• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Markis

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Min omnistor markis går inte helt in, den låser men det blir en lite glipa. Någon som vet hur man löser det? Man blir ju lite orolig att den ska flyga ut under färd
 

Bilagor

  • 20220302_135007.jpg
    20220302_135007.jpg
    795,8 KB · Visningar: 84

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Är det samma på båda sidorna? Om inte, kolla att den är centrerad på den yttre aluprofilen.
På min hade duken "vandrat" ett par cm i sidled, den hade ätit sig förbi en låsskruv. Det gjorde att den inte vevades in rakt.
Följden blev att den på ena sidan inte gick in in helt i kassetten, som på din bild.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Är det lika dant i båda ändar?

Det är inte ovanligt att det blir en glipa i ena änden medan den andra går helt in som den skall. Detta beror antagligen på att markisväven töjer sig en aning mer längs den ena kanten. När markisen sedan vevas in så blir det en glipa i den ända som den uttöjda kanten av väven är. En annan variant kan vara att inbördes avstånd mellan inre och yttre fästpunkter har förskjutits på något sätt.

Om detta är fallet med din markis vet jag ej eftersom det bara är den ena änden som syns på bilden. Skulle det vara så att det är olika så är ett enkelt, men kanske inte så proffsigt, att sätta en remsa vävtejp längs kanten på den sida som går in helt. Längden på denna tejpremsa får man testa sig fram till genom att helt enkelt tejpa en ganska lång bit och sedan veva in markisen. Blir det inte bra så får du rulla ut, pilla upp tejpen och klippa bort en bit och testa igen osv.

//Michael, medlem
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Är det lika dant i båda ändar?

Det är inte ovanligt att det blir en glipa i ena änden medan den andra går helt in som den skall. Detta beror antagligen på att markisväven töjer sig en aning mer längs den ena kanten. När markisen sedan vevas in så blir det en glipa i den ända som den uttöjda kanten av väven är. En annan variant kan vara att inbördes avstånd mellan inre och yttre fästpunkter har förskjutits på något sätt.

Om detta är fallet med din markis vet jag ej eftersom det bara är den ena änden som syns på bilden. Skulle det vara så att det är olika så är ett enkelt, men kanske inte så proffsigt, att sätta en remsa vävtejp längs kanten på den sida som går in helt. Längden på denna tejpremsa får man testa sig fram till genom att helt enkelt tejpa en ganska lång bit och sedan veva in markisen. Blir det inte bra så får du rulla ut, pilla upp tejpen och klippa bort en bit och testa igen osv.

//Michael, medlem
Jag har likadant på min. Sätter du vävtapen på rullen kant eller på själva markisens kant?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Markisens kant är nog bäst. Längden på tejpen är beroende på felets storlek och tejpens tjocklek. Sedan skall den börja så nära centrumröret som möjligt och på så sätt öka diametern vilket i sin tur får in mer markisväv per varv jämfört med innan tejpningen.

//Michael, medlem
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Är det lika dant i båda ändar?

Det är inte ovanligt att det blir en glipa i ena änden medan den andra går helt in som den skall. Detta beror antagligen på att markisväven töjer sig en aning mer längs den ena kanten. När markisen sedan vevas in så blir det en glipa i den ända som den uttöjda kanten av väven är. En annan variant kan vara att inbördes avstånd mellan inre och yttre fästpunkter har förskjutits på något sätt.

Om detta är fallet med din markis vet jag ej eftersom det bara är den ena änden som syns på bilden. Skulle det vara så att det är olika så är ett enkelt, men kanske inte så proffsigt, att sätta en remsa vävtejp längs kanten på den sida som går in helt. Längden på denna tejpremsa får man testa sig fram till genom att helt enkelt tejpa en ganska lång bit och sedan veva in markisen. Blir det inte bra så får du rulla ut, pilla upp tejpen och klippa bort en bit och testa igen osv.

//Michael, medlem
Hej, glipan är lika stor i båda ändar
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Du har inte en Thule omnistor 9200 Eldriven?
Våran började med att glipa, sedan rusade den ut utan att stanna. Har nu fått in den & för ankrat den
Upptäckte sedan att den att det är just dessa som det är fel på.
Detta hände för några dagar sedan. ( I Portugal )
Har gjort fel anmälan till Thule. Hoppas få det fixat när vi kommer hem. Någon fler som fått den fixad?
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Är du säker på att du vänt stöttornas ”fötter” åt rätt håll? Ser av ditt medlemsnummer att du slussat tidigare men det händer mig ibland, kanske mest på lördagkvällar
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
HasseRoth.
Min markis hade någon misshandlat när vi köpte den.
Det var flera deformationer på kanten under hållaren för stöttorna
som gjorde så att den inte gick in.

Om du "bara" öppnar locket så kan du undersöka den nedre delen på luckan.
Den skall ju gå ihop med den andra delen som sitter i kassetten på rätt sätt.
Som jag ser på bilden så är ju inte den heller i läge.
Mvh Tony
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Du har inte en Thule omnistor 9200 Eldriven?
Våran började med att glipa, sedan rusade den ut utan att stanna. Har nu fått in den & för ankrat den
Upptäckte sedan att den att det är just dessa som det är fel på.
Detta hände för några dagar sedan. ( I Portugal )
Har gjort fel anmälan till Thule. Hoppas få det fixat när vi kommer hem. Någon fler som fått den fixad?
Nej, min är inte eldriven
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Förstår inte hur du menar med fötterna neråt. Har du nån bild på
Förstår inte hur du menar med fötterna neråt. Har du nån bild på det....
Har tagit en filmimage.jpg med min iPhone men den går inte att ladda upp på detta forum. När du viker in stödbenen och skall klämma fast dem i markisen så kan du vända ”foten” åt det ena eller andra hållet, den skall vara mot marken.
 
Toppen