• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Manuella stödben

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Annars så är det en billig lösning att köpa 2 saxdomkraftar på Biltema och använda som stödben

Annars så vet med all säkerhet en Dethleffförsäljare vilka som passar.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.786
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har monterade stödben från Campingvaruhuset. Dom var monterad vid köpet. Ska ta väck dom. Men måste ner på knä för att se var veven ska sättas. Sitter långt in under husbilen.

Har gjort som tidigare skribent tipsade om. Köpt 2 saxdomkrafter från biltema. Sätter dom längst bak på dragbalken. Smidigt, billigt och inget krypande på blöt mark...

Mina monterade är den högre modellen..


Eller dessa kanske passar ditt schassi


Finns förståss andra leverantörer. Detta var bara lite tips på vad som finns på marknaden...
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Tänk om. Ser ut som att bakaxeln står på genomslagsgummina. Ersätt dom med http://www.al-ko.se/download/download-Sweden/air_top_X250.pdf så blir allt bra och du behöver inga stödben.
Hej !
Jag har luftfjädring på båda axlarna, detta för ökad komfort. Hydrauliska stödben för att kunna stå i våg även där underlaget lutar, samt att bilen inte gungar när man går in och ut eller i övrigt rör sig i fordonet.
Luftfjädring ersätter på intet sätt behovet av stödben.
BBa
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Litt off topic, men hvor mange er det som faktisk bruker disse støttebeina? Jeg har manuelle støttebein bak på min bil, men etter å ha vatret opp bilen har jeg aldri brydd meg om å senke støttebeina i tillegg, og jeg syns det har funket helt greit uten særlig gynging. Vil jeg få en aha-opplevelse hvis jeg faktisk setter av et par minutter og senker de ned?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
OK, hvis noen andre enn meg selv vandrer omkring inni bilen er det nok greit at jeg våkner, da de helt klart ikke er invitert, men jeg skal teste ut støttebeina på neste tur :)
Ja då ska det höra f*n till att inte vakna :) men som sagt, vi tänker inte på det på dagen överhuvudtaget men när hundkräken behöver gå ut på natten eller ett toabesök måste göras så klagar min kära hustru på att bilen gungar. Själv tänker jag inte på det så mycket. Jag har sovit så mycket i sovkabin under färd att jag snarare sover bättre när det gungar lite.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
På din bild så syns bladfjädrar och genomslagsgummin. Och vad jag kan se så ligger balken dikt an genomslaggummit, och det är inget fel egentligen men jag tycker det är kass. Jag har haft en Dethleffs med samma (3850kg) konstruktion där jag demonterade genomslaggummina och ersatte dom med luftkuddar. Till inlägg 5, bilen hade stödben från fabrik men dom har aldrig en endast gång varit nerfällda. Det var en välvärd investering.
 
Senast ändrad:

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Ja då ska det höra f*n till att inte vakna :) men som sagt, vi tänker inte på det på dagen överhuvudtaget men när hundkräken behöver gå ut på natten eller ett toabesök måste göras så klagar min kära hustru på att bilen gungar. Själv tänker jag inte på det så mycket. Jag har sovit så mycket i sovkabin under färd att jag snarare sover bättre när det gungar lite.
Hmm... Din kjære hustru klager, og du fikser... Når klaget du sist, og din hustru fikset..? Beklager igjen OT innlegg, forumadmin må gjerne slette dette innlegget om det er upassende.
 
Toppen