• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lofoten i juli 2017

F

F.d. 54214

Guest
Tack för reseberättelsen. Många bra tips, funderar på Kalix, kokolaforsen innan ev. Lofoten i sommar. Anders o Lena.
 

Chriper

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Sunne
Vi kommer också att besöka Lofoten i sommar.
Men först Nordkap och på nervägen blir det Lofoten. Även Atlanthavsvejen står på önskelistan.
Får se vad tiden räcker till.
 

Chriper

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Sunne
Har en grej som jag tänkte fullfölja.
Spotta över kanten i havet vid Nordkap och göra samma sak vid Gibraltar.
Då har jag varit så långt norr ut och så långt söder ut man tar sig utan att åka båt.
Sen har jag också förstått att Nordkap inte är så mycket mer än en klippa. Men det är som sagt inte själva grejen.:twitcy:
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Har en grej som jag tänkte fullfölja.
Spotta över kanten i havet vid Nordkap och göra samma sak vid Gibraltar.
Då har jag varit så långt norr ut och så långt söder ut man tar sig utan att åka båt.
Sen har jag också förstått att Nordkap inte är så mycket mer än en klippa. Men det är som sagt inte själva grejen.:twitcy:

Nordkap anges som den nordligaste platsen i Europa men det är faktiskt fel.
Med dagens mätinstrument vet man att Knivskjellodden ligger ännu längre norrut än Nordkap.
Jag besökte Nordkap för 17-18 år sedan. Visst är det mest bara en över 300 meter hög klippa men det känns ändock något speciellt då det bara är himmel och hav norröver ända till Svalbard.
Nordkap ligger på ön Magerøya men numera är det tunnel till ön. Det är ett fantastiskt landskap man åker genom på vägen dit så jag tycker att det är värt ett besök.
När vi var där fick man betala ett inträde till området och då fick man stå där med husbil eller husvagn i 48 timmar.
Hela resan till Nordkap och besöket på där är väldigt väderberoende. Är det regn och dimma ser man inte mycket av det fantastiska landskapet.

Jan-Olov
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Stort tack för berättelsen. Hela familjen kommer åka nästan samma rutt till sommaren. Vi får se vad barnen tycker men med valsafari, båtturer och glass så tror jag att alla får en bra resa. Många bra tips - tack!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sørligste punkt i Europa er Isla de Tarifa, 11380, Cádiz, Spania - om en godtar at det er bro ut til øya :D ellers er det havnebyen Tarifa
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Verkligen inspirerande läsning, funderar på att ev. åka den rutten nu i sommar.

Är det svårt att hitta ställen för tömma gråvatten, toa (kasett) och fylla färskvatten?
 

larsinge

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Varberg
HBK-Nr
14208
Medlemskap
2024
Vi åkte Lofoten runt midsommar. Känner igen dom flesta bilder, otroligt fint där ute.
Tack för fin reseberättelse.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Är det svårt att hitta ställen för tömma gråvatten, toa (kasett) och fylla färskvatten?[/QUOTE]
Möjligheterna finns på flera mackar i Norge förutom på ställplatserna.
Således inga problem alls.
 
Toppen