• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lokala guider Google

F

F.d. 14324

Guest
Hej. :)
Bredo tog upp detta med googles lokala guider för nåt år sedan och jag tittade lite på det och därefter glömde jag bort det, efter en tid dök det upp igen någonstans och jag kollade på det igen utan att riktigt engagera mig.

För ett par veckor sedan insåg jag att man som lokal guide får poäng i nån slags belöningssystem och en av belöningarna var 1Tb lagringsplats i google Drive, det lät ju bra tänkte jag men insåg att första belöningen på stegen var nyhetsbrev från google, wow... :rolleyes:

Men, det var strax efter det som polletten trillade ner, :oops:
Husbilssäsongen 2015 har jag testat googles navigering en hel del, jag har sökt fram saker och blivit imponerad över informationen som fanns där, tittat på bilder och jag har även läst en och annan recension.
Som exempel fick vi under midsommarhelgen ett stort behov av att hitta ett apotek, en sökning på google gav mig de närmaste apoteken och visade även öppettider, om vi åkte direkt skulle vi vara framme lagom när de öppnade! Man kan säga att det apoteket bidrog till en bättre midsommar för oss och så här i efterhand så har jag förstått att det var en "Lokal Guide" som lagt in informationen om apoteket.

Nu har jag själv blivit en Lokal Guide och jag har skrivit några recensioner, lagt till några platser, bidragit med några bilder, rättat information om en affär.
Den första platsen jag recenserade var systembolaget på Hälla i Västerås, jag tyckte de förtjänade 5 stjärnor då jag upplever det bolaget som mycket bra. :D
Varje recension, bild, ny plats mm. ger mig en poäng i belöningssystemet, vid 200 poäng (om jag fattat rätt) så får jag 1Tb lagring i Google Drive.
Det kan komma till användning för mina bilder i Google Foto, men drivkraften för mig i det här är mer åt hållet: Pay it forward. :)

Lokala guider: https://www.google.com/local/guides...1y83332ov4&utm_source=HelpCenter&utm_medium=o
Belöningsstegen: https://support.google.com/local-guides/answer/6225851

mvh jocke

ps, jag ser nu när jag läser mitt inlägg att det blev lite väl mycket propaganda, läs det om ni vill eller hoppa över det.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Lokala guider Google

Uppföljning:
Nu har det gått två månader och jag har laddat upp bilder och skrivit recensioner, svarat på en del frågor om olika ställen jag besökt.
Jag är nu uppe i 203 poäng och det gör att jag kvalar in på nivå fyra som local guide, detta gör att jag nu har fått ett erbjudande om 1TB lagringsutrymme i google drive.
Haken med det hela är att lagringsplastsen på 1TB bara är gratis i två år och därefter vill de ha pengar för det.
I nuläget kostar 1TB 10 dollar i månaden så min lön för mödan är väl egentligen värt strax över 2000Kr, om jag hade haft användning för det...
I nuläget använder jag 1,46Gb av mina totala 19Gb i drive för mina mejl och bilder i google foto samt ett och annat dokument och en massa kartor så jag har inte behovet av 1Tb, jag ska skicka feedback till google om att det kanske vore en bra idé att de delar ut en betydligt mindre mängd datalagring på ett betydligt längre tidperspektiv!

Men, jag kommer att fortsätta ladda upp bilder mm till google maps för som ni kanske minns så är inte belöningen för mig mer lagringsplats eller ett värde på mer lagringsplats, drivkraften finns där på grund av nyttan jag har av andras bidrag och jag gillar upplägget med vanliga människors recensioner och bilder i kombination med en bra sökmotor och hygglig navigator, både hemma och i husbilen.
I husbilen är akilleshälen (fortfarande) tillgång till internet, men det borde väl den andra "Akilleshälarna" inte kunna motverka mycket längre, eller tror ni de lyckas hala på det nåt eller ett par år till med roamingavgifter eller nån slags ny avgift?
Nåja, det finns ju fortfarande simkort att köpa i andra länder och går ju om man vill att planera sina resor efter Snabbmatsrestauranger med gratis wifi. :D

mvh jocke

Ps, jo, jag kommer nog att nappa på erbjudandet om extra "gratis" lagringsplats. Sen kan man ju skicka feedback till google nån gång i månaden om att de borde göra om belöningen, de kanske tröttnar på mig till slut.. :rolleyes:
 
F

F.d. 14324

Guest
Åren går och jag laddat upp lite bilder och recenserar några ställen till Google Maps. Ibland frekvent men oftast mindre frekvent.
Just nu funderar jag på om folk inte gör annat än att häcka på Google och tittar på bilder... ;)

Screenshot_20180830-161537.jpg

Mvh, toppfotografen Sjöberg.... :D:D
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Även jag gör nytta som local guide och gillar upplägget . Har dock bara nått till lvl 5 som local guide.
Men jag löste lagringsproblemet med en Pixel 2 xl så alla bilder jag tar med den lagras av google utan att jag behöver bekymra mig om utrymme iallafall i tre år till :) Jag har dock bara ca 50 000 visningar på mina bilder.
 
F

F.d. 14324

Guest
Det där med visningarna av bilder är något jag inte begriper mig på, en del får väldigt få visningar och andra får massor av visningar.
Som exempel, två likvärdigt värdelösa bilder från samma ställe vid samma tillfälle (av mig, som google anser vara en toppfotograf...:D), den ena har strax under 800 visningar och den andra strax under 60000 visningar. :confused:

upload_2018-8-30_19-38-33.png

Det måste bero på nåt i stil med att en av dem hamnar överst och visas initialt vid varje googlesökning, eller nåt sånt, glassen var i alla fall helt fantastisk.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Tro att det är som du misstänker att den bild från respektive ställe som är först får mest visningar. Jag bara väntar på att någon ska börja nyttja detta i rent reklamsyfte.
 
Toppen