• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litium Titanate Oxide (LTO) batteri

MaudKnutsson

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Trosa
HBK-Nr
5529
Medlemskap
2023
Jag undrar om det inom Husbilsklubben finns kunskap och/eller intresse att fördjupa sig i hur man kan förbättra elförsörjningen i husbilen då man ej står på starkström?
Via en släkting i Norge har jag (som själv är okunnig) blivit medlem i en Facebook grupp som belyser hur man kan förbättra elförsörjningen med bl.a. att bygga in ett LTO (Litium Titanate Oxid) batteri.
Facebook gruppen heter Bobilstrøm med nye sol og batteri løsninger
och administreras av Thore Løvlie

Om man har ett Facebook konto kan man anmäla intresse att bli medlem i gruppen, som är allmän.
Det går även att komma i kontakt med Thore via hans mailadress lithiumteknikk@gmail.com

Om man vill lära sig mer om LTO batteri så finns det bl.a. på en Internetadress
www.Lithium titanate (LTO) battery pack manufacturer/Large Power/Large Power (lithiumion-batterypack.com)

Jag hoppas således att mitt inlägg (Tråd) kan leda till en diskussion i detta ämnesområde.
Vänliga hälsningar
Maud Knutsson
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tyvärr är inte LTO optimala i ett 12V system, p.g.a cellernas spänning.
5S ger för låg spänning, 6S ger för hög spänning i laddningen, det är en spännande Li batterikemi, men inte i en husbil med 12V system.

Här en liten video om problemet

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag såg en video på Youtube där de använde LTO celler i en husbil.... Som jag uppfattade det.... Och om jag minnes rätt så laddade de cellerna med lägre spänning....
Så leta på Youtube så hittar ni säkert fimen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Spec på LTO celler forteller endel - driftsområde 1,5 til 2,8 volt - ladespenning 2,85 til 3 volt. Forskjellige produsenter gir forskjellig nominell spenning på samme kjemi fra 1,9 til 2,4 volt - de første cellene på markedet ble solgt som 2 volt nominellt. Energitetthet volummessig omtrent som for bly, men en kan utnytte en god del mer av den lagrede enegi. Ladeeffektivitet omtrent som for bly, med ett unntak ladetid langt raskere - full lading på under 10 minutter. Vurderte LTO som et alternativ før jeg kjøpte LFP for mange år siden - veldig mye dyrere og lavere total kapasitet på den plass jeg hadde tilgjengelig.
 

MaudKnutsson

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Trosa
HBK-Nr
5529
Medlemskap
2023
Hej!
Jag har nedan från Facebook kopierat Thore Løvlies inlägg från den 25 juli 2020;

"Hvorfor ikke benytte seg av den nye batteri teknologiens muligheter?
Jeg har i det siste året utviklet og testet et såkalt trinnvist batteri system. Hva jeg mener med det ,er at jeg setter i sammen flere batteri systemer basert på samme grunnkjemi. Dette har resultert i at jeg kan dekke spenningsområder mellom 7 volt og opp til 14.7 volt eller høyere . Dynamoen fyller det første batteriet som er et lavvolts batteri og som dekker område 7 til 13.5 volt når dette er utført går strømmen videre til neste batterikjemi som er litt tregere ,dette batteriet har nå tatt til seg strøm under ladningen av batteriet i første trinnet men ikke tilstrekkelig .Nå får batteriet i trinn to all strømmen som dynamoen kan klare å produsere opp til ca 14,4 volt. Når begge batterien er fyllt vil det Lithiums batteriet som lades sist bestemme hvile spenningen i strømsystemet ca 13,2 volt. Lavspennings batteriet ville ha hatt en hvilespenning på ca 12,7 volt uten denne hjelp.
Jeg har helt siden 2008 montert utallige bobiler og båter hvor blybatterier har vært paralell koplet med Lithium lifepo4 .I den kontekst var det lithiums batteriet som sto først i ladekretsen, og tok i mot de største ladestrømmer . Nå er det verdens hurtigs ladbare batteriet som fanger den største fangsten på grunn av sin ekstreme ladevillighet og lave spenning.
Totalt sett høster vi på denne måten mer strøm på kortere tid enn noen annen løsning. Strømmen fra solcella koples til det batteriets med den laveste spenning. Så til sist for dem som lurer på det.Når vi forbruker strøm vil det batteriet med høyest hvilespenning tømmes først ,når spenningen på forbruks battetiet synker vil det bli tilført strøm fra det første batteriet. Mange har irritert seg over at når et Lifepo4 batteri tømmes ,forøvrig ned en relativ skarp utladnings kurve for så å kutte helt ut all strøm hurtig ,vil overnevnte løsning holde strøm til låser og andre ting man trenger strøm til langt under 12 volt helt ned til 7 volt uten at lavspennings batteriet tar skade av det.Lavspennings batteriet har en utladnings kurve mer likt et blybatteti,men har ingen problemer med sulfatisering eller lithium platting ved lave spenninger."

Det bästa skulle vara om diskussionen kan involvera Thore Løvlie så att han får förklara hela upplägget eftersom det inte endast gäller användningen av LTO batteriet. Mailkontakt med Thore kan nog ge en mer fullständig bild (lithiumteknikk@gmail.com).

Hälsar Maud Knutsson
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Vi har hatt Thore til å skru på bilen vår. Først med LTO og bly, og det ble testet i praksis en gang og fungert som han hadde sakt. Vi byttet bodelsbatteriet til Lithium da vi ville ha flere AH til rådighet, og har vel ikke vært under 80% noen morgen i den "varme" årstiden LTO 50/60 AH og Lithium 100 AH. DCDC lader og 140 w solcelle gjør at vi som regel har fullt batteri ved start av tur, og etter en overnatting uten landstrøm kjører vi en mil eller to så er det fullt igjen. Flytter vi oss hver dag kjøper jeg ikke strøm, om jeg kan slippe. LTO kan lades hele året uten begrensning og tar i mot det den blir servert. Lithium skal vel ikke ha mere en 10 % av kapasitet. Har ikke peiling på strøm, så var heldig og kom i kontakt med Thore Løvlie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det med å kombinere flere veldig ulike batterityper på denne måten er en spennende løsning. Dette fungerer bra med LTO som batteriet med lavest og LFP som høyest nominelle spenning, begge tåler omtrent samme maks ladespenning. Har en med bly også så må en legge ladespenningen for dette. Innenfor normal bruksstrøm i en husbil vil det fungere!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det med å kombinere flere veldig ulike batterityper på denne måten er en spennende løsning. Dette fungerer bra med LTO som batteriet med lavest og LFP som høyest nominelle spenning, begge tåler omtrent samme maks ladespenning. Har en med bly også så må en legge ladespenningen for dette. Innenfor normal bruksstrøm i en husbil vil det fungere!

Intressant kan det ju vara, men jag har lite svårt att se nyttan som bodelsbatteri om man jämför med bara ett ett Litiumbatteri.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja, med denna installation blir det generator/kablage som avgör hur många A man kan trycka in över tid.
LTO går att få fulladdat på 10min ifall man har utrustning för det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, med denna installation blir det generator/kablage som avgör hur många A man kan trycka in över tid.
LTO går att få fulladdat på 10min ifall man har utrustning för det.

Precis, om man har lämplig laddare till Litiumbatteriet så blir det egentligen ingen skillnad, Litiumbatterierna tar också emot allt man ger dom, man kan ju om man vill ladda även dom direkt ifrån generatorn bara den inte ger över 15V spänning. T.ex. Winston 130Ah kan laddas med upp till 390A men optimalt 65A.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är stor skillnad på inre motstånd i LTO kontra LFP, ett populärt LFP Skanbatt bör inte laddas med mer än 0,6C men tål 1C.
Ett LTO fixar 6C, alltså 10 gånger högre laddström.
Personligen så känner jag inte behov av att komplettera mitt stora LFP med ett LTO, men de som har tröga bly/syra kan ett komplement av ett LTO bli ett lyft. Då man snabbt kan lagra mycket energi vid kortare körningar, ifall man har laddutrustning för det.

Allt detta gäller nog främst fricampare, står man ansluten till 230V mellan körningarna, behövs inte mycket till bobatteri.

Vi har minst en tidigare tråd som luftar kring LTOGlöm litiumbatteriet
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Største fordel med en 5S LTO parallell med et stort 4S LFP med full BMS er at LTO tar over når LFP stenger av slik at en fortsatt har litt el. Det at LTO overlever å tømmes fullstendig gjør at en ikke trenger beskyttelse for denne pakken. Selv er jeg i tvil om en virkelig trenge balansering også - det er for stor avstand mellom maks celle spenning og maks ladespenning så når de sterke cellene ikke tar imot lengre så vil de svake løftes etter, Denne hysteresen er faktisk større enn for blybatteri, og lysår fra LFP.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det omsettes en god del brukte LTO som har vært i medisinsk utstyr og faller for aldersgrenser - 3 eller 5 år selv om cellene kan holde i 20 år. B-klasse celler er celler som ikke slipper gjennom fabrikk tester for A-klasse celler, ofte er det litt lavere kapasitet og da relables de til en kapasitet som de klarer. Alle mekaniske dimmensjoner stemmer med de større cellene.

Aliexpress er som Ebay en front for en stor mengde uavhengige butikker. Har selv klaget både til Aliexpress og Ebay og fått tilbake pengene, noen ganger uten å sende tilbake varen og en gang retur av en stor maskin med frakten betalt av Ebay (den selgeren forsvant fra Ebay etterpå).

De cellene Willy tror er Toshiba er typiske celler fra medisinsk utstyr og da er det A-klasse verifiserte celler med noen år forsiktig bruk bak seg.
 
Senast ändrad:
Toppen