• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Men värst drabbas nya husbilar

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I dag fattar riksdagen beslut om att höja bilskatten kraftigt från 1 april. En ny Volvo V60 B5 får en skattehöjning med 38 procent till 750 kr i månaden. Husbilarna är de som drabbas hårdast, med en skatt på ca 3 000 kr i månaden för en normal husbil.
Beslut i dag: Chockhöjda bilskatter från 1 april - Dagens PS

En reell kompensation för husbilarna är de nya reglerna för avställning som träder i kraft den 1 mars i år.

Tommy
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Som tur är så har jag veteranen och betalar ingen skatt ..hoppas att politikerna förbi ser oss med såna bilar...men man vet aldrig ...den kungliga svenska avundsjuka kan göra sig påmind
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som tur är så har jag veteranen och betalar ingen skatt ..hoppas att politikerna förbi ser oss med såna bilar...men man vet aldrig ...den kungliga svenska avundsjuka kan göra sig påmind
-----------------------------------------------
Hejsan Zlatko och andra intresserade.
Vår statsminister har redan uttalat sig om veteranbilar och hobbyn i en intervju när han med ett stort leende kör omkring i en gammal VOLVO PV. Det han säger där får han nog väldigt svårt att slingra sig ur ens med påverkan av Mi......iet.
Om ni inte orkar med hela historien så lyssna från 5 minuter till 6,5 in i filmen.

Och varför vara avundsjuk...... Det är väl bara att köpa en gammal bil och antingen renovera den själv eller betala massor för att få en redan renoverad, och efter det underhålla den eller tycka det är värt att lämna in den för ständigt underhåll och översyn, även om det börjar bli dåligt med verkstäder som vill ta i gamla bilar som måste repareras och inte bara byta delar och databoxar i :p.
I en husbil handlar det ju inte bara om bilen utan även om uppgradering av el, laddning, kylskåp, vatten värme m.m....m.m. Kul tycker en del, pest och pina tycker andra.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Jag kan tycka att det är lite opassande att människor som ägnar sig åt sådan extrem lyxkonsumtion, som en ny husbil för runt miljonen är, ska sitta och klaga över några hundralappar i skatt.

Speciellt med tanke på att lagstiftarna tycks ha lyssnat på branschen och inför regler för avställning som i praktiken gör det billigare för de allra flesta husbilsägarna.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Enligt rubriken så skulle det kunna tolkas som om samtliga husbilar får den här skattehöjningen. Stämmer det verkligen?
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Jag kan tycka att det är lite opassande att människor som ägnar sig åt sådan extrem lyxkonsumtion, som en ny husbil för runt miljonen är, ska sitta och klaga över några hundralappar i skatt.

Speciellt med tanke på att lagstiftarna tycks ha lyssnat på branschen och inför regler för avställning som i praktiken gör det billigare för de allra flesta husbilsägarna.
De nya avställningsregler från 1 mars gäller bara nyare husbilar med malusskatt. Således blir det inte billigare för de allra flesta husbilsägare.
 

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Jag kan tycka att det är lite opassande att människor som ägnar sig åt sådan extrem lyxkonsumtion, som en ny husbil för runt miljonen är, ska sitta och klaga över några hundralappar i skatt.

Speciellt med tanke på att lagstiftarna tycks ha lyssnat på branschen och inför regler för avställning som i praktiken gör det billigare för de allra flesta husbilsägarna.
Det finns mycket jag skulle vilja svara dig angående ditt inlägg men nöjer mig med att konstatera att så kan man ju också se det.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Lite konstiga tankar att den förkortade avställnings tiden gör det billigare med en ny husbil som
Torsobosse skrev i inlägg 9
Är inte tanken med husbil att den ska användas till att resa med?
Att köpa en ny husbil för att inte köra med den känns ju inte helt naturligt då är ju en husvagn betydligt bättre.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag kan tycka att det är lite opassande att människor som ägnar sig åt sådan extrem lyxkonsumtion, som en ny husbil för runt miljonen är, ska sitta och klaga över några hundralappar i skatt.

Speciellt med tanke på att lagstiftarna tycks ha lyssnat på branschen och inför regler för avställning som i praktiken gör det billigare för de allra flesta husbilsägarna.
Idag är det vanliga Svenskar som köper HB man tar finansiering på större delen av kostnaden, då kan en skattehöjning betyda väldigt mycket. Man köper ju hus för flera miljoner! Dessutom skapar branschen en hel del jobb som nu har drabbats på grund av skatten!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En politiker har väl aldrig haft några som helst problem med att slingra sig ur någonting?

Pålle
------------------------------
Så sant, så sant. Men ändå ett rätt ovanligt klart och rakt uttalande.... Såklart att man kan misstänka det skedde i upphetsningen av att få köra bil själv.
Det går väl alltid att efteråt skylla på "helt förändrade omständigheter" och på det sättet slinka ur egen fälla.

M.v.h. JANKRO.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Idag är det vanliga Svenskar som köper HB man tar finansiering på större delen av kostnaden, då kan en skattehöjning betyda väldigt mycket. Man köper ju hus för flera miljoner! Dessutom skapar branschen en hel del jobb som nu har drabbats på grund av skatten!
När man köper hus brukar man ta reda på kostnaderna innan köpet för att se om man faktiskt har råd. Oavsett om man lånat pengarna eller ej. Det borde väl gälla för köp av husbil också?
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Nu handlar väl dom flesta invändningarna om hur orimligt detta slår när skatten inte på något sätt står i relation
till den verkliga miljöpåverkan som en husbil ger upphov till. Hela systemet med fordons skatten gör ju att mil kostnaden sjunker ju mer man kör men miljöpåverkan ökar samtidigt. När långtradare som kör 20 ggr mer per år har en skatt som är otroligt mycket lägre än en ny husbil
kan man ju fundera över logiken.
 
Toppen