• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftkontroll

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Någon som använder direkt TPMS och kan ge en funktionsrspport?

shop.tiremoni.com/en/tiremoni-stm-572-s4x-smartphone-tpms-kit-4-sensors-up-to-5-5-bar-80-psi/tiremoni/application/passenger-cars/a-699
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har gjort det ett tag men har skrotat detta sen vi bytte däck. Anledning: 1) jobbigt ta av/på (pga låsmutter) vid påfyllning och 2) långsam och otillräcklig uppdatering på displayen.
Köpte en batteridriven tryckmätare istället, tar knappt nå’n tid att springa runt och kolla istället för att vänta på att ”signalen” sätter igång displayen...
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Ok vilken typ/märke hade du? Det finns ju fyra typer direkta/ indirekta och interna/externa de indirekta ska tydligen vara sega & oexakta enligt vissa sidor. De interna där själva elektroniken sitter inne i däcket verkar ju smidigt vanlig ventil på utsida men frågan är hur länge batteriet räcker.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi har externt system "Tyre Pilot STP 1600 Bluetooth TPMS" från Snooper Tyre Pressure Monitoring Systems From Snooper - Tyre Pilot
som vi köpte tillsamans med Snoopers GPS Ventura S6900. Det var för antal år sedan. TPMS har fungerat bra hela tiden och trycket visas på gps skärm (eller på mobilens skärm via dess app). Först i fjol slutade en sensor visa värde, då bytte jag batterier. Vi är nöjda med systemet.
Den enda nackdelen är att det tar lite tid pga låsmutter - som Marianne och Ranko redan påpekat.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nja, jag har ingen aning vad för typ av TPMS vi köpte för några hundralappar, det är historia nu. Vi har all tid i världen att gå runt på några minuter och testa med vår digitala däcktryck manick, det tog betydligt längre tid för TPMS appen att förmedla samma sak...

Tips: stoppa tiden, tag din närmaste, krama om varandra och tänk på hur ni kände för varandra när ni träffades! Ty tiden går sin gilla gång och det kan du absolut inte göra något åt. Det enda du kan göra är att publicera eventuellt en notis i vår ”gnälltråd” vilket hjälper inte ett dugg! Lev nu och hantera vardagens alla sekunder... : )
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag är ju uppfödd på den tiden man gick runt och sparkade på däcken, vet inte riktigt varför men alla gjorde det. Så det var så man gjorde, tror det mest var kontroll att hjulen satt fast.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Fördelen med en fungerande TPMS är ju att den varnar vid smygpunka som varken syns eller går att känna med sparkar. Vanligaste anledningen att ett däck skjuter är ju att man har åkt kanske flera hundra mil med för lite luft! En annan fördel med TPMS är att man kan se temperaturen om tex ett hjul blir varmt vid alpkörning utför.
Jag testade en typ av TPMS med sensorer som ventilhattar, dom gick bara några veckor tills dom slutade att fungera, fick nya att prova med men jag skickade tillbaka skiten.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Fördelen med en fungerande TPMS är ju att den varnar vid smygpunka som varken syns eller går att känna med sparkar. Vanligaste anledningen att ett däck skjuter är ju att man har åkt kanske flera hundra mil med för lite luft! En annan fördel med TPMS är att man kan se temperaturen om tex ett hjul blir varmt vid alpkörning utför.
Jag testade en typ av TPMS med sensorer som ventilhattar, dom gick bara några veckor tills dom slutade att fungera, fick nya att prova med men jag skickade tillbaka skiten.
Jag har mina original inuti däcken på personbilen (Ford Fiesta) och fungerar klanderfritt men dom är inbakade i data system
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Jag har ingen aning om vad jag har?
Men däcktrycksövervakning har jag! Den fungerar och den verkar visa rätt. Eventuell avvikelse kommer upp i displayen direkt vid start där den talar om värdet på lufttrycket om det är för lågt, vilket stämde bra den enda gången jag fyllde på.
Bilen är en Adria plåtis byggd på Citroën Jumper och kom med denna övervakning som ”original” när jag köpte den 2018.
Vet inte om ni som kör Fiat av senare årsmodell också har detta på era bilar? Ducato och Jumper är ju förutom motorerna och grillen i allt väsentligt ”tvillingar” i övrigt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har haft denna i några år, funkar bra.
6st givare.
Laddar sig själv med inbyggd solcell.
Larmar för högt/lågt tryck.
Larmar för hög temp, kom in några gånger i utförsbackarna i Norge.
Minus
Liten svåravläst display.
2016-08-13 12.13.14.jpg
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Nja, jag har ingen aning vad för typ av TPMS vi köpte för några hundralappar, det är historia nu. Vi har all tid i världen att gå runt på några minuter och testa med vår digitala däcktryck manick, det tog betydligt längre tid för TPMS appen att förmedla samma sak...

Tips: stoppa tiden, tag din närmaste, krama om varandra och tänk på hur ni kände för varandra när ni träffades! Ty tiden går sin gilla gång och det kan du absolut inte göra något åt. Det enda du kan göra är att publicera eventuellt en notis i vår ”gnälltråd” vilket hjälper inte ett dugg! Lev nu och hantera vardagens alla sekunder... : )

Ja kostade de några hundra var de nog inte så användbara annars tackar jag för tipset ska tänka på det imorgon :msn_heart:
 
Toppen