• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljömärken

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag fick byta vindrutan efter ett kraftigt stenskott för ett par veckor sedan.(Tur jag hade HBK försäkringen hos Folksam med låg självrisk på glas.)

Nu måste jag beställa nya märken för miljözonerna i olika länder.
Och jag gör det via
Green-Zones.eu.
De är visserligen inte billigast, men jag upplever det som smidigast.
Jag kommer att beställa det tyska och franska märket som jag hade på den gamla rutan.
Men jag tvekar på de två märkena för Spanien och Barcelona.
_20211205_093802.JPG
Finns det ett krav eller kommer det att bli ett krav på dessa märken?
Och är det någon av er andra som skaffat dessa märken? Jag står i valet om jag skall beställa dessa också.

Om inte coviden stoppar oss, planerar vi att åka ner till Spanien, någon gång i slutet på Jan.

Krister
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag fick byta vindrutan efter ett kraftigt stenskott för ett par veckor sedan.(Tur jag hade HBK försäkringen hos Folksam med låg självrisk på glas.)

Nu måste jag beställa nya märken för miljözonerna i olika länder.
Och jag gör det via green zones.de.
De är visserligen inte billigast, men jag upplever det som smidigast.
Jag kommer att beställa det tyska och franska märket som jag hade på den gamla rutan.
Men jag tvekar på de två märkena för Spanien och Barcelona.
Visa bilaga 218738
Finns det ett krav eller kommer det att bli ett krav på dessa märken?
Och är det någon av er andra som skaffat dessa märken? Jag står i valet om jag skall beställa dessa också.

Om inte coviden stoppar oss, planerar vi att åka ner till Spanien, någon gång i slutet på Jan.

Krister
Barcelona ser det ut att vara ett krav ,medan Madrid aktiveras zonerna vid höga föroreningar,men det går ju att undvika zonerna och köra runt dessa städer,men det är inte helt enkelt att reda ut.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
850C82F5-4E03-4701-9C53-6051CF32C82D.jpeg

Vad gäller just nu i Spanien är att etiketten är frivillig och kostar 5 Euro och kommer att finnas att köpa på postkontoren efter den 15 december.

För att veta vilket miljömärke din bil skall ha går man in på DGT’s hemsida och kollar, vilket får mig att tro att det inte gäller fordon med utländska skyltar.

Just nu är det bara några områden i Barcelona som kräver miljömärkning.

De senaste halvåret skickades märket ut i samband med registreringshandlingarna på nya bilar, vilket man slutat med! Har inte sett en enda bil med miljömärket nere i det högra hörnet på framrutan.

Svaret på frågan, nej det är inte obligatorisk och om det inte är så att man älskar klistermärken så tycker jag att man gott kan vänta.

Tommy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är dessa miljömärken obligatoriska i något land?, då menar jag för turister.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Tyskland,Frankrike,Belgien tex.
Det går att runda miljözonerna utan märke.
När jag kollar så tror jag att Grenoble är ett problem om man ex. vill åka Route Napoleon. Andra Franska går ju att runda om de stora zoonerna inte aktiveras pga väderläget.

Hälsningar
Peter
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Då var det beställt ett tyskt och ett franskt miljömärke från www.green-zones.eu, till en kostnad av 68,75 euro.
Skippar de spanska märkena tills det blir absolut tvunget.
Högt pris? Inte mer än dygns priset för vissa campingar i högsäsong.

Genom registreringen hos green-zones får man också en uppföljning var och när man kan och inte kan åka med sitt fordon i miljözonerna.
Och även uppgifter på kommande restriktioner och planerade framtida miljözoner.
Detta via deras app.

Krister.
 
Senast ändrad:

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Då var det beställt ett tyskt och ett franskt miljömärke från www.green-zone.eu, till en kostnad av 68,75 euro.
Skippar de spanska märkena tills det blir absolut tvunget.
Högt pris? Inte mer än dygns priset för vissa campingar i högsäsong.

Genom registreringen hos green-zones får man också en uppföljning var och när man kan och inte kan åka med sitt fordon i miljözonerna.
Och även uppgifter på kommande restriktioner och planerade framtida miljözoner.
Detta via deras app.

Krister.
Hej
Du menar nog www.green-zones.eu
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ett billigt sätt är att beställa direkt från resp. lands myndighet tex. kostar ett franskt märke ca 80 kr hemma i din brevlåda.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När jag kollar så tror jag att Grenoble är ett problem om man ex. vill åka Route Napoleon. Andra Franska går ju att runda om de stora zoonerna inte aktiveras pga väderläget.

Hälsningar
Peter
Hur aktiveras zonerna?
Läses dekaler av automatiskt när man åker in i en zon?
Isåfall vad händer då, är det automatiska böter på registreringsnummer?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hur aktiveras zonerna?
Läses dekaler av automatiskt när man åker in i en zon?
Isåfall vad händer då, är det automatiska böter på registreringsnummer?
Zonerna aktiveras i Frankrike vid höga föroreningsvärden, zoner i centrala delar av vissa städer är alltid aktiva,medan dom stora zonerna sällan är aktiverade.
Vad jag vet sker ingen avläsning av fordon i vare sig Frankrike eller Tyskland, ett land man ska se upp med är Italien, där är zonerna i centrala delar av städer förbjudna för utländska fordon(du kan inte få miljödekaler) ,avläsning sker med kameror,böter skickas hem,dyrt!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Jag fick byta vindrutan efter ett kraftigt stenskott för ett par veckor sedan.(Tur jag hade HBK försäkringen hos Folksam med låg självrisk på glas.)

Nu måste jag beställa nya märken för miljözonerna i olika länder.
Och jag gör det via
Green-Zones.eu.
De är visserligen inte billigast, men jag upplever det som smidigast.
Jag kommer att beställa det tyska och franska märket som jag hade på den gamla rutan.
Men jag tvekar på de två märkena för Spanien och Barcelona.
Visa bilaga 218738
Finns det ett krav eller kommer det att bli ett krav på dessa märken?
Och är det någon av er andra som skaffat dessa märken? Jag står i valet om jag skall beställa dessa också.

Om inte coviden stoppar oss, planerar vi att åka ner till Spanien, någon gång i slutet på Jan.

Krister
hej ! jag har ett grönt märke i rutan och det får räcka vill gärna kunna se ut !
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Zonerna aktiveras i Frankrike vid höga föroreningsvärden, zoner i centrala delar av vissa städer är alltid aktiva,medan dom stora zonerna sällan är aktiverade.
Vad jag vet sker ingen avläsning av fordon i vare sig Frankrike eller Tyskland, ett land man ska se upp med är Italien, där är zonerna i centrala delar av städer förbjudna för utländska fordon(du kan inte få miljödekaler) ,avläsning sker med kameror,böter skickas hem,dyrt!
Men om kameror läser av både reg.nummer och dekal, ja då kan man undra varför en dekal behövs, de får ju all info på reg.numret och kan skicka ut böterna.
Jag har själv en felaktig tysk grön dekal i rutan, den satt redan där när jag köpte bilen, (har avgasnorm 2000, så den borde nog varit röd), undrar vad som gäller då, reg.nummer eller dekal?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Men om kameror läser av både reg.nummer och dekal, ja då kan man undra varför en dekal behövs, de får ju all info på reg.numret och kan skicka ut böterna.
Jag har själv en felaktig tysk grön dekal i rutan, den satt redan där när jag köpte bilen, (har avgasnorm 2000, så den borde nog varit röd), undrar vad som gäller då, reg.nummer eller dekal?
Jag korrigera mig själv, Italienska miljözoner är endast för lokalt boende, några dekaler behövs tydligen inte ,men hittas ditt registeringsnummer så blir det böter.
Din tyska dekal skall ha samma regitreringsnummer som bilen, där är det nog manell avläsning som gäller, inte hört att någon som fått böter.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag har nu fått miljödekalerna från Tyskland och Frankrike efter bytet av vindrutan.
Som tidigare är det tyska märket samma klass.DSC_0001_18_copy_2393x1346.jpg
En grön 4a.
Men den franska dekalen som på bilden är en brun 4, har nu blivit en DSC_0016_copy_2393x1346.jpg
orange 3a. Alltså en bättre miljö klass.
Har man ändrat på klassificeringen?

Krister
 
Senast ändrad:
Toppen