• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mäta fukt i husbilen

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Lika bra att lägga ner alla drömmar om en fungerande fuktmätning. Man läser överallt om torra bilar som fukttestats och sedan visar sig vara skadade. Finns något vettigt sätt att genomföra en trovärdig fukttest?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Lika bra att lägga ner alla drömmar om en fungerande fuktmätning. Man läser överallt om torra bilar som fukttestats och sedan visar sig vara skadade. Finns något vettigt sätt att genomföra en trovärdig fukttest?
Hej,
Bra fråga.
Jag har bedrivit en utredning i ämnet sedan hösten 2017 och kan bevisa att dagens fuktmätningar är en ren bluff. Trots det vill företag som blivit påkomna och erkänner fortsätta med motiveringen att så gör alla andra. Och nu utbildar man till och med nya husbilstekniker i samma metod.

Man skall skilja på fuktmätning och täthetskontroll. Instrumenten kan inte avgöra om det är just fukt det träffar på. Och definitivt inte mäta hur mycket fukt det finns i annat än i rent trä. Så all protokoll med värden från annat än trä inklusive gränsvärden för vad man skall göra är rena nonsens, om man inte stuckit stiften i exempelvis förstärkningar av plywood i golv.

Även om tillverkarna i reklamen anger att bilen är fuktresistent så har det visat sig att så inte alltid är fallet. Visserligen tar inte den vanliga isoleringen av XPS åt sig fukt, men det förekommen nytillverkade bilar med EPS (Frigolit) som är rena tvättsvampen, och som i likhet med fukt i springor och spalter kan förorsaka frostskador och angrepp av mögel.

Det för tillfället största problemet är att tillverkarens beskrivning av sitt instrument går stick i stäv med husbilstillverkares direktiv som företagen i branschen gömmer sig bakom. Medan det som kallar sig "opartisk" helt sonika har förfalskat tillverkarens dokumentation.
//Conny
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Till det kan läggas att det är omöjligt att klara jobbet på en kvart. All byggnation inne i bilen gör det omöjligt att mäta seriöst. De flesta nyare bilar är träfria Vår förra en Adria 2014 vår byggd med trä och frigolit vet inte om de fortfarande gör det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kanske bör man tillägga att träfrihet och XPS-isolering inte gör bilarna immuna för läckage och vattenskador, men följderna blir mindre allvarliga. Fukttest har alltså ett berättigande ändå.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns bilar med annan uppbyggnad, och jag misstänker att det finns platser även i bilar med alu utsida och insida där det kan vara intressant att mäta fukt ibland, t.ex. under och bakom möbler, i skåp o.s.v.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
All mätning av fukt i annat än trä med instrumentets stift är ren bluff och protokoll med mät- och gränsvärde för åtgärd är följaktligen helt värdelösa.
Ytbeklädnaden har inget med saken att göra.

Företag i husbilsbranschen har ingen aning om hur instrumentet verkligen fungerar. Och ett annat billigt alternativ som nämnts, har grovt förfalskat beskrivningen av instrumentet.

Täthetskontroll är en helt annan sak på ett helt annat sätt.
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Kan någon förklara varför ingen reagerar då jag i mina inlägg påstår att ni som betalar för fuktmätning både är lurade på mätningen, protokollet och pengarna. Dessutom i flera år.
//Conny
 
S

Sören-6830

Guest
De flesta känner nog till det, men händer något med bilen, även efter garantitiden, kan det vara bra att ändå ha gjort kontrollen.
Vi lät Niesmanns verkstad i Polch göra kontrollerna, när vår Arto fyra år efter tillverkningen fick antydan till fukt mellan de dubbla sidorutorna bytte fabriken ut dessa utan någon kostnad. Det hade de inte gjort om vi inte gjort fuktkontrollerna.
 
J

Jarn

Guest
Hej,
Kan någon förklara varför ingen reagerar då jag i mina inlägg påstår att ni som betalar för fuktmätning både är lurade på mätningen, protokollet och pengarna. Dessutom i flera år.
//Conny
På mina testprotokoll som då ska göras i 5 år (6 års garanti) där står att det är täthetskontroll (dichtigkeitsprufung) och inte fukttest.
 
Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
De flesta känner nog till det, men händer något med bilen, även efter garantitiden, kan det vara bra att ändå ha gjort kontrollen.
Vi lät Niesmanns verkstad i Polch göra kontrollerna, när vår Arto fyra år efter tillverkningen fick antydan till fukt mellan de dubbla sidorutorna bytte fabriken ut dessa utan någon kostnad. Det hade de inte gjort om vi inte gjort fuktkontrollerna.
Hej,
Vi talar om olika typer av fukt och kontroll.

Jag talar om när man går rund med ett instrument, mäter och för in värdena i ett protokoll som man sedan tar betalt för. På samma protokoll står det ofta namnet på instrumentet och vilka värden som är bra, respektive dåliga och skall åtgärdas.

Tror du att de flesta skulle resonera på samma sätt om de upptäckt att instrumentet visar sig som exempel vara en vanlig stektermometer som man använder?
//Conny
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har en bil med 10årig fuktgaranti,det krävs fuktkontroll varje år för att det skall gälla,bilen inspekteras invändigt visuellt tar 15minuter, godkänd stämpel i boken är det som gäller,jag kommer att betala 15000kr för garantin totalt.
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Som båtägare sen mer än 40 år har jag införskaffat en fuktmätare som kan kontrollera fukt djupare in i materialet, upp till 30mm. När vi skaffade husbil kontrollerade jag ev fukt med den och det fungerade utmärkt på de "plastisar" vi tittade på (utifrån mätning). Plåtisar går naturligtvis bara inifrån men även där gav den utslag i vissa, t ex vid insteget skjutdörr.

Fuktmätaren är en Tramex Skipper och har hjälpt mig många gånger kontrollera båtar, husbilar och även i hemmet.
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Som båtägare sen mer än 40 år har jag införskaffat en fuktmätare som kan kontrollera fukt djupare in i materialet, upp till 30mm. När vi skaffade husbil kontrollerade jag ev fukt med den och det fungerade utmärkt på de "plastisar" vi tittade på (utifrån mätning). Plåtisar går naturligtvis bara inifrån men även där gav den utslag i vissa, t ex vid insteget skjutdörr.
Fuktmätaren är en Tramex Skipper och har hjälpt mig många gånger kontrollera båtar, husbilar och även i hemmet.

Hej,
Ledsen att göra dig besviken, med du är lurad.
Som tydligt framgår av hemsidan så är den avsedd för trä och skulle ha visat fukt i % av trä.
Men den tekniken går inte att mäta fukt % med i vare sig trä eller något annat.
//Conny
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Hej,
Ledsen att göra dig besviken, med du är lurad.
Som tydligt framgår av hemsidan så är den avsedd för trä och skulle ha visat fukt i % av trä.
Men den tekniken går inte att mäta fukt % med i vare sig trä eller något annat.
//Conny
Ser nu att den länken går till en hemsida som inte visar korrekta uppgifter.
Kolla istället på tillverkarens hemsida: Moisture Meter for Boats så ser du att den mäter i GRP. Modellen används av alla båtbesiktningsmän och jag har som sagt använt den på båtar (i plast) där den mäter fukt i laminatet på djupet (även sandwich), husbilar med sandwichväggar samt på trä/träfiber/trälaminat material.

Lurad är jag inte:)
 
Toppen