• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Lukt

A

Annica

Guest
Hej. Vi var ute för 11/2 vecka sedan.Idag när vi öppnade dörren så tyckte vi att det luktade unket, bör jag dra öronen åt mig?Eller kan det vara instängt bara?
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo säkert avloppet enklast är väl att tömma tanken och spola igenom med nytt vatten, det finns ju inte alltid ett riktigt vattenlås utan en böj på slangen bara.
Mögel tar ju lång tid innan det blir lukt och det försvinner ju inte snabbt som detta problem kommer att göra.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om bilen har några år på nacken kan det absolut vara mögel eller ruttet trä efter en gammal eller pågående fuktskada.
Viktigt att du hittar varifrån lukten kommer så du vet.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Har laddaren suttit i en längre tid och batteriet börjar bli dåligt
så kommer det att koka men då lukter det inte bara unket utan
ruttna ägg.
Kolla batteriet för säkerhets skull.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Prova att hälla i vatten i alla avloppen. Glöm inte det som finns i duschen .

Fyll på tanken med 20-25 liter vatten och häll i t.ex:

Kör runt med bilen så vattnet skvalpar runt i tanken ordentligt. Låt sedan bilen stå några dagar med medlet kvar. Stoppa i alla proppar i avloppen.

Om lukten är kvar i bilen efter några dagar är det med stor sannolikhet inte från gråvattentanken den kommer från. Då har du i alla fall eliminerat en felkälla.

Lycka till!

//Jocke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om det är en husbil med träreglar i väggarna så kan det vara värre än så, fuktskadade reglar som börjat ruttna. Så var det i min förra husbil där jag kunde smula sönder en del reglar med händerna. När det har gått så långt så kan man oftast se fuktfläckar på väggens insida.
 

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Ett tips - Biltema har en fuktmätare för 669:- som är riktigt bra. Med denna kan man mäta runt om alla väggar och se om man har förhöjda fuktvärden. Det är extra viktigt vid fönster, genomföringar i väggarna som vid markiser mm. Kanske kan ge fler ledtrådar genom att kolla igenom bilen.
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Hej. Vi var ute för 11/2 vecka sedan.Idag när vi öppnade dörren så tyckte vi att det luktade unket, bör jag dra öronen åt mig?Eller kan det vara instängt bara?
Gråvattentanken kan orsaka sådana doftfenomen, låt tömningsventilen stå öppen när bilen inte användes, då uppstår inte förrutnelseprocessen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kolla också att det finns vatten i alla vattenlås.
Första sommaren med vår husbil luktade det gasol från spisen, efter en stunds felsökning fann jag att spisens vattenlås var torrt, och den gasolliknande doften letade sig upp dit från gråvattentanken.
 

Morgan2016

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
20588
Medlemskap
2024
Om det luktar jord/unket är det ofta fuktproblem men även dålig grundventilation. Instängd luft/lukt känner man då luftomsättningen understiger 0,2 oms/h. lägsta krav i en bostad är 0,5 oms/h. När man känner unken lukt är det dålig ventilation/självdrag, öka tills lukten försvinner (åtgärda ev. fukt, smuts, mögel mm). Kolla så att du har luftinsläpp vid golv och utsläpp vid tak i exv. en taklucka (alla takluckor har inte ventilation)
 
Toppen