• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten resa

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Så gjorde jag ändå en liten resa denna sommar, har inte rest pga bensinpriset är högt.

Men suget efter att se mig om tog över lite, så en resa ifrån Sala ner till Borensberg ca 25 mil blev det. Mötte upp med ett par som jag gör sällskap med ned till Borensberg.

Efter lite prat blev vägvalet Örebro och Marieberg, med lite inhandlande av mat innan färden fortsatte söderut. En korv på ikea och lite kaffe blev lunch, aptiten i värmen var inte så stor. Men vatten i stora mängder gick det. Fortsatte ner till Pålsboda för en välbehövlig rast i värmen, min buss har ingen ac, så det blev runt trettio grader varmt i hytten. En spray flaska fylld med vatten hjälper en del, känns lite svalt en stund när man duschar sig. Att stanna då och då kändes nödvändigt i värmen. Idrottsplatsen i Pålsboda gav lite skugga åt våra husbilar, och alla fönster, takluckor och dörrar öppna gjorde lite skillnad även om det var strax över trettio grader ute. Lite fika och en timmes vila sedan körde vi vidare ner mot Borensberg.

Jag slås av hur otroligt vackert det är efter de vägar vi körde. Jag tycker vi bor i ett otroligt land med vackra landskap, att ha möjlighet att se det är fantastiskt.

Hade ju problem med el fel i bussen, som Tony ifrån Gävle hjälpte mig med. Lite funderingar hade jag om det skulle återkomma problem med blinkers och annat. Men det som Tony gjort har fungerat helt perfekt, tack igen Tony. Med en 32 år gammal husbil, kanske man ska vänta sig att det blir problem? Motorn med sina 84hk tar sig ändå fram runt 80kmh och tappar inte i de backar vi stöter på längs vägen. Även om många väljer att köra om, och ha ett högre tempo så flyter det på bra utan incidenter. Fattas några hundra mil till 30 tusen mil, och som det verkar kommer det att blir några till. Då jag bara har min gamla buss att åka i och kör året runt, är jag glad att min gamla bensinare startar och tar mig dit jag vill. Att ha säng och alla bekvämligheter med, passar mig väldigt bra. Då jag nästan bara fri campar, är jag nöjd med hur väl isolerad min Nordic är, så kalla vinter nätter är varma och sköna. Tyvärr kan somrarna bli lite väl varma.

Nå, åter till min lilla resa.

Kom fram till Borensberg ganska sent, så lite snabbt gjordes mat och sedan nästan direkt i säng.
Natten blev lugn och endast lite båtar på kanalen, och dansmusik hördes på avstånd.
Efter frukost delade vi på oss, de fortsatte ner till Öland och jag vände hemåt.
Kände att värmen blev ett problem, har med åren blivit allt mindre tålig mot värme. Så att bege sig hemåt igen kändes nödvändigt, och det skulle visa sig bli ännu varmare närmaste tiden.

Satte av mot Motala motormuseum, ville passa på då jag bara var ett par mil därfrån. Så efter att ha kollat in alla gamla grejor och bilar, blev det en lättare lunch innan jag fortsatte upp till Askersund. Stannade till vid Stjernsunds slott och tog ett snabbt dopp. Jag har tidigare besökt slottet och varit på en visning så vandrade bara runt i trädgården. På parkeringen hade en annan veteranbuss kommit. Familjen var på väg för att besöka slottet, men mannen stannade och vi pratade husbilar en lång stund. Trevligt att träffa på andra som åker runt i dessa gamla bilar.

Då det började bli kväll bestämde jag mig för att åka vidare till ett naturreservat och sova där, visade sig bli en lugn och stilla natt så jag kunde sova gott. Inga bilar passerade under natten.

Värmen fortsatte och jag gjorde ingen brådska med att komma iväg, frukost och lite koll på vad som händer i världen innan färden startade igen.

På Småvägar fortsatte jag till Riseberga klosterruin, regnet kom och jag kikade runt lite innan jag ägnade mig åt att laga lunch och ta en liten tupplur. Skönt att inte ha bråttom och kunna låta dagen bli som den blir, hemåt ja men vilken väg det blir? Inte så noga det blir ändå inte så långt att lite omvägar är ett problem.

Åkte åter igen till Marieberg köpcentrum och fyllde på med lite mat, man blir hungrig av att resa.

Dagen gick mot kväll och jag åkte till Alnängsbadet ordnade middag och bestämde mig för att övernatta. Har tidigare stått på platsen och känner till området ganska bra. Vid badet var det fullt, många husbilar, så att stå där gick inte. Men på parkeringen vid naturens hus, där fanns platser kvar så där blev det övernattning.

Efter en lång frukost, var det dags att fortsätta hemåt igen.

Med ca 12 mil kvar hem, bestämde jag mig för att besöka en gammal vän i Munktorp utanför Köping. Kom fram till Munktorp vid två tiden. Vi träffas inte så ofta, så att passera utan att kika in och prata en stund, det går inte.

Efter några timmars prat så satt färden igång igen med målet att komma ända hem.

Så efter en lång dag som blivit kväll landade jag hemma på gården vid tio tiden.

Man kan uppleva ganska mycket på få mil, om man inte har bråttom. Att bara vara ute lite efter vägarna känns som en frihet, något som jag inte kan vara utan. Några dagar lite då och då betyder mycket.
 
Toppen