på. Hög är ju en husbil och plåten som finns ganska mjuk. Känns inte som något bra alt.

Kanske skulle man dra en kabel ut genom hålet för bakkameran och fästa en antenn på stegen. Kanske skulle fungera bra även för jordning för en kommande HF antenn.

Kanske en mindre antenn på sidospeglarna skulle fungera bra? Blir dock dålig räckvidd.

Jag vill gärna inte göra för mycket åverkan på bilen.

Hur har ni gjort?

Vh Mattias SM6YEC
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Montera amatörradio i husbilen

Föreslår att du tittar närmare på DDRR-antennen.
Låg höjd över underlaget, enkel eller dubbel kvartsvåg finns.
Att sätta en ring för högra band innuti en ring för lägra band går bra.
Googla så får du mycket info.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Montera amatörradio i husbilen

Jag fick ut en koax genom TV-antennröret, en RG-58, och gjorde en platta av galvad järnplåt, sådan som man har till ventilationstrummor. Målades fint. Den fäste jag med dubbelhäftande tejp på biltaket, sen kan man använda magnetfot.
Fördelen är att den välter om man kör under något för lågt. Bara att klättra upp sen och resa antennen.

HF antenner är förstås klurigare att få till, men troligen någon form av fäste endera på stegen bak eller på cykelhållaren. En AH-4 kanske bakpå.

de
Roy
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Montera amatörradio i husbilen

Min 2/70-antenn sitter på vänster backspegel och HF-antennen, Tarheel screwdriver, bak på ett rör som i sin tur sitter fast i cykelstället.
Ett par foton kan jag fixa om intresse finns.

Göran T625/SM5AWU
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Montera amatörradio i husbilen

Min 2/70-antenn sitter på vänster backspegel och HF-antennen, Tarheel screwdriver, bak på ett rör som i sin tur sitter fast i cykelstället.
Ett par foton kan jag fixa om intresse finns.

Göran T625/SM5AWU

Hej Göran!

Ja gärna foton. Verkade som spännande lösningar som passar mig.

Vh Mattias
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Montera amatörradio i husbilen

Börjar med monteringen av kortvågsantennen, en Tarheel 100. Den sitter monterad på ett aluminiumrör som i sin tur sitter monterat på cykelställets ena sida.
Man ser undre rörfäste, övre rörfäste med antennfot samt övre antennfäste.

Betrakta bilderna vridna 90 grader höger

Göran T625/SM5AWU
 

Bilagor

  • DSC_0088.JPG
    DSC_0088.JPG
    796,9 KB · Visningar: 35
  • DSC_0087.JPG
    DSC_0087.JPG
    772,7 KB · Visningar: 33
  • DSC_0091.JPG
    DSC_0091.JPG
    755,2 KB · Visningar: 30
Senast redigerad av en moderator:
G

Göran T625

Guest
Sv: Montera amatörradio i husbilen

VHF/UHF-antennen, en Daimond, sitter på ett stycke aluminiumplåt som i sin tur sitter på vänster backspegel. Antennen har PL-anslutning och jag hade turen att hitta en en helgängad PL-PL-kontakt med två tillhörande muttrar.
 

Bilagor

  • DSC_0085.JPG
    DSC_0085.JPG
    1,3 MB · Visningar: 43
  • DSC_0086.JPG
    DSC_0086.JPG
    955,2 KB · Visningar: 43
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Montera amatörradio i husbilen

VHF/UHF-antennen, en Daimond, sitter på ett stycke aluminiumplåt som i sin tur sitter på vänster backspegel. Antennen har PL-anslutning och jag hade turen att hitta en en helgängad PL-PL-kontakt med två tillhörande muttrar.

Ett stort tack för bilderna! Vilka bra lösningar!
Nu är det bara att ge sig ut till bilen och greja.
Tack för idéerna!

Vh Mattias SM6YEC
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Montera amatörradio i husbilen

Väcker liv i tråden igen.
Intressant lösning. Ingen swr i 2/70-antennen?

/Bengt sm7rdx
 

peohed

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
19603
Medlemskap
2024
Sv: Montera amatörradio i husbilen

Smart! Går det att fälla in spegeln med antennen monterad?
Fick just hem min Yaesu FTM-400 (70cm/2m) och lider antennvalets alla plågor. Den Fiat ducato som jag har, har runda gummibälgar som sidospegelfästen. Jag får nog bygga en konsol på spegeln....
/PeO
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Montera amatörradio i husbilen

Och vad använder ni dessa amatörradios till om man får vara lite nyfiken? Är det för att kommunicera med andra entusiaster eller vad?
 

peohed

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
19603
Medlemskap
2024
Sv: Montera amatörradio i husbilen

Ja, typ! men det ger ett extra lager av säkerhet när allt annat strular! Funkar inte livremmen så har jag hängslen! Bra med några handportabla så behöver man inte skrika så mycket ;-) /PeO
 

Leif Michael

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Västerås
HBK-Nr
22857
Medlemskap
2024
Sv: Montera amatörradio i husbilen

Jag har oxo en Fiat Ducato med runda gummibälgar till speglarna, hur löser man det?
 
Toppen