• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite nybörjarfrågor om batteri och inverter

Jonas.sj

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Jomala
Är rätt ny på det här med batterier och el.
Funderar mellan ett 12v eller 24v system. Behöver jag en inverter för allt som körs eller bara för det som går på 230v? Finelektronik sägs ju behöva ren sinus. Men säg att jag kör min dator som är 19,5v på 24v system. Måste det genom en inverter för att få ren sinus då?
Det leder mig till en annan fråga, kan jag köra allt som är under 24v direkt på ett 24v system eller måste jag ha omvandlare till rätt volt för varje pryl?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag listar:
Har du ett 24v system kan du inte direktkoppla något som kräver lägre spänning (den brinner sönder).
Har du ett 12v system kan du inte direktkoppla något som kräver högre spänning (orkar inte driva).
Skillnaden mellan 12 och 24v system är att du kan dra klenare (hälften mot 12v) kablar men du behöver 2st batterier i serie.
Finelektronik typ datorer och laddare mm kräver sinuskurva (ej modifierad sinus) risken är annars att de går sönder.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Är rätt ny på det här med batterier och el.
Funderar mellan ett 12v eller 24v system. Behöver jag en inverter för allt som körs eller bara för det som går på 230v? Finelektronik sägs ju behöva ren sinus. Men säg att jag kör min dator som är 19,5v på 24v system. Måste det genom en inverter för att få ren sinus då?
Det leder mig till en annan fråga, kan jag köra allt som är under 24v direkt på ett 24v system eller måste jag ha omvandlare till rätt volt för varje pryl?
Varje pryl har ett område som spänningen måste ligga inom. På många anges inte ett intervall utan bara en enda spänning och då skall man nog se till att hålla sig till den. En del prylar klarar både 12 och 24V utan problem. Andra måste ha exakt den spänning som anges för att inte förstöras. "12V" är dessutom en sanning med modifikation. Spänningen varierar från 11.5V (urladdade batterier) till ca 14.4 när laddaren går för fullt.

Inverter är en burk som gör om 12 eller 24V likspänning till 230V växelspänning. En mera korrekt (tycker jag) benämning är "växelriktare", dvs. motsatsen till en "likriktare". Det finns två sorter: "modifierad" sinus och "ren" sinus. En hel del saker avsedd för 230V tål inte varianten med "modifierad" sinus så det brukar vara säkrast att välja "ren" sinus om inte är säker på vad man skall använda växelriktaren till.

Att köra datorn direkt på 24V kan leda till att laddkretsarna inuti datorn brinner upp. Inte säkert men man kan inte vara säker på att det inte sker (utan att prova). De 19.5V som datorn skall ha är likspänning. Du lär aldrig få datortillverkaren att godkänna 24V-drift. Jag hade en pryl som skulle matas med 12V så jag frågade tillverkaren om man kunde köra den på de 12V (dvs. 11.5 - 14.4) som finns i en bil. Inget de kunde lova. Antagligen för att de aldrig hade testat.

Men varför 24V. Nästan allting som används i husbilar (belysning, instrument, navigatorer, kylskåp, spis, ...) är avsett för 12V. Vinsten med 24V är att man kan använda klenare kabel eftersom strömmen är lägre (= hälften) eftersom spänningen är högre.

MVH
Hans
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg lader min laptop med en lader som har 12v ind og 19,5v ud. Telefoner og tandbørste lades via usb.
Alt andet i husbilen går også på 12v.
Bare fruens hårtørrer går på 230 volt så det har vi naturligvis en ren sinus inverter der kan klare
(1200w hårtørrer i lille model og 1300w inverter med peak på 3000w)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ett tillägg:
Bara för att en sak är stämplad 12V är det inte säkert att den klarar att drivas av ett batteri i en bil (husbil/husvagn).
Detta beroende på att spänningen varierar beroende på hur mycket batteriet belastas samt laddning från generatorn.
I bilen kan man lätt räkna med en spänningsvariation mellan 10 och 15V.
Jag har lyckats bränna både dvd-spelare, led-lampor och annat pga detta.
Vill man vara säker på att de saker man ska använda funkar köper man dessa i fackbutiker eller så kopplar man in en bra inverter/växelriktare innan.
 

Jonas.sj

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Jomala
Tack, många bra svar på kort tid! Det låter som ett 12v system är att föredra? Pratade med en solcellsleverantör som sa att 24v är mer energi-ekonomiskt, men hur menade han då? Han förespråkade även 4 6v över 2 12v.

Det känns onödigt att gå upp till 230v växelspänning och sen ner till 19.5v likspänning. Är det standard om man t. ex vill driva en dator på ett bilbatteri? Förlorar man mycket energi på det?
Kaehne du skriver att du har en 12 till 19.5v laddare. Är det en säker lösning med tanke på spänningsvariationen i batteriet?

Hur fungerar det normalt om man t.ex. har en stuga med solceller och batterier. 12v uttag I väggarna och en växelriktare där man kopplar kraftigare apparater. Kommer strömmen i vägguttaget direkt fån batterierna då?

Mycket frågor nu, tack för ert tålamod!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack, många bra svar på kort tid! Det låter som ett 12v system är att föredra? Pratade med en solcellsleverantör som sa att 24v är mer energi-ekonomiskt, men hur menade han då? Han förespråkade även 4 6v över 2 12v.

Det känns onödigt att gå upp till 230v växelspänning och sen ner till 19.5v likspänning. Är det standard om man t. ex vill driva en dator på ett bilbatteri? Förlorar man mycket energi på det?
Kaehne du skriver att du har en 12 till 19.5v laddare. Är det en säker lösning med tanke på spänningsvariationen i batteriet?

Hur fungerar det normalt om man t.ex. har en stuga med solceller och batterier. 12v uttag I väggarna och en växelriktare där man kopplar kraftigare apparater. Kommer strömmen i vägguttaget direkt fån batterierna då?

Mycket frågor nu, tack för ert tålamod!
Ja, hur menade solcellsleveratören då? Fråga. :)
När det gäller solceller på hus så blir det långa anslutningar och då kan det defintivt löna sig att går upp i spänning för att hålla förlusterna nere. Samma sorts tänk som gör att stamledningarna från Norrland har 400 000V och inte 230V. I en bil blir aldrig kablaget så långt att det spelar roll. Den vanliga rekommendationen är att använda 6 kvmm kablage och en MPTT-regulator, som ju ställer in sig på optimal belastning av solcellerna för att få ut maximal effekt.

Kan man hitta en strömförsörjning till datorn som ger 19.5V från ett 12V-uttag så är det bättre (högre verkningsgrad) än att gå omvägen via 230V. Varje omvandlingssteg ger förluster (=värme) så färre omvandlingar är bättre än många. Förlusterna i varje omvandling, vid de effekter (och priser) vi pratar om här, ligger på mellan 10-20% (80-90% verkningsgrad).

Sista frågan: Antagligen. Fast det finns omvandlare som kan "fixa till" den varierande spänningen från batterier till en mera konstant 12V spänning. Men det kostar antagligen mer än att ha prylar som tål batteriernas varierande spänning.

MVH
Hans
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Kaehne du skriver att du har en 12 till 19.5v laddare. Är det en säker lösning med tanke på spänningsvariationen i batteriet?
Jeg har siden 2011 brugt en lader i stil med denne: https://www.av-cables.dk/5-v-til-24-v-stroemforsyning/hama-universal-
notebook-12v-biloplader-12-v-til-19v-90w.html
Og jeg har aldrig haft problemer.
Jeg har enkelte gange haft problem med for mange volt til TV med 12v indgang. Det kan løses med en 12v til 12v lader mellem cigarstik og TV
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om vi ser på 12V til 19,5V så vil en ofte i databladet finne at den fungerer fra 9 til 16 volt inn - har sett enkelte på 9 til 32 volt - beregnet også på lastebiler som ofte har 24 volt opplegg med ladespenning like under 30 volt.

Funderer på et større solar anlegg på farmen, med 48 volt batteri og store MPPT regulatorer fra seriekoblede paneler med rundt 100 volt ut. Må endast vinne på lotto først. 30 til 100 kWh batteri lagring skulle fungere bra, og gjøre en helt uavhegig av strømnett. 100 volt fra panelene sørger for moderate kabler. 48volt er en bra spenning for lagring, 600 Ah blir omlag 30kWh med 16S LFP celler.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om du ska ha stabil spänning på 12 eller 19V så finns spänningstabilatorer av olika modell denna tex.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag laddar min laptop i husbilen med en sådan här 12V laddare, funkar fint.


Det finns billigare.

 

Jonas.sj

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Jomala
Tack igen för alla bra tips. Ger batteriet i sig en ren sinus? Och adaptern till datorn är väl en växelriktare av något slag? Vare sig det kommer från väggen eller ett batteri måste väl den ge vidare en ren sinus?
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Tack igen för alla bra tips. Ger batteriet i sig en ren sinus? Och adaptern till datorn är väl en växelriktare av något slag? Vare sig det kommer från väggen eller ett batteri måste väl den ge vidare en ren sinus?
Batterier ger alltid likspänning. Alla elektronikapparater drivs internt av likspänning. Har de ett 230V intag har de internt en omformare till likspänning. En dc-dc omvandlare för dator ( t ex en reseadapter) omformar likspänningen 12 V från bilen till vad datorn behöver.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja. Det stämmer.
Och för att krångla till det ytterligare finns det fler standarder på växelström.
T.ex. 24V (vanligt i styrningar) 110V (vägguttag i usa bl.a.) 230V (våra vägguttag) 400V (våra trefas uttag).
Så se till om/när du köper en inverter att du får den för 230V (har hört flera som beställt på E-bay och missat detta och fått 110v)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
En sinuskurva är Y.projektionen av en cirkulär rörelse! Tänk dig att du roterar ett cykelhjul med konstant hastighet. Ventilens rörelse i höjdled i förhållande till navet utgör en sinusrörelse. Den har ett maxvärde ett minvärde och två nollvärden per varv.
Därför får en elgenrator där en spole roterar mellan polerna på en magnet en sinuskurva på spänningen ut.
Att omvandla en likspänning till en sinusförmad växelspänning är rätt komplicerat om man inte som i gamla tider använder motoromformare. Dvs en likströmsmotor som driver en elgenerator. Ineffektivt och en massa andra nackdelar. Med moderna halvledare och filter går det dock få till sinusspänning, hur får någon annan berätta. En snickvariant är att bara generera en trappstegsspänning som någorlunda liknar sinus men som kan förstöra känslig elektronik.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En sinuskurva är Y.projektionen av en cirkulär rörelse! Tänk dig att du roterar ett cykelhjul med konstant hastighet. Ventilens rörelse i höjdled i förhållande till navet utgör en sinusrörelse. Den har ett maxvärde ett minvärde och två nollvärden per varv.
Därför får en elgenrator där en spole roterar mellan polerna på en magnet en sinuskurva på spänningen ut.
Att omvandla en likspänning till en sinusförmad växelspänning är rätt komplicerat om man inte som i gamla tider använder motoromformare. Dvs en likströmsmotor som driver en elgenerator. Ineffektivt och en massa andra nackdelar. Med moderna halvledare och filter går det dock få till sinusspänning, hur får någon annan berätta. En snickvariant är att bara generera en trappstegsspänning som någorlunda liknar sinus men som kan förstöra känslig elektronik.
Bra beskrivning
Jag har sett många anläggningar med felaktiga installationer.
Vanligaste felet är det slarvas med inkoppling av skärmade kablar till elmotorer frekvensomformare etc, EMC störningar. Med lagerhaverier som följd effekt.
Även kommunikations anläggningar kan störas.
Även den rena sinusvågen hackas upp av EMC störningar med övertoner som följd.
Då kan det uppstå spänningspikar i anläggningen.

Dagen moderna apparater apparater är bra för oss.
Elanläggningarna gillar dock allt det moderna.

Om ni undrar vad en frekvensomformare är för något.
Den kan styra varvtalet på en elmotor.

Inget av allt ovanstående har något med husbilar att göra.
Men. Halva delen av en frekvensomformare är egentligen en
växelriktare.

Lite onödig information,

Åke
 
Toppen