• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Modul NE237 koppla bort laddning till bodelsbatteri

huvcbo

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Gävle
HBK-Nr
35895
Medlemskap
2023
Hej, har en Adria Coral S670SL 2014, jag ska byta till litium batteri och använda en extern laddare anpassad för litium, hur kan jag koppla bort laddningen till bodelsbatteriet men fortsätta ladda startbatteriet när 230v är ansluten från NE237?

/huvcbo
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Om du kopplar bort kabel till tidigare laddare och ersätter med kabel från nya ladaren - i EBL, så får du laddning till bilen också. Så fungerar det för mig. Testa!
 

huvcbo

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Gävle
HBK-Nr
35895
Medlemskap
2023
Tack för ditt svar,
jag var inne på det men förstår inte vilken kabel som ska tas bort från EBL som laddar idag,
är det på sidan där switchen för vilken batteri typ sitter, finns B1 (ingång Bilbatteri), B2 (ingång förbrukningsbatteri (bodel)) och Negativ?

/huvcbo
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I min nuværende husbil (og i den før) sidder en EBL. I den findes en sikring der styrer ladning af bodelsbatteri. Den har jeg taget ud.

Der er selvfølgelig monteret nye kabler i forbindelse med de nye ladere med lithiumprofil
 

huvcbo

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Gävle
HBK-Nr
35895
Medlemskap
2023
Hej igen, jag har investerat i victron solcellsregulator, distributor och 2st lifepo4 12v 100ah batterier och räknade med att det inte får plats under
sätet där NE237 modulen sitter, jag funderar på att ha allt monterat i förvarings utrymmet under en av sängarna, är det möjligt? när det gäller att få fram kablage till NE237 modulen.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Borde fungera. Bara att du förlänger kablarna. Observera att du behöver gå upp i kabelarea. Hur mycket beror på belastning. Finns bra verktyg på nätet för att räkna ut kabelarean. Jag gjorde en liknande flytt. Sök på "Flytt av batteri" så hittar du.
 
Toppen