• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Miljödekal i Frankrike

MatsD

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
41297
Medlemskap
2026
Jag har försökt läsa på ( På M-sidan och tidigare trådar på forumet ) avseende krav på miljödekal i Frankrike men blir inte riktigt klok om det är värt att skaffa en sådan till vår husbil. Finns några erfarenheter och rekommendationer inom medlemsgruppen ?

Tacksam för synpunkter.

För några år sedan så var vi och snurrade runt söderut om Stuttgart och vi blev sugna på att köra in i Frankrike och sedan norrut. Då var det ganska nytt och jag hade inte skaffat deras dekal då. För vi skulle ju inte dit. Suget efter Frankrike var större än förståndet så vi körde in via Mulhouse och var några dagar i Alsace området. Vid första större ställplatsen med cirka 75 husbilar gick jag runt och tittade då jag kände mig som en brottsling. Ingen, absolut ingen hade miljödekal.

För några år sedan så var vi och snurrade runt söderut om Stuttgart och vi blev sugna på att köra in i Frankrike och sedan norrut. Då var det ganska nytt och jag hade inte skaffat deras dekal då. För vi skulle ju inte dit. Suget efter Frankrike var större än förståndet så vi körde in via Mulhouse och var några dagar i Alsace området. Vid första större ställplatsen med cirka 75 husbilar gick jag runt och tittade då jag kände mig som en brottsling. Ingen, absolut ingen hade miljödekal.
Beror ju på om ställplatsen låg i miljözon eller inte, många franska bilar kör utan dekal, men för en så liten kostnad är det inget att fundera på,kan bli betydligt dyrare köra utan om man nu ska in i miljözon, dessutom behöver man inte hålla koll på zonerna.

Alla miljözoner är inte aktiva hela tiden,vissa har tidsbegränsningar andra aktiveras bara vid dålig luft, men enklast är att ha dekal.
Använd INTE den sida du länkar till för att beställa dekal, mycket dyrt!

Allt är relativt... pris från den sidan var runt 275 kronor... så det finns ju betydligt billigare.... nu länkade jag ju mera för att man kan få lite information om just Frankrike.
Om ni ska va i Frankrike tre veckor så kanske det finns anledning att skaffa miljömärke? Men bara kanske! Beror ju på om man tvunget måste in i vissa städer.

Allt är relativt... pris från den sidan var runt 275 kronor... så det finns ju betydligt billigare.... nu länkade jag ju mera för att man kan få lite information om just Frankrike.
Om ni ska va i Frankrike tre veckor så kanske det finns anledning att skaffa miljömärke? Men bara kanske! Beror ju på om man tvunget måste in i vissa städer.
Avsikten att jag skrev att inte beställa från dessa sidor är att det finns fransk officiell sida att direkt beställa från enkel och billigt.
När det gäller var man får köra med dekal, är inte detta enbart i centrala delar av städer,vissa landsvägar går genom miljözoner vid Medelhavet tex. så se upp.

Reser ner från Trier (Tyskland) och korsar snett över Frankrike ner mot San Sebastian (Biaritz). Bor på ställen som finns angivna i France Passion. Ett par veckor beräknar vi att vi spenderar där.

Du kan ladda ner appen Green-zones och utforska den. För mig visar den om om jag får köra med min bil i spec zon.
Tommy

Går man in på Green-Zones ser man att miljözonerna i Frankrike är stora och nästan omöjliga att undvika
Beställ enligt inlägg ovan
Om den inte kommer innan ni åker så skriv ut bekräftelsen och lägg i framrutan

Avsikten att jag skrev att inte beställa från dessa sidor är att det finns fransk officiell sida att direkt beställa från enkel och billigt.
När det gäller var man får köra med dekal, är inte detta enbart i centrala delar av städer,vissa landsvägar går genom miljözoner vid Medelhavet tex. så se upp.
OK, tack. Vilken sida skulle Du föreslå att man använder ?

Går man in på Green-Zones ser man att miljözonerna i Frankrike är stora och nästan omöjliga att undvika
Beställ enligt inlägg ovan
Om den inte kommer innan ni åker så skriv ut bekräftelsen och lägg i framrutan
När det gäller miljözoner i Frankrike så ser det ut som stora delar av landet ingår, men väldigt sällan är dom stora zonerna aktiva, det sker endast vid höga halter av luftföroreningar, dom mindre zonerna centralt i städerna är dock alltid aktiva.

Tillbaka
Toppen