• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Missljud bakvagn

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Från bakvagnen på min Hymer Eriba car 653 år 2010 hörs ett högljutt gnekande, vid körning och även vid stillastående när jag rör mig i bilen. Någon som känner igen/vet ev vad som är fel. Har sprejat silikon vid/på bladfjäderbussningarna utan hörbart resultat. Går det att bussa om eller är det nya fjäderpaket som gäller....eller finns andra lösningar?
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Jag hade ett liknande gnissel som du. Lyckades efter mycket letande hitta var det kom ifrån, visste bara att det kom från fjädrarna.
Min lösning blev att lyfta bilen så fjädern avlastades så jag kunde bända isär fjädrarna i ändarna där det sitter en plastbricka. Efter det fettade jag in anläggningsytan och det blev det tyst. Fungerade inte med 556 som jag provade först. Det är fyra ställen som du behöver fett in.
Skickar med en bild så kanske det blir begripligt.
20190601_090144-jpg.172984
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
När jag bara fettade in så kommer problemet tillbaka (så gjorde det i varje fall på våran förra bil). Som Bennsan skriver så behövs ett mellanlägg. Jag sågade till ett mellanlägg av en plastskärbräda. Sedan försvann problemet:).

Lycka till!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Viktigt när man använder fett är ju att man måste bända isär bladen så att man får fett imellan, jag gjorde också mellanlägg av plast från en plastdunk, så jag använder båda metoderna samtidigt! :)
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Jag har en 2010 gnisslet som här pratas om hände mig för 6 år sedan. Började med ett mindre gnällande och ökade till att bli outhärdligt. Fiat har konstruerat om mellan läggen i bladfjädrarna till större och tjockar. Bytte dessa och har varit knäpp tyst sedan dess.
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Jag har idag lyft upp bilen och skulle lägga plast mellan fjädrarna, när jag lyfte bilen så hörde jag ett knäppande ljud vid varje pumptag på domkraften från bakre länken till bladfjädern. Jag la iaf plast mellan fjädrarna för säkerhets skull och när jag sen sänkte ner bilen så knarrade det fortfarande från bakre fjäderfästet. Detta gäller för min Bürstner, kanske annorlunda för andra bilar.
MVH/ Nils
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
........................................ skull och när jag sen sänkte ner bilen så knarrade det fortfarande från bakre fjäderfästet. Detta gäller för min Bürstner, kanske annorlunda för andra bilar.
MVH/ Nils
------------------------------------------------
Hejsan, du har förmodligen problem med att själva hylsorna/bultarna har kärvat samman så det knarrar när det vrider sig lite inne i bussningarna. Om du sprutar någon penetrerande tunn olja morgon och kväll i ett par dagar rikligt vid sidan av bussningarna så kan det tystna ett tag, men för att få det helt bra brukar det krävas att man plockar sönder delarna, gör rent och smörjer med fett som håller undan nytt vatten och ny rost. Ev. kompletterar med lite nya bussningsdelar m.m.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen