• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Missljud högtalare

Husse med mera

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Flen
HBK-Nr
30614
Medlemskap
2024
Hej har ett problem med ett sprakande ljud i den vänstra högtalaren och bara när motorn går eller ojämnväg. Har kollat kontakterna bakom stereon. Finns det en skarv någon stans som kan glappa
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sprakande ljud brukar betyda dålig kontakt. Det kan säkert finnas flera skarvar mellan stereo och högtalare. Man får följa kablaget. Det kan t.o.m. vara dålig kontakt i själva högtalaren.

En annan orsak kan vara störningar från motorns olika elektronikprylar. Eftersom det bara är vänstra, så kolla att den högtalarens kabel ligger långt ifrån, eller i rät vinkel över, sådant som ev. kan störa (= andra elkablar)

MVH
Hans
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej har ett problem med ett sprakande ljud i den vänstra högtalaren och bara när motorn går eller ojämnväg. Har kollat kontakterna bakom stereon. Finns det en skarv någon stans som kan glappa
Hej och välkommen till HBK.
Du berättar inget om årsmodell på bil och tillverkare.
Högtalare är ju lite av en färskvara. Med tiden låter dessa illa
och det är dags för ett byte.
Jag har bytt mina pytte små (4") pga att det skrapade och lät illa i den vänstra.
Nu låter det så bra det kan göra ur dom pytte små sakerna. :)
 
Toppen