• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Luftfilter rätt modell som sitter i, frispel?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Frågan under kan nog bortses ifrån, då Jag läste lite noggrannare på filtret, filtron ar 316/2 heter det. Det står att det ska vara för exakt min bilmodell bl.a.
------------------------------------------
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100 som jag nyligen köpt. Jag tänkte ta bort och kontrollera luftfiltrets skick, vilket såg fräscht ut, men funderar på om det är helt rätt modell som sitter i eller ej.

Luftfiltret ser ut så här ungefär https://www.autodoc.se/mahle-origin...cw8k3TvtStqvr7CMeIR8vqjeajNelbl0aAnC4EALw_wcB

Jag märkte att det är lite frispel där man stoppar ner luftfiltret i botten. Som ni kan se i denna videon 3:49 minuter in så stoppar han ju ner luftfiltret och säger att ''there is a little molding there it sits on you can feel that's got a good seal''

Det jag märker på min bil är helt enkelt att det är någon cm frispel i botten. Är detta normalt? Om inte, vad för effekt kan det ha? Viktigt att byta snarast eller ej då luftfiltret tycks vara i bra skick?

MVH
Jonathan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Kommer ofiltrerad luft in i motorn så slits den ju mycket mer, har dåliga erfarenheter av att autodoc säljer flera olika filter som ska passa men inte gör det, kan man se om man tittar på beskrivningarna att det ofta är skillnad på storlek vill man inte chansa kan man ju gå till mekonomen som brukar ha bra ordning på sina data.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Kommer ofiltrerad luft in i motorn så slits den ju mycket mer, har dåliga erfarenheter av att autodoc säljer flera olika filter som ska passa men inte gör det, kan man se om man tittar på beskrivningarna att det ofta är skillnad på storlek vill man inte chansa kan man ju gå till mekonomen som brukar ha bra ordning på sina data.
Jasså, det är bra info. Tack. MVH.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Handlar man på Autodoc så underlättar det om man knappat in sin bil med chassienummer och allt så den ligger klar i "garaget".
Jag tycker det stämmer bra vad som erbjuds men har fått fel oljefilter och fel bränslefilter en gång men det berodde på att jag aldrig kontrollerade motorns serienummer. Det stod på filtren som erbjöds från och till vilka motornummer dom passade.
En större utmaning tycker jag det är att välja rätt märke då det finns en himla många olika märken att välja på av samma del.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Handlar man på Autodoc så underlättar det om man knappat in sin bil med chassienummer och allt så den ligger klar i "garaget".
Jag tycker det stämmer bra vad som erbjuds men har fått fel oljefilter och fel bränslefilter en gång men det berodde på att jag aldrig kontrollerade motorns serienummer. Det stod på filtren som erbjöds från och till vilka motornummer dom passade.
En större utmaning tycker jag det är att välja rätt märke då det finns en himla många olika märken att välja på av samma del.
Aha ok. Tack för svar.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Johansson
 
Toppen