• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft/Vattenburen Värme

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Jag undrar vad som ni i husbilsklubben med erfarenhet av luft alt vattenburen värme tyckerär bättre, och vad är skillnaden. Det finns både och i nya husbilar idag. Vi har ingen erfarenhet alls. Var och hämtade ut vårat nybeställda vintertäcke från Mhuhtalo i kväll. Nyfiken som man är, tog jag ut det från påsen för att se hur det syntes, och vi blev helt nöjda, men det var inte lätt att rulla ihop det igen ned i påsen. Är det någon som har nogåt bra tipps.

Greger Astrid

:snow-icon:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Luften blir väldigt torr om man har luftburen värme. Har haft både luftburen och vattenburen värme. Det är nog avgörande hur stor yta man skall värma upp.
Har man en stor bil så skulle jag föredra vattenburen men har jag en mindre bil så är det inte sämre med luft. Diplomatiskt svar, ja det är inte lätt att råda utan man måste nog själv försöka att få en uppfattning som är bäst för "MIG".

Men du kan vara lugn det ena systemet är inte bättre än det andra, eller var det tvärtom,
:confused: hls kurt:twitcy::twitcy::D
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Hej.
Har haft vattenburen värme och nu luftburen (Truma)
Vattenburen värme tar bedrövligt lång tid att få varmt i en kall bil, men är bättre för långliggare typ vintercamping.
Luftburen värme kommer snabbare, har aldrig haft besvär av torr luft.

Tyckte Jägarn :eek:
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Vi har båda alternativen i husbilen.
Skall vi iväg lite oplanerat och det är kyligt startar jag både luft och vattenburna. Den luftburna ger värme mycket snabbare än den vattenburna men jag stoppar den efter 15-20 minuter och kör bara den vattenburna sedan. Det blir jämnast värme med den vattenburna och sedan låter den luftburna lite när den går.
I en mindre bil borde det räcka med luftburen värme givet att det finns nog med luftutsläpp.
/Nisse
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Jag föredrar vattenburen värme. Hade tidigare luftburen men det var alltid kallt i främre delen av husbilen där det var längst väg för den uppvärmda luften, detta trots att jag stängde mot hytten med en skiva. Bytte till vattenburen värme i integrerad bil och det håller lika varmt i hela bilen.
Bengt E Medlem 2025
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Har haft Alde vattenburna värme i husvagn och trodde då som många andra att det var bäst ! Men -
efter att vi nu har Truma CEH 6000 med elpatron så måste jag säga att truman är bäst. Dess stora fördel är att värmen kommer oerhört fort om du kommer till en kall husbil.
Att det går en fläkt stör inte. Aldepannan har ju också pump som transporterar runt vätskan.
Dessutom slipper man tänka på frostskyddet.
 
F

F.d. 30012

Guest
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Någon som vet om det är vanligt med endast gasol på luftvärmesystemen? eller finns det med elvärmare också?:confused:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Äldre husbilar kan ha det så, alltså bara gasolvärme utan elpatron. Vår gamla husbil var en 03:a, och den saknade elpatron. Skulle tro att de nyare bilarna har elpatron som standard.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Har vattenburen i lilla Plåtisen 6 m - fungerar BRA och det hörs inte.
Har tidigare hyrt HB med luftburen värme och - det hörs - upplever det lite störande - och ojämn värme - dvs stor tempskillnad på olika ställen i bodelen.
I vår Plåtis blir det varmt väldigt fort när vi starar Alden.
Lycka till med ert husbilsliv! :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Skull jag köpa ny bil idag och efter dom förutsättningarna som vi använder husbilen = även på vintern skulle jag välja vattenburet .

Har du varit inne i en husbil då Trumapanna gått på högsta effekten så är det inget jag kan sova i utan hörselpropp .

Använder man bara husbilen på våren , sommaren och hösten så hade det för mej inte spelat så stor roll eftersom då går inte pannan på någon hög effekt .

Fördelen med Truman är att det blir väligt varmt väldigt fort om man så vill men det dånar då ungefär som en "hötork" .
 
J

Jarn

Guest
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Hur Trumapannans ljud upplevs, beror nog mycket på placeringen i bilen.
På min nya bil sitter den delvis i undergolvet och när jag först skulle prova den, då trodde jag inte att den startat, så tyst var den.
När den går på högsta fart är det också bara själva blåsljudet från munstyckena som hörs. Ju mer öppna, desto mindre låter det.
Jag upplever också att nya modellen Combi6E låter mindre än 4000/6000 serien.

Jag tror att det kan vara en faktor att tänka på vid val av husbil om man tänker använda den på vintern. Just att tänka på placeringen och lyssna vid full effekt.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Om man är rädd om strömmen är vattenburen att föredra.

Vi har haft både luft och vatten och tycker det är tyst och bra med vattenburet system. :rolleyes:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Luft/Vattenburen Värme

En betydande fördel med vattenburen värme är att det går lätt att komplettera med en värmeväxlare och med hjälp av denna värma bilen med spillvärme från motorn (och med en cirkulationspump på returen kunna värma motorn med gasolpannan). Standardutrustning i svenskbyggda bilar och går få till många andra.
Så har vi haft det i husbilarna sedan tidigt 80-tal.
aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luft/Vattenburen Värme

En betydande fördel med vattenburen värme är att det går lätt att komplettera med en värmeväxlare och med hjälp av denna värma bilen med spillvärme från motorn (och med en cirkulationspump på returen kunna värma motorn med gasolpannan). Standardutrustning i svenskbyggda bilar och går få till många andra.
Så har vi haft det i husbilarna sedan tidigt 80-tal.
aake

Men jag kan också värma bodelen med värme från motorn, trots luftvärme? :D

Montreal
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Vi har luftburet och att den låter är såklart inte ett plus men det är å andra sidan en sak man vänjer sig med, en del använder dielselvärmare och då pratar vi ljudnivå:twitcy:

Luftutsläppen är viktiga och där kan luftburet ha en fördel då man lätt kan rikta luften mha munstycken dit det tex drar kallt, ganska viktigt om man inte har en helintegrerad och vill stoppa kylan från förarhytten.

Kör just nu på Truma elpatron 2000W då vi ligger vid stolpe, när vi flicampar så blir det mycket varmt om man kör för fullt på gas 3500W.

Detta skrivet från nuvarande tripp i Åre med kraftig vind och -16.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Kommer att ha både luft o vattenburen värme i min bil nu. Tycker faktiskt om mer luftburen när det är sommar och man kommer till bilen en kulen kväll och ännu värre om det har regnat. Då är det gott att dra på luftburen värme direkt.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Värmarens ljudnivå beror nästan uteslutande hur pass lyckad installationen blev.
Har man besvärande ljudnivåer så kan man alltid förbättra installationen, med tex. ljuddämppare, ljudisolering, ändra diametern på slangar etc. Det är fö. sällan man ser en vettig installation över hela kedjan, värmare, distribition, ljudnivå, serviceåtkomst.
Om då installationen är bra återstår två skillnader, vattenburen har fördelen att den levererar gratis spillvärme under körning. Luftburen ger snabbare värme och framförallt, torkar ut eventuell rengfukt vid tex höst rusket. Skall man torka tex kläder eller handdukar är luftburet värme överlägsen, förutsatt att den övriga ventilationen fungerar som den skall. Nackdelen är att det är inte helt enkelt att lyckas med dämpningen av fläktljudet, många ger upp för tidigt...(en annan aspekt i ljuddämpningen, som många inte tänker på, är att våra husdjur har lite annan frekvensomfång än vi, där upplevs högfrekventa ljud som stressande, lågfrekventa som hotfulla.)
 
Toppen