• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lussekatter för Er som har ugn

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Att göra luftiga och saftiga lussekatter sägs skall vara "svårt", och då pratar vi om vanlig hemmaspis med ugn. Tja, så behöver det inte alls vara, ännu mindre i en husbil med liten gasolugn, det fungerar faktiskt hur bra som helst. Mitt knep är att förvärma ugnen (med en anpassad pizza sten på plåten) till 200°C och sedan stoppa in färdigjästa lussekatter ca 5' - 10'. Dom blir garanterat bakta även på undersidan.

Ingredienser och tillvägagångssätt:
Värm 2 dl mjölk, spelar ingen roll hur mycket fetthalt, tag det du har hemma
med 50 g smält smör (ingen palmolja i) +
lite salt +
1/4 färskjäst + (går bra med torrjäst också)
1/2 dl strösocker och
375 mg mortlad/stött saffran

Jag använder nu plasthandskar (som alltid finns i husbilen) för att blanda alltsammans med 4 dl mjöl (minst 12% protein). Gör det ganska löst! Tips: kolla gärna på Youtube hur lös degen skall vara!

Låt nu degen vila minst 30 minuter eller över natten i kylskåpet.
Sedan är det dags att forma ca 16 lussekatter (blir inte så stora) och lått vila på bakpappret (jag föredrar teflon-duk). Låt nu vila tills lussekatterna har blivit riktigt stora och täcker hela bakplåten (se bild).
Värm ugnen till 200°C, stoppa in bakpappret (låt den glida från en skärbräda) på den varma plåten i ugnen och grädda i 5' till 10'.

Var försiktigt med värmen! Jag stänger grill-lågan efter 2 min. så lussekatterna inte bränner hårt på ovansidan. Testa och lär dig din egen ugn, det funkar förr eller senare. Jag övade på pizzor förra året tills det satte sig. Hälften åkte in i soptunnan...

Fluffiga och saftiga:
lussekatter.jpg

Resultat:
resultat.jpg
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Lussekatter för Er som har ugn

Receptet borde fungera med Omnia-ugnen. Istället för bulle kan man fläta en längd?

lucceböd.jpg
Baka lussekrans direkt på spisen
Recept för fritidsugnen Omnia
20 g jäst
70 g smör/margarin
1 ¼ dl mjölk
70 g Kesella
1 pkt/1/2 g saffran
¾ dl strösocker
1 ½ krm salt
5 ½–6 dl vetemjöl
1 dl russin
1 ägg
Till garnering: russin, pärlsocker och vaniljkräm.
Vaniljkräm:
1 dl mjölk
2 1/2 msk snabbmarsánpulver

Gör så här:
1. Smula ner jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull på spisen. Rör ner mjölken. Häll degspadet i bunken och rör tills jästen löst sig.
2. Väg/mät upp övriga ingredienser (spara några russin till garnering) och tillsätt dessa. Arbeta degen smidig och blank. Degen är klar när man kan dra i den utan att den brister. Låt degen jäsa övertäckt med en bakhandduk i ca 1 tim.
3. Forma degen efter egen fantasi eller enligt följande: Dela degen i 5 lika stora delar och rulla ut till 15–20 cm långa längder. Rulla ihop till bullar. Smöra och mjöla formen. Placera bullarna i formen, det är viktigt att avståndet mellan bullarna är lika stort. Låt jäsa i ytterligare ca 30 min. på dragfri, gärna varm plats.
4. Pensla med uppvispat ägg. Dekorera med russin, vaniljkräm och pärlsocker om så önskas.
5. Grädda på gasolplatta i 35–40 min. på låg värme. Lussekransen är färdig när den har fått fin färg och uppnått en temperatur på 96 grader.
Baka lussekrans direkt på spisen | Husbil & Husvagn
//Arne B
 
Toppen