• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Litiumbatteri startar ej

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Under vintervilan stängdes mitt litiumbatteri av vid säkerhetsbrytning. Nu (efter både körning med bilen och uppkopplad på el) indikerar panelen att batteriet är fulladdat. Dock kan jag inte starta det via på/av-knappen. Hur göra ?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.227
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Under vintervilan stängdes mitt litiumbatteri av vid säkerhetsbrytning. Nu (efter både körning med bilen och uppkopplad på el) indikerar panelen att batteriet är fulladdat. Dock kan jag inte starta det via på/av-knappen. Hur göra ?
De flesta Lithium brukar starta vid direkt ström så har du möjlighet att koppla till en vanlig batteriladdare till ditt batteri så brukar BMS hoppa igång.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.227
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja och därför så skrev jag att koppla laddare direkt på batteriet för att kolla så att inget fel i elsystemet uppstått. Är inte batteriet igång så är det ju konstigt att panelen kan visa att det är fullt.

Prova direkt på batteriet med en lampa eller multimeter, ger batteriet ström där är det inte batteriet som jäklas.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Prova direkt på batteriet med en lampa eller multimeter, ger batteriet ström där är det inte batteriet som jäklas.
Ja detta är ett bra tips!
Jag tog nästan för givet att detta redan var gjort, hur har det annars konstaterats att batteriet inte lämnar ifrån sig spänning, men indikerar på något sätt fulladdat.

Detta ingår enligt mej i åtgärder innan man ger sig ut på en tur.
 
Toppen