• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Lita på att alla ”oljor” blir bytta i robotlådan…? Uppsala m omnejd.

Enligt "min" närmaste Fiatverkstad ,Folkes bil i Strömsund, ska ine vätskorna i roboten bytas.
Fiat 2019 multijet 150hk euro 6 utan Adblue
 
Enligt "min" närmaste Fiatverkstad ,Folkes bil i Strömsund, ska ine vätskorna i roboten bytas.är
Fiat 2019 multijet 150hk euro 6 utan Adblue
Enligt min verkstad, Rogers Bil & El, så har han bytt utan att jag frågat om det. Han kanske vet vad som kan hända ;) . När jag senast bad om det svarade dom att det var ett år för tidigt, men det är klart vi byter om du begär det.:cool:
 
Har servat på Dahlgrens dom ansåg inte att roboten behövde service, gjorde jobbet själv.
Har en Fiat 3.0 2011. Vid ca 6000 mil så började lådan få svårt att växla på låga varv. Fick omgående en tid hos Dahlgrens som bytte tryckackumulatorn, hydrauloljan samt kalibrerade växellägena. Bilen har gått perfekt efter det, växlar lugnt o fint och inga upp eller nedväxlingar i onödan. Nu har den snart gått 11000, still going strong. All heder åt Dahlgrens i Uppsala:msn_thumbup::)
 
Det här med intervall och byte av oljor är intressant.
På min gamla Ducato från 2000 står endast kontroll av växellådsolja varje 7500 mil, inget byte.
På dotterns Mitsubishi Colt står inte mil men den ska bytas var 10 år.
Det är ju stor skillnad på min gamla Ducato mot en nyare när man tänker på livslängd.
Det är ju en transportbil från Italien och jag tror inte min var tänkt att leva mer än 10 år när den tillverkades. När såg ni senast en 25 år gammal Ducato transportbil?
Idag räknar dom nog 20 år.
Oavsett så är det aldrig fel att byta smörjoljor för att förlänga livet på fordonet.
Jag har iaf bytat både växellådsolja och servoolja, även om Fiat inte har det i serviceschemat.
Så även om Fiat inte har byte av växellådsolja i serviceschemat för nya bilar är det absolut inte fel att byta för att bilen ska kunna rulla länge.
 
Enligt "min" närmaste Fiatverkstad ,Folkes bil i Strömsund, ska ine vätskorna i roboten bytas.
Fiat 2019 multijet 150hk euro 6 utan Adblue
Det är flera FIAT verkstäder som ger detta svar, vilket tyder på brist i kunskaperna om robotlådor.
Det leder till problem senare om man man inte sköter servicen.
 
Det här med intervall och byte av oljor är intressant.
På min gamla Ducato från 2000 står endast kontroll av växellådsolja varje 7500 mil, inget byte.
På dotterns Mitsubishi Colt står inte mil men den ska bytas var 10 år.
Det är ju stor skillnad på min gamla Ducato mot en nyare när man tänker på livslängd.
Det är ju en transportbil från Italien och jag tror inte min var tänkt att leva mer än 10 år när den tillverkades. När såg ni senast en 25 år gammal Ducato transportbil?
Idag räknar dom nog 20 år.
Oavsett så är det aldrig fel att byta smörjoljor för att förlänga livet på fordonet.
Jag har iaf bytat både växellådsolja och servoolja, även om Fiat inte har det i serviceschemat.
Så även om Fiat inte har byte av växellådsolja i serviceschemat för nya bilar är det absolut inte fel att byta för att bilen ska kunna rulla länge.
Visserligen ingen transportbil, men vår husbil Ducato Maxi -96 är nu 30år och närmar sig 30.000mil, inga stora problem utan bara normalt slitage.
Motorn går perfekt, startar alltid, drar inget märkbart med olja mellan oljebytena (1000-1200mil) mineralolja 10W 40. Växellådan fungerar perfekt, går på original oljerekommendation f.n. Castrol mineralolja 80W90 EP, växellådan kändes inte lika bra på syntet, 5:e växeln original, koppling aldrig bytt. Bilen rullar året runt, även till fjällen på vintern och vi drar en del släp mc/bil.
Lite kuriosa, i instruktionsboken/verkstadshandboken " 2,5 Tdi Maxi växellådan oljebyte var 6000:e mil ", undrar hur många som har gjort det på dom? :wideeyed:
 
Glöm inte att efter att oljorna bytts ska även kopplingspunkt adapteras och grundinställning göras.
Löser man t.ex. med Multiecuscan.

Föreslår även byte av tryckakumelator, efter 10år och tusentals växlingar så har den tappat påtagliga delar av sin förmåga.
Byts från vänster främre hjulhus, sitter ovanpå växellådan enl bild.
1775941005976.webp1775941132155.webp
 
Glöm inte att efter att oljorna bytts ska även kopplingspunkt adapteras och grundinställning göras.
Löser man t.ex. med Multiecuscan.

Föreslår även byte av tryckakumelator, efter 10år och tusentals växlingar så har den tappat påtagliga delar av sin förmåga.
Byts från vänster främre hjulhus, sitter ovanpå växellådan enl bild.
Tack för bra tips! Har haft min plåtis sen ny och kört nästan 12.000 mil på 9 år och jag ”tantkör” inte ;) så det kan nog vara bra att även byta tryckackumulatorn som du föreslår.
 
Senast ändrad:
Glöm inte att efter att oljorna bytts ska även kopplingspunkt adapteras och grundinställning göras.
Löser man t.ex. med Multiecuscan.

Föreslår även byte av tryckakumelator, efter 10år och tusentals växlingar så har den tappat påtagliga delar av sin förmåga.
Byts från vänster främre hjulhus, sitter ovanpå växellådan enl bild.
Visa bilaga 244232Visa bilaga 244233

Nja, "kopplingspunkten" (Kiss point), dvs läget där lamellskivan börjar greppa påverkas väl inte av att vätskorna byts?
Men det gör förstås ingen skada att köra kalibreringen.

Ja, byte av tryckackumulator efter 10 år är något jag också siktar på, har nu två år kvar. Jag har kollat kapaciteten några gånger, den har avtagit med ungefär 5% på 3 år. Så med tanke på den takten skulle jag kunna vänta längre än 10 år, men sannolikheten för att membranet i den plötsligt går sönder ökar rimligen med tiden.
 
Senast ändrad:
Glöm inte att efter att oljorna bytts ska även kopplingspunkt adapteras och grundinställning göras.
Löser man t.ex. med Multiecuscan.

Föreslår även byte av tryckakumelator, efter 10år och tusentals växlingar så har den tappat påtagliga delar av sin förmåga.
Byts från vänster främre hjulhus, sitter ovanpå växellådan enl bild.
Visa bilaga 244232Visa bilaga 244233
Vilket moment ska den dras med?
 
Glöm inte att efter att oljorna bytts ska även kopplingspunkt adapteras och grundinställning göras.
Löser man t.ex. med Multiecuscan.

Föreslår även byte av tryckakumelator, efter 10år och tusentals växlingar så har den tappat påtagliga delar av sin förmåga.
Byts från vänster främre hjulhus, sitter ovanpå växellådan enl bild.
Visa bilaga 244232Visa bilaga 244233
Byte av vätskor kräver ingen kalibreing
 
Bott i Skåne tidigare men skulle nu behöva tips på verkstad i/runt Uppsala (max 7 mil) där de har vana av att serva robotlådan (Fiat Ducato -17) och byta alla ”oljor”. Fiatverkstaden jag servade på senast påstod bestämt att man inte byter vissa av oljorna i robotlådan. Svårt för mig att stå där och argumentera mot de som ska vara proffs. Kändes dessutom inte som att jag kunde lita på att de verkligen skulle byta överallt även om jag bett dem göra det.
Någon som har ett bra tips till mig?
Kolla med JoCar i Åkersberga. Fiat Proffessional hänvisade till dem när vi hade en Kabe på Fiat. Jag har bara goda erfarenheter av dem. Så klart enklare när en bor i stort sett nästgårds till dem jmfrt med Uppsala.
 
Tillbaka
Toppen