• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lutande bil

F

F.d. 50334

Guest
Hej
Har en Elnagh Magnum 660 -89, när jag står bakom den ser jag att den lutar svagt åt höger. Bilen har gått 11.000 mil, den har gasolflaskor och kök på höger sida, kan det vara det som gör att den lutar , eller vad kan det vara ? Bladfjädrarna är hela !

Mvh Ulf Stensson

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lutande bil

Har du den lastad när den lutar, vattentankar o.s.v. brukar sitta på ena sidan, ibland kompenserar husbilsbyggarna för det? :wink:

F

F.d. 50334

Guest

Nej den är inte lastad och tankarna sitter på adra sidan.
Mvh Ulf

F

F.d. 15874

Guest

Jag har en Elnagh jag med en Big Marlin,den lutade lite för mig med,men sen jag bytte dämmparna bak så blev den upprätt,Ny står den i en rak linje hela tiden,även när vattentanken är full och jag har 2st P11 flaskor i.
kolla dina dämmpare.​

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Stötdämparna, förutsatt att de är lika på båda sidor och inte sitter fast, kärvar eller liknande, påverkar inte bilens lutning.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Vägbanan lutar åt höger och trycker hårdare på högersidan. Kanske inte så mycket, men länge.

F

F.d. 15874

Guest

Lutningen på min bil påverkades av att stötdämmpana var kassa bak.Vid byte av dessa så lutar inte bl något mer den står i linje,så som den skall va.:twitcy:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

En stötdämpare har ingen sådan funktion att den kan påverka bilens lutning, den är egentligen en "broms/svängningsdämpare" av bilens fjädringsrörelser. Fjädrarna är det media som håller bilen uppe, och ser till att den står rakt. Kanske byttes något annat samtidigt? Fjädrar, genomslagsgummi eller liknande?

F

F.d. 15874

Guest

Nej det byttes inget annat på bilen då jag gjorde det själv.Hur kan det vara så att bilen lutar ena stunden med kassa dämpare och efter byte till nya så är bilen i linje...
Detta var ett tips som jag gav....felet på hans bil var av samma art som det som jag råkade ut för.Och jag fick ju ordning på min bil.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

De där med dämpare är väl om det är gas eller olja ,det skiljer mycket beroende vad man har. Gasdämpare hjälper till att hålla bilen uppe ,vilket inte oljedämpare gör.

Master XL

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

En stötdämpare har ingen sådan funktion att den kan påverka bilens lutning, den är egentligen en "broms/svängningsdämpare" av bilens fjädringsrörelser. Fjädrarna är det media som håller bilen uppe, och ser till att den står rakt. Kanske byttes något annat samtidigt? Fjädrar, genomslagsgummi eller liknande?

Håller med till 100%, dämparna styr bara hur snabbt fjädrarna får röra sig.

Winamp

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

De där med dämpare är väl om det är gas eller olja ,det skiljer mycket beroende vad man har. Gasdämpare hjälper till att hålla bilen uppe ,vilket inte oljedämpare gör.

Nej, gasen i dämparna finns där för att förhindra att oljan i dämparen kaviterar vid hård belastning, en viss tryckkraft utåt uppstår, men den är mycket liten och är bara en bieffekt av gastrycket, normalt bara ett par kilo. Det är alltså både olja och gas i en gasstötdämpare, oljan dämpar och gasen förhindrar kavitation! :)

F

F.d. 50334

Guest

Efter att ha börjat vinterbonat bilen, tvättat, tömt tankar, m.m. så fyllde jag på luft i däcken. Det visade sig vara stor skillnad på lufttrycket på höger och vänster fram. Visserligen såg jag med blotta ögat att det var mindre luft i det ena, så nu kan jag säga att det i princip är vågrätt om än inte till 100%.
Ursäkta att jag tog upp er tid , men jag lär mig alltid något.

Mvh Ulf Stensson

Toppen