• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mätarställning.

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Om en hastighetsmätare visar t.ex. 10% för hög hastighet mot verklig fart, visar den då även en felaktig vägsträcka? Blir det i så fall 10% för hög mätarställning? Hälsningar Göran Hellman
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Mätarställning.

Vanligtvis nej.

Hastighetsmätarna är kalibrerade för att under INGA omständigheter visa för låg hastighet. Därför lägger tillverkarna på en marginal som gör att hastighetsmätaren visar för mycket.

Vägmätarna är oftast mycket exakta, kollas lätt mot en GPS.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Mätarställning.

Jo det vill jag nog påstå men jag ökade rulldiametern från 2015/70-15 till 215/75-16 och då visar min hastighetsmätare hyffsat bra och trippmätaren jämfört med GPSen visar 200 meter fel på 10 mil .
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Sv: Mätarställning.

På min Fiat Ducato 244 2003 tas hastighetssignalen från växelådans utgående axlar har för mig höger drivaxel.
Hastighetsmätarnålen kan visa fel om någon har exvis justerat mätaren och inte fått den på rätt plats igen.
Tripmätaren är oftast inställd för en viss däck dimension och visar rätt sålänge man inte frångår angiven dimension.
i vissa bilar kan man ändra adaptionsvärdet för vilka däck man använder i instrument huset. jag vet inte om fiat har den möjligheten ?
Man kan även se mätarställning i motorstyrenheten på de flesta bilar med edc15 (bla 2.8jtd 2003) om jag inte minns helt fel tas pulserna från instrumenthuset för att beräkna körsträcka. dock kan den fela lite mot mätarhuset tex en bil som mätaren visar 128506km kan i motorstyrenheten stå 129450km utan att det betyder att någon har justerat mätaren. det är bara ett procentuellt räknefel..

Nu rörde jag nog till det lite i onödan :)
 
Toppen