• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Mitt byte till LiFePO4-batterier och större solceller

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Har en Carthago Chic C-Line 4.8 från 2012.
  • Före byte: 120 W solcell med PWM-regulator kopplad via elblocket, plus 2x80 Ah AGM-bodelsbatterier
  • Efter byte: 2x175 W solceller för 1800 kr/st, Victron Smart Solar 100/30 för 2500 kr direktansluten till bodelsbatterierna, 2x100 Ah LiFePO4-batterier för 2800 kr/st. från Elfhub, utan Bluetooth, inköpta på Amazon. Lite nya kablar och säkringar också.
Jag är absolut inte mer än normalhändig, och en flinkare person kan antagligen nå samma resultat på betydligt kortare tid. Var tvungen att tänka om lite då och då.

BORTTAGNING AV BEFINTLIG UTRUSTNING
Regulatorn kopplades enkelt loss och batterierna var bara att lyfta ur. Den gamla solpanelen hade spoilerfästen och var limmad på taket. Efter misslyckade försök att kapa fästena med tigersåg valde jag att ta isär själva fogarna istället. Jag pillade upp ett hörn på fästet och tryckte in en plastkil avsedd för nivellering av trägolv. Sedan jobbade jag mig genom limfogen med en brytbladskniv, och knackade löpande in fler kilar så att limfogen utsattes för ett konstant hårt drag. Tog ungefär 1,5 timme per fog på ca 67x5 cm. Testade även att skära med en gammal gitarrsträng men det gick långsammare.

INSTALLATION AV SOLPANELER
2 solpaneler på 175 W från Victron installerades på taket i längsled baktill, på vardera sida om den bakre takluckan. Eftersom jag inte ville limma satte jag dit två tvärslåar av vinkelprofiler av aluminium på 30x30 mm: VINKELPROFIL ALUMINIUM 30X30X2MM 2M

Vinkelprofilerna fästes med hammarbult, brickor och muttrar i de befintliga takskenorna. Solpanelerna fästes baktill med solpanelsfästen från Biltema, så att bakändarna lyftes upp ett par centimeter. Framtill fästes panelerna direkt i vinkelprofilen. Höjdskillnaden ger en lätt lutning framåt som förbättrar vattenavrinning och minskar/eliminerar risken för att fartvinden tar tag i dem.

Vinkelprofilerna av aluminium rostar inte men är lite åt det veka hållet, dvs risk för vibrationer vid körning. Mitt under varje profil limmade jag därför fast en tillskuren skumplastkloss som stöd mot taket, och då blev montaget styvt. Sikaflex 591 användes som lim.

INSTALLATION AV SOLPANELSREGULATOR
Regulatorn monterade jag den här gången i det utvändiga facket ovanför batterierna för kortast möjliga kabelväg. Fyra skruvar i väggen så var det klart. SmartSolar 100/30 klarar av tre seriekopplade 175-wattspaneler och jag valde den för att få utrymme att växa.

Efter installationen programmerades laddningskurvan efter uppgifterna från Elfhub för optimal laddning. Med Victrons programvara gick det både snabbt och enkelt.

Den gamla anslutningen till EBL var säkrad med 10 A så den kunde jag använda. Jag kopplade den till ett dubbelt USB-C-uttag på 2x60 W (USB-C | Uttag | SEASEA | 2 x 60 WATT | Rund | Inbyggd) som installerades mellan långbäddarna. Precis lagom effekt för 10 A säkring! Köpte också ett par lösa adaptrar så att även äldre USB-A-kablar kan anslutas.

INKOPPLING OCH KABELDRAGNING
Jag valde att seriekoppla solpanelerna. En högre nominell spänning och lägre ström innebär endast ett kabelpar för hela installationen. Dessutom börjar solpanelerna ladda vid en lägre ljusstyrka, eftersom laddningen påbörjas först när spänningen är minst 5 V högre än batterispänningen. Kablarna från solpanelen kopplades ihop på utsidan av taket och skarvades i en vanlig utomhuskopplingsdosa som jag limmade fast med Sikaflex 591 ovanpå det befintliga hålet för den tidigare solpanelen. Inga extra hål alltså i karossen, bra. Från skarven på solcellskablarna användes kablar på 4,5 mm².

Kablarna drog jag snyggt och prydligt (tycker jag själv). I möjligaste mån använde jag befintliga kabelkanaler och passager och kompletterade med kabelkanaler vid behov. En automatsäkring på 35 A kopplades in på pluskabeln mellan regulatorn och batteriet, och den fungerar både som säkring och som strömbrytare för panelerna. Bra köp som rekommenderas varmt: enkelt, funktionellt och inga säkringar som behöver bytas.

INSTALLATION AV BATTERIER
Jag hade kollat i förväg att de nya batterierna skulle få plats. Det svåraste var att lyfta ut de gamla batterierna. Tunga as som behövde vridas och vinklas i trånga lägen.

Jag hade lyckats köpa batteripoler med fel gänga, M6 i stället för M8. Jag borrade då upp hålen i polerna och kapade till egna polskruvar från en M8-gängstång med en bågfil. Då kunde jag få dem precis lagom långa som bonus. Hade förstås hellre köpt rätt från början men det här blev också bra till slut.

Jag bytte de ganska taniga kopplingskablarna mellan batterierna till grövre varianter med riktiga polkabelskor. Tror att det blev 25 mm². Invertern var tydligen kopplad direkt till bara ett av de gamla batterierna; jag anslöt den istället till hela batteribanken för bästa balans. Alla andra kablar kopplades in som de satt tidigare.

Eventuellt byter jag kopplingskablarna till 50 mm² så att batteriernas maximala urladdningsström på 100 A per batteri utnyttjas bättre. Lågprioriterat, men skulle ge möjlighet att driva tyngre apparater via invertern som har en märkeffekt på 1800 W (=150 A vid 12 V).

Jag passade på att ansluta en batterifrånskiljare till batteribankens pluspol, så att jag enkelt kan stänga av strömmen när husbilen vilar mellan utflykterna. LiFePO4-batterier ska helst inte laddas kontinuerligt och det slipper jag på detta sätt.

HUR BLEV DET DÅ?
Otroligt bra, är sammanfattningen.
  • Solpanelerna sitter fortfarande kvar efter 300 mils körning på mestadels motorväg mellan Uppsala och Voorthuizen i Nederländerna.
  • Batterispänningen sjunker under kvällen/natten när solen slutar ladda och mer ström används i belysning och mobiler, men full återladdning sker sedan under en solig förmiddag. Dagtid vid sol matchades förbrukningen hela tiden av strömmen från solpanelerna. Bra för batterilivslängden eftersom urladdningen blir knappt märkbar.
  • Nu kan också kaffebryggaren drivas på batteribanken. De gamla batterierna var för klena.
FRAMTIDA UPPGRADERINGSTANKAR
  • Installationen som helhet klarar av ytterligare en solpanel på 175 W och det var också min ursprungliga plan. Men i nuläget är det överflödigt. Det kan ändras om vi t.ex. byter till kompressorkylskåp.
  • Ursprungstanken var att installera fyra batterier till för totalt 400 Ah, men det verkar också överflödigt i dagsläget. Vi campar nästan bara på sommaren. Den enda fördelen idag skulle vara möjligheten att köra t.ex. AC:n på taket på batteri, vilket idag är i princip det enda skälet för oss att ansluta oss till elplatser. Låg prio på det.
  • Jag funderar på att flytta batterierna från facket i ytterluckan till under ett av sätena. Det skulle skydda bättre mot minusgrader och frigöra lagringsplats i ytterluckans fack. Det finns plats under sätet och det är ett ganska svåråtkomligt utrymme. Det förutsätter att jag ser ett behov av lagring där, och just nu ser jag det inte. Men som alla vet är det bara en tidsfråga innan allt tillgängligt utrymme i en husbil används...
Ska försöka ordna bilder.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.161
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har en Carthago Chic C-Line 4.8 från 2012.
  • Före byte: 120 W solcell med PWM-regulator kopplad via elblocket, plus 2x80 Ah AGM-bodelsbatterier
  • Efter byte: 2x175 W solceller för 1800 kr/st, Victron Smart Solar 100/30 för 2500 kr direktansluten till bodelsbatterierna, 2x100 Ah LiFePO4-batterier för 2800 kr/st. från Elfhub, utan Bluetooth, inköpta på Amazon. Lite nya kablar och säkringar också.
BORTTAGNING AV BEFINTLIG UTRUSTNING
Regulatorn kopplades enkelt loss och batterierna var bara att lyfta ur. Den gamla solpanelen hade spoilerfästen och var limmad på taket. Efter misslyckade försök att kapa fästena med tigersåg valde jag att ta isär själva fogarna istället. Jag pillade upp ett hörn på fästet och tryckte in en plastkil för nivellering av trägolv. Sedan jobbade jag mig genom limfogen med en brytbladskniv, och knackade löpande in fler kilar så att limfogen utsattes för ett konstant hårt drag. Tog ungefär 1,5 timme per fog på ca 67x5 cm. Testade även att skära med en gammal gitarrsträng men det gick långsammare.

INSTALLATION AV SOLPANELER
2 solpaneler på 175 W från Victron installerades på taket i längsled baktill, på vardera sida om den bakre takluckan. Eftersom jag inte ville limma satte jag dit två tvärslåar av vinkelprofiler av aluminium på 30x30 mm. Vinkelprofilerna fästes med hammarbult, brickor och muttrar i de befintliga takskenorna. Solpanelerna fästes baktill med solpanelsfästen från Biltema, så att bakändarna lyftes upp ett par centimeter. Framtill fästes panelerna direkt i vinkelprofilen. Höjdskillnaden ger en lätt lutning framåt som förbättrar vattenavrinning och minskar/eliminerar risken för att fartvinden tar tag i dem.

INSTALLATION AV SOLPANELSREGULATOR
Regulatorn monterade jag den här gången i det utvändiga facket ovanför batterierna för kortast möjliga kabelväg. Fyra skruvar i väggen så var det klart. SmartSolar 100/30 klarar av tre seriekopplade 175-wattspaneler och jag valde den för att ge utrymme att växa.

Efter installationen programmerades laddningskurvan efter uppgifterna från Elfhub för optimal laddning. Med Victrons programvara gick det både snabbt och enkelt.

INKOPPLING OCH KABELDRAGNING
Jag valde att seriekoppla solpanelerna. En högre nominell spänning och lägre ström innebär endast ett kabelpar för hela installationen. Dessutom börjar solpanelerna ladda vid en lägre ljusstyrka, eftersom laddningen påbörjas först när spänningen är minst 5 V högre än batterispänningen. Kablarna från solpanelen kopplades ihop på utsidan av taket och skarvades i en vanlig utomhuskopplingsdosa som jag limmade fast ovanpå det befintliga hålet för den tidigare solpanelen. Inga extra hål alltså i karossen, bra. Från skarven användes kablar på 4,5 mm².

Kablarna drog jag snyggt och prydligt (tycker jag själv). I möjligaste mån använde jag befintliga kabelkanaler och passager och kompletterade med kabelkanaler vid behov. En automatsäkring på 35 A kopplades in på pluskabeln mellan regulatorn och batteriet, och den fungerar både som säkring och som strömbrytare för panelerna. Bra köp som rekommenderas varmt: enkelt, funktionellt och inga säkringar som behöver bytas.

INSTALLATION AV BATTERIER
Jag hade kollat i förväg att de nya batterierna skulle få plats. Det svåraste var att lyfta ut de gamla batterierna.

Jag hade lyckats köpa batteripoler med fel gänga, M6 i stället för M8. Jag borrade då upp hålen i polerna och kapade till egna polskruvar från en M8-gängstång med en bågfil. Då kunde jag få dem precis lagom långa som bonus. Hade förstås hellre köpt rätt från början men det här blev också bra till slut.

Jag bytte de ganska taniga kopplingskablarna mellan batterierna till grövre varianter med riktiga polkabelskor. Tror att det blev 25 mm². Invertern var tydligen kopplad direkt till bara ett av de gamla batterierna; jag anslöt den istället till hela batteribanken för bästa balans. Alla andra kablar kopplades in som de satt tidigare.

Eventuellt byter jag kopplingskablarna till 50 mm² så att batteriernas maximala urladdningsström på 100 A per batteri utnyttjas bättre. Lågprioriterat, men skulle ge möjlighet att driva tyngre apparater via invertern som har en märkeffekt på 1800 W (=150 A vid 12 V).

Jag passade på att ansluta en batterifrånskiljare till batteribankens pluspol, så att jag enkelt kan stänga av strömmen när husbilen vilar mellan utflykterna. LiFePO4-batterier ska helst inte laddas kontinuerligt och det slipper jag på detta sätt.

HUR BLEV DET DÅ?
Otroligt bra, är sammanfattningen.
  • Solpanelerna sitter fortfarande kvar efter 300 mils körning på mestadels motorväg mellan Uppsala och Voorthuizen i Nederländerna.
  • Batterispänningen sjunker under kvällen/natten när solen slutar ladda, men full återladdning sker sedan under en solig förmiddag. Dagtid vid sol matchades förbrukningen hela tiden av strömmen från solpanelerna. Bra för batterilivslängden eftersom urladdningen blir knappt märkbar.
  • Nu kan också kaffebryggaren drivas på batteribanken. De gamla batterierna var för klena.
FRAMTIDA UPPGRADERINGSTANKAR
  • Installationen som helhet klarar av ytterligare en solpanel på 175 W och det var också min ursprungliga plan. Men i nuläget är det överflödigt. Det kan ändras om vi t.ex. byter till kompressorkylskåp.
  • Ursprungstanken var att installera fyra batterier till för totalt 400 Ah, men det verkar också överflödigt i dagsläget. Vi campar nästan bara på sommaren. Den enda fördelen idag skulle vara möjligheten att köra t.ex. AC:n på taket på batteri, vilket idag är i princip det enda skälet för oss att ansluta oss till elplatser. Låg prio på det.
  • Jag funderar på att flytta batterierna från facket i ytterluckan till under ett av sätena. Det skulle skydda bättre mot minusgrader och frigöra lagringsplats i ytterluckans fack. Det finns plats under sätet och det är ett ganska svåråtkomligt utrymme. Det förutsätter att jag ser ett behov av lagring där, och just nu ser jag det inte. Men som alla vet är det bara en tidsfråga innan allt tillgängligt utrymme i en husbil används...
Ska försöka ordna bilder.
Jättebra info. Är på g att sätta solcell på railsen. Var är aluminium vinklarna köpta. Ev art. Nr. Gärna bild på dom

Otroligt bra och detaljerat skrivet.
 

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Jättebra info. Är på g att sätta solcell på railsen. Var är aluminium vinklarna köpta. Ev art. Nr. Gärna bild på dom

Otroligt bra och detaljerat skrivet.
Tack, kul att det uppskattas och hoppas att det hjälper någon. Har lagt in länkar till profilerna (från Bauhaus) i originalinlägget.

Som alternativ till hammarbultar (svåra att hitta) fungerar också skruvar och lite större brickor som inte hoppar ur. Nackdelen är knöligare montering men funktionen är densamma. Hammarbultarna hittade jag i min verkstad och av en slump passade de för ändamålet.
 
Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Har en Carthago Chic C-Line 4.8 från 2012.
  • Före byte: 120 W solcell med PWM-regulator kopplad via elblocket, plus 2x80 Ah AGM-bodelsbatterier
  • Efter byte: 2x175 W solceller för 1800 kr/st, Victron Smart Solar 100/30 för 2500 kr direktansluten till bodelsbatterierna, 2x100 Ah LiFePO4-batterier för 2800 kr/st. från Elfhub, utan Bluetooth, inköpta på Amazon. Lite nya kablar och säkringar också.
Jag är absolut inte mer än normalhändig, och en flinkare person kan antagligen nå samma resultat på betydligt kortare tid. Var tvungen att tänka om lite då och då.

BORTTAGNING AV BEFINTLIG UTRUSTNING
Regulatorn kopplades enkelt loss och batterierna var bara att lyfta ur. Den gamla solpanelen hade spoilerfästen och var limmad på taket. Efter misslyckade försök att kapa fästena med tigersåg valde jag att ta isär själva fogarna istället. Jag pillade upp ett hörn på fästet och tryckte in en plastkil avsedd för nivellering av trägolv. Sedan jobbade jag mig genom limfogen med en brytbladskniv, och knackade löpande in fler kilar så att limfogen utsattes för ett konstant hårt drag. Tog ungefär 1,5 timme per fog på ca 67x5 cm. Testade även att skära med en gammal gitarrsträng men det gick långsammare.

INSTALLATION AV SOLPANELER
2 solpaneler på 175 W från Victron installerades på taket i längsled baktill, på vardera sida om den bakre takluckan. Eftersom jag inte ville limma satte jag dit två tvärslåar av vinkelprofiler av aluminium på 30x30 mm: VINKELPROFIL ALUMINIUM 30X30X2MM 2M

Vinkelprofilerna fästes med hammarbult, brickor och muttrar i de befintliga takskenorna. Solpanelerna fästes baktill med solpanelsfästen från Biltema, så att bakändarna lyftes upp ett par centimeter. Framtill fästes panelerna direkt i vinkelprofilen. Höjdskillnaden ger en lätt lutning framåt som förbättrar vattenavrinning och minskar/eliminerar risken för att fartvinden tar tag i dem.

Vinkelprofilerna av aluminium rostar inte men är lite åt det veka hållet, dvs risk för vibrationer vid körning. Mitt under varje profil limmade jag därför fast en tillskuren skumplastkloss som stöd mot taket, och då blev montaget styvt. Sikaflex 591 användes som lim.

INSTALLATION AV SOLPANELSREGULATOR
Regulatorn monterade jag den här gången i det utvändiga facket ovanför batterierna för kortast möjliga kabelväg. Fyra skruvar i väggen så var det klart. SmartSolar 100/30 klarar av tre seriekopplade 175-wattspaneler och jag valde den för att få utrymme att växa.

Efter installationen programmerades laddningskurvan efter uppgifterna från Elfhub för optimal laddning. Med Victrons programvara gick det både snabbt och enkelt.

Den gamla anslutningen till EBL var säkrad med 10 A så den kunde jag använda. Jag kopplade den till ett dubbelt USB-C-uttag på 2x60 W (USB-C | Uttag | SEASEA | 2 x 60 WATT | Rund | Inbyggd) som installerades mellan långbäddarna. Precis lagom effekt för 10 A säkring! Köpte också ett par lösa adaptrar så att även äldre USB-A-kablar kan anslutas.

INKOPPLING OCH KABELDRAGNING
Jag valde att seriekoppla solpanelerna. En högre nominell spänning och lägre ström innebär endast ett kabelpar för hela installationen. Dessutom börjar solpanelerna ladda vid en lägre ljusstyrka, eftersom laddningen påbörjas först när spänningen är minst 5 V högre än batterispänningen. Kablarna från solpanelen kopplades ihop på utsidan av taket och skarvades i en vanlig utomhuskopplingsdosa som jag limmade fast med Sikaflex 591 ovanpå det befintliga hålet för den tidigare solpanelen. Inga extra hål alltså i karossen, bra. Från skarven på solcellskablarna användes kablar på 4,5 mm².

Kablarna drog jag snyggt och prydligt (tycker jag själv). I möjligaste mån använde jag befintliga kabelkanaler och passager och kompletterade med kabelkanaler vid behov. En automatsäkring på 35 A kopplades in på pluskabeln mellan regulatorn och batteriet, och den fungerar både som säkring och som strömbrytare för panelerna. Bra köp som rekommenderas varmt: enkelt, funktionellt och inga säkringar som behöver bytas.

INSTALLATION AV BATTERIER
Jag hade kollat i förväg att de nya batterierna skulle få plats. Det svåraste var att lyfta ut de gamla batterierna. Tunga as som behövde vridas och vinklas i trånga lägen.

Jag hade lyckats köpa batteripoler med fel gänga, M6 i stället för M8. Jag borrade då upp hålen i polerna och kapade till egna polskruvar från en M8-gängstång med en bågfil. Då kunde jag få dem precis lagom långa som bonus. Hade förstås hellre köpt rätt från början men det här blev också bra till slut.

Jag bytte de ganska taniga kopplingskablarna mellan batterierna till grövre varianter med riktiga polkabelskor. Tror att det blev 25 mm². Invertern var tydligen kopplad direkt till bara ett av de gamla batterierna; jag anslöt den istället till hela batteribanken för bästa balans. Alla andra kablar kopplades in som de satt tidigare.

Eventuellt byter jag kopplingskablarna till 50 mm² så att batteriernas maximala urladdningsström på 100 A per batteri utnyttjas bättre. Lågprioriterat, men skulle ge möjlighet att driva tyngre apparater via invertern som har en märkeffekt på 1800 W (=150 A vid 12 V).

Jag passade på att ansluta en batterifrånskiljare till batteribankens pluspol, så att jag enkelt kan stänga av strömmen när husbilen vilar mellan utflykterna. LiFePO4-batterier ska helst inte laddas kontinuerligt och det slipper jag på detta sätt.

HUR BLEV DET DÅ?
Otroligt bra, är sammanfattningen.
  • Solpanelerna sitter fortfarande kvar efter 300 mils körning på mestadels motorväg mellan Uppsala och Voorthuizen i Nederländerna.
  • Batterispänningen sjunker under kvällen/natten när solen slutar ladda och mer ström används i belysning och mobiler, men full återladdning sker sedan under en solig förmiddag. Dagtid vid sol matchades förbrukningen hela tiden av strömmen från solpanelerna. Bra för batterilivslängden eftersom urladdningen blir knappt märkbar.
  • Nu kan också kaffebryggaren drivas på batteribanken. De gamla batterierna var för klena.
FRAMTIDA UPPGRADERINGSTANKAR
  • Installationen som helhet klarar av ytterligare en solpanel på 175 W och det var också min ursprungliga plan. Men i nuläget är det överflödigt. Det kan ändras om vi t.ex. byter till kompressorkylskåp.
  • Ursprungstanken var att installera fyra batterier till för totalt 400 Ah, men det verkar också överflödigt i dagsläget. Vi campar nästan bara på sommaren. Den enda fördelen idag skulle vara möjligheten att köra t.ex. AC:n på taket på batteri, vilket idag är i princip det enda skälet för oss att ansluta oss till elplatser. Låg prio på det.
  • Jag funderar på att flytta batterierna från facket i ytterluckan till under ett av sätena. Det skulle skydda bättre mot minusgrader och frigöra lagringsplats i ytterluckans fack. Det finns plats under sätet och det är ett ganska svåråtkomligt utrymme. Det förutsätter att jag ser ett behov av lagring där, och just nu ser jag det inte. Men som alla vet är det bara en tidsfråga innan allt tillgängligt utrymme i en husbil används...
Ska försöka ordna bilder.
Vad jag kan se så är max rekommenderad laddningsström till dessa batterier 20A. Du berättar inget om vilken 230V laddare du har samt vilken typ av DC-DC omvandlare du använder. Jag antar att säkringen från generator till bodelen är 50A (Fiat?).
Citat:
"Det rekommenderas också att ladda batteriet med en laddningsspänning på 14,6V och en laddningsström på 20A, vilket tar cirka 100Ah/20A = 5 timmar att ladda batteriet helt."
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.161
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vad jag kan se så är max rekommenderad laddningsström till dessa batterier 20A. Du berättar inget om vilken 230V laddare du har samt vilken typ av DC-DC omvandlare du använder. Jag antar att säkringen från generator till bodelen är 50A (Fiat?).
Citat:
"Det rekommenderas också att ladda batteriet med en laddningsspänning på 14,6V och en laddningsström på 20A, vilket tar cirka 100Ah/20A = 5 timmar att ladda batteriet helt."
Kör man laddningen via EBL GEL/AGM läget funkar det bra enligt Udo Lang schaudt support.
 

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Vad jag kan se så är max rekommenderad laddningsström till dessa batterier 20A. Du berättar inget om vilken 230V laddare du har samt vilken typ av DC-DC omvandlare du använder. Jag antar att säkringen från generator till bodelen är 50A (Fiat?).
Citat:
"Det rekommenderas också att ladda batteriet med en laddningsspänning på 14,6V och en laddningsström på 20A, vilket tar cirka 100Ah/20A = 5 timmar att ladda batteriet helt."
  • Husbilen har en CB 510 som ansluts till 230 V. Den laddar med högst 10 A. Men den har jag inte använt sedan solcellerna kom på plats. Batterierna blir fulladdade fort och jag slår till batterifrånskiljaren när jag kommit hem, helt enligt rekommendationerna för LiFePO4-batterier som inte ska/behöver underhållsladdas.
  • Husbilen saknar DC-DC-omvandlare och motorn har en dum generator (Euro 4) vars effekt för mig är okänd. Ser idag inget behov av en DC-DC-laddare eftersom uppladdningen ändå går fort och jag bara ligger ute med husbilen under den ljusa årstiden. Tar ett omtag efter sommaren när jag hunnit vara ute mer med mobilsurfande barn och fru.
  • Batterierna i batteribanken är parallellkopplade och därmed kan jag skicka in sammanlagt 40 A ström utan att överstiga rekommendationerna. Den teoretiska maxströmmen hos solpanelsinstallationen är 29,17 A så det finns marginal.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.570
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Suverän, lättbegriplig och förbaskat trevligt skriven info! Mycket bra inspiration för alla Litiumentusiaster! Gillar särskilt att du tar upp att inte överladda LiFePo4, med konventionell laddare. Smart med brytare.
 

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
UPPDATERING
Har haft installationen igång och varit ute i några veckor, som längst 10 dagar. Det har fungerat över förväntan. Mina planer på ytterligare 200 Ah batterier har lagts på is eftersom det helt enkelt inte behövs.

Energirekordet är 1,51 kWh på ett dygn, dvs över hälften av den totala batterikapaciteten. Effektrekordet är 348 W - ynka två watt under den nominella effekten - men det var under en enstaka dag så jag tror att det är ett påhitt från regulatorn. Men det har varit flera dagar med över 300 W toppeffekt.

Denna sommar blir det inga solenergiuppgraderingar, men i vinter planerar jag att komplettera med en ytterligare 175 W solpanel (eller mer, beroende på vad som får plats) och kanske en SmartShunt för strömmätning. Inte för att det behövs utan för att det vore lite kul.

I korthet så är jag mycket, mycket nöjd.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Vad jag kan se så är max rekommenderad laddningsström till dessa batterier 20A. Du berättar inget om vilken 230V laddare du har samt vilken typ av DC-DC omvandlare du använder. Jag antar att säkringen från generator till bodelen är 50A (Fiat?).
Citat:
"Det rekommenderas också att ladda batteriet med en laddningsspänning på 14,6V och en laddningsström på 20A, vilket tar cirka 100Ah/20A = 5 timmar att ladda batteriet helt."
Hej
Har samma batteri där är max 50 A
 

Bilagor

  • IMG.pdf
    1,8 MB · Visningar: 66
Toppen