• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Minns du Svartvikskajen i Sundsvall?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läser i Sundsvalls Tidning, rubriken; ”Då och nu: Från öde plats till camping till öde plats igen”.

Först kom industrierna till Svartvikskajen. Sedan ingenting följt av en omfattande sanering. Därefter kom husbilarna. Nu är det åter ingenting.

Platsen sanerades mellan 2004 - 2010 efter det gamla industriområdet, och det skapades ett fint parkområde vid inseglingen till Sundsvall.

En jättefin och populär plats för oss med husbilar, i Sundsvall som i övrigt har dåligt med alternativ för oss husbilsresenärer, men som för några år sedan försåg platsen med både lås och bom.

Nu står det åter helt öde, en outnyttjad fin plats som nu förfaller bakom lås och bom.

Sundsvall beslutsfattare borde ta en tur till grannstäderna Härnösand, Örnsköldsvik och Söderhamn och se vad man kan göra för att attrahera en intressant grupp resenärer, husbilsturisterna.
Risk att artikeln ligger bakom betalvägg.

Tommy
 
Senast ändrad:

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Synd på en sån vacker plats, men med lite påtryckningar så
kanske det går att öppna där igen.
Personligen hade jag inget emot om dom tog en liten avgift, kanske
skulle ta lite mer betalt. Kan kanske bli intressantare då ?
// JanneDSC_0141 Svartvik.JPG
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Synd på en sån vacker plats, men med lite påtryckningar så
kanske det går att öppna där igen.
Personligen hade jag inget emot om dom tog en liten avgift, kanske
skulle ta lite mer betalt. Kan kanske bli intressantare då ?
// JanneVisa bilaga 212093
Bra idé, skickar det vidare till ställplatsgruppen och lyssnar om de kan skicka ett förslag från Husbilsklubben om att åter öppna Svartvikskajen för husbilar.

Skulle själv gärna betala för att då stå där,

Tommy
 

Mitra

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
13160
Medlemskap
2024
Har för mig att Svartvikskajen stängdes för att marken var förorenad och gifter fanns kvar efter saneringen. Om den p.g.a. detta är farlig att stå på blir det väl inte mindre farligt om det tas ut en avgift. Kan det vara någon trevlig campingägare som uppvaktat kommunen för att i all välmening skydda oss husbilsåkare? Det är tyvärr inte helt ovanligt att campingägare tycker väldigt illa om kommuners fria ytor där en och annan husbil har möjlighet att parkera ett dygn.
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Läser i Sundsvalls Tidning, rubriken; ”Då och nu: Från öde plats till camping till öde plats igen”.

Först kom industrierna till Svartvikskajen. Sedan ingenting följt av en omfattande sanering. Därefter kom husbilarna. Nu är det åter ingenting.

Platsen sanerades mellan 2004 - 2010 efter det gamla industriområdet, och det skapades ett fint parkområde vid inseglingen till Sundsvall.

En jättefin och populär plats för oss med husbilar, i Sundsvall som i övrigt har dåligt med alternativ för oss husbilsresenärer, men som för några år sedan försåg platsen med både lås och bom.

Nu står det åter helt öde, en outnyttjad fin plats som nu förfaller bakom lås och bom.

Sundsvall beslutsfattare borde ta en tur till grannstäderna Härnösand, Örnsköldsvik och Söderhamn och se vad man kan göra för att attrahera en intressant grupp resenärer, husbilsturisterna.
Risk att artikeln ligger bakom betalvägg.

Tommy
Ja...verkligen trist men det kan ju vara något campingägare i närheten som här inflytande. Hörde oxå om att sk.säsongare med husvagn flyttat in. Saknar platsen, den var busbra.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Den platsen var suverän, synd att den stängdes!:(

Det finns en kanonfin udde borta vid husen, lite till vänster i bilden som inlägg 3 lagt in, den var ockuperad av en långliggarhusvagn när vi var där.
Man ser ganska enkelt om det är långliggare oavsett om det är husvagn eller husbil, antingen på det oklippta gräset eller hur dom sprider ut sig.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Vi fick tillfälle att stå på den fina ställplatsen vid några tillfällen. Tyvärr så följde ingen kontroll av vilka som stod r och hur de uppträdde på platsen. Olyckligt också att den hamnade nära " Sundsvalls camping". Sedan skyllde kommunen på att det fortfarande var för mycket föroreningar i området. Detta borde gälla även campingen då man bedrev kreosot behandling i stor skala och det stora aluminiumverket som spydde ut föroreningar i decennier.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Har stått några nätter på grusplanen ovanför, det har inte varit någon fler husbil när jag har stannat där. Den delen har inte varit avspärrad så har fungerat fint att stå där. En del EPA ungdomar har sladdat runt på kvällen men de har åkt hem framåt midnatt.
Även fyllt på gasol där, så för mig har det varit ett bra alternativ för en enkel övernattning. Står nästan uteslutande på fri camp, var av detta är en plats.
 

evbe01

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9600
Medlemskap
2024
Umeås beslutsfattare kan följa med på resan till Härnösand, Örnsköldsvik och Söderhamn,

Häggen i ett regnigt Umeå
ja i Umeå är det för bedrövligt! Beslutsfattarna här fattar inte att husbilsfolket ofta spenderar lite pengar på det stället de besöker. Den ställplats de gjort är alldeles vid järnvägen och E12. På en grusparkering där gärna de bilburna ungdomarna håller till på under kvällar och nätter. Fanns en vid älven förr, efter en strandpromenad som ledde till centrum. Men där ska byggas nåt annat nu, sen bygget med Lundabron blev klar. Säkert något dyrt och kulturellt, . Jag skäms att säga att jag bor i Umeå när någon husbilsägare frågar.
 
Toppen