• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithium eller vanligt batteri

Status
Stängd för vidare inlägg.

Seita

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
30635
Medlemskap
2024
Hej
Vi är I husbilsbyte och har en fråga om batteri
Idag så har vi ett helt nytt litiumsbatteri med värmeplatta på 165 ampere och i husbilen som vi har köpt så finns det ett vanligt batterie på 240 ampere så vad rekommenderar ni? Vi fricampar och nyttjar el när tillfälle finns på våra tripper.har man användning av ett så stort batteri?
 

Seita

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
30635
Medlemskap
2024
Hej! På ett Litiumbatter på 165 Ampere kan du utnyttja mycket mer kapacitet än ett vanligt på 240. På ett vanligt kan du vanligtvis utnyttja 50% av kapaciteten. Men på Lithium upp mot 90%. Så hade jag varit i dina kläder hade jag absolut behållit lithiumbatteriet.
Tack! Man blir lite hemma blind men vi var oxå inne på att lithiumet ska vi nog behålla
 

Stewe

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Tyresö
Hej
Vi är I husbilsbyte och har en fråga om batteri
Idag så har vi ett helt nytt litiumsbatteri med värmeplatta på 165 ampere och i husbilen som vi har köpt så finns det ett vanligt batterie på 240 ampere så vad rekommenderar ni? Vi fricampar och nyttjar el när tillfälle finns på våra tripper.har man användning av ett så stort batteri?
Har gjort en video om vad jag tyckte om vårt byte. Titta gärna.

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det påstås att LiFEPO4 inte kan laddas under 0 grader, men kolla upp det, för mina kan jag ladda, dock begränsat till 0,1C

Det går att ladda alla lithium under noll grader om BMS tillåter det,men de tar skada och åldras snabbare, undantaget är LiFeYPO4 t.ex. WINSTON som tål att laddas vid minusgrader utan att skadas, enligt alla uppgifter som jag har sett.
 

Stewe

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Tyresö
Finns flera batterier som har så kallad Arctic funktion. När man drar igång laddningen så sitter det värmeelement som värmer upp batteriet till rätt temperatur för att ta emot laddning.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag använder ett 400W värmefläkt i utrymmet kring batteriet för att värma upp det till lämpliga +5gr (Victron Energy batteri). Det tar inte lång tid och samtidigt kör jag värmen till bodelen och garaget (med batteri m.m.) med elpatron.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag använder ett 400W värmefläkt i utrymmet kring batteriet för att värma upp det till lämpliga +5gr (Victron Energy batteri). Det tar inte lång tid och samtidigt kör jag värmen till bodelen och garaget (med batteri m.m.) med elpatron.

Även om yttemperaturen på batteriet blir högre tar det lång tid innan det är genomvärmt, tyvärr ligger de ganska svaga värmefolierna
och temperaturgivarna oftast runt ytterväggarna och inte emellan cellerna där de borde ligga, så räkna in minst ett par timmar innan
batterier med sådant skall börja laddas. Batterier utan egen uppvärmning bör ha flera timmar av högre temp innan de börjar laddas.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Jag använder ett 400W värmefläkt i utrymmet kring batteriet för att värma upp det till lämpliga +5gr (Victron Energy batteri). Det tar inte lång tid och samtidigt kör jag värmen till bodelen och garaget (med batteri m.m.) med elpatron.
Sitter Victronbatterier i vår bil. Det jag funderar över är var i batteriet mäts temperaturen. Har du +5 i ditt batteri så hoppas man att det är i centrum.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sitter Victronbatterier i vår bil. Det jag funderar över är var i batteriet mäts temperaturen. Har du +5 i ditt batteri så hoppas man att det är i centrum.

Det är ju en from förhoppning, men jag tror att det är mycket ovanligt, vanligast är att såväl värmefolier som temperaturavkännare
finns runt batteripacken. Ett bra tips är att alltid låta batteriet vara ifred några timmar i värmen innan man börjar ladda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen