• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mindre bil men inte plåtis

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Vi är många som önskar gå ned i storlek av olika skäl. Att välja plåtis går bort eftersom vi inte gillar skjutdörr och att volymen inne känns alltför trång.
Så till frågan:
vilka fabrikat o modeller finns med bredd ca 2,2m och längd högst 6,4m med originalhytt av säkerhetsskäl. Ej alkov.

Jag känner till att Adria, Rapido och Carthago har, men finns det fler?
Verkar inte säljas i större omfattning av oförklarliga skäl.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. vi har haft en Weinsberg pepper, bredd 220m dock längd 676m. vill jag minnas, en mycket trevlig bil.
mvh. Rolf.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Den Hymer Exsis t 474 från 2016 som jag hade var 6,50 x 2,21 med mycket rymd, långbäddar, stort garage mm
Tror även det finns en model med tvärbädd under 6 m
 

Bilagor

  • 598BA84F-2BCE-4B86-9DB0-90709A3847C5.jpeg
    598BA84F-2BCE-4B86-9DB0-90709A3847C5.jpeg
    1 MB · Visningar: 23
F

F.d. 22252

Guest
Är man plus 60 går tvärbädd bort eftersom de flesta har prostataproblem och behöver uppsöka toaletten flera ggr och även kvinnor. Så det är sånt man bör tänka på.
 

BDBD

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
29095
Medlemskap
2024
Hymer exsis t 374....6meter...2,20 bred långbädd.

Knaus van ti 550 vansation...6meter...2,20 bred...fransk bädd.
 

Jsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
Vi har nyligen bytt ner oss i storlek till en Hymer 504CL. Den är helintegrerad. Osäker på om du hade halvintegrerad som krav. För oss är det en perfekt bil för två. Egenskaper:
- bara 6 m och utan överhäng som skrapar i
- tvärställd enkelsäng bak 210 lång. Fast jag är lång så sover jag bra.
- nerfällbar dubbelsäng 195x135 .
- fullbred garderob som räcker till oss
- 7 överskåp, vilket räcker väl för oss
- toalett med vägg som flyttas när man ska duscha. Trots att toaletten är liten så erbjuder den ett fullstort duschutrymme. Konstruktionen håller även tätt när man duschar, vilket inte är fallet för alla duschkabiner. Har även ett rymligt skåp i toaletten.
- högt garage. Givetvis smalare än på de större bilarna, men det sväljer ändå förvånansvärt mycket.
- mycket bra byggkvalitet. Hade en Knaus I 900 LEG tidigare och där kändes det som man fick hantera allt mer varsamt för att det inte skulle gå sönder.

Nackdelen kan vara att jag tror den slutade tillverkas ca 2010 ifall man vill ha en nyare bil. Den finns som nyare modell, men då i en smalare variant som inte har en lika lång säng där bak. Eftersom den är så kort så har den inte heller AL-KO chassi utan bladfjädrar bak, men om du egentligen funderade på en halvintegrerad så är det ingen skillnad.

Vi vägde nyligen bilen med full tank, full gasol, fullt vatten, två cyklar bak, golfutrustning pluss diverse annat och hamnade under 3500 kg (även om marginalen var liten).
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Vi är många som önskar gå ned i storlek av olika skäl. Att välja plåtis går bort eftersom vi inte gillar skjutdörr och att volymen inne känns alltför trång.
Så till frågan:
vilka fabrikat o modeller finns med bredd ca 2,2m och längd högst 6,4m med originalhytt av säkerhetsskäl. Ej alkov.

Jag känner till att Adria, Rapido och Carthago har, men finns det fler?
Verkar inte säljas i större omfattning av oförklarliga skäl.
Burstner Nexoo T569 Har jag .
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026

Chausson X 550 - ny 2022 model præsenteres snart​

L x B x H = 5,99 x 2,10 x 2,75 m - køreklar vægt: 2.700 kg
 
Toppen