Per P
HBK Medlem
Den växlade mycket smidigare efter oljebytet. Jag tyckte inte den växlade konstigt innan, men upplevde en otrolig förbättring efter.Vad var det för symptom med motor/låda innan vätskebytena?
Mvh Per
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!
Den växlade mycket smidigare efter oljebytet. Jag tyckte inte den växlade konstigt innan, men upplevde en otrolig förbättring efter.Vad var det för symptom med motor/låda innan vätskebytena?
Enligt min verkstad, Rogers Bil & El, så har han bytt utan att jag frågat om det. Han kanske vet vad som kan händaEnligt "min" närmaste Fiatverkstad ,Folkes bil i Strömsund, ska ine vätskorna i roboten bytas.är
Fiat 2019 multijet 150hk euro 6 utan Adblue
Har en Fiat 3.0 2011. Vid ca 6000 mil så började lådan få svårt att växla på låga varv. Fick omgående en tid hos Dahlgrens som bytte tryckackumulatorn, hydrauloljan samt kalibrerade växellägena. Bilen har gått perfekt efter det, växlar lugnt o fint och inga upp eller nedväxlingar i onödan. Nu har den snart gått 11000, still going strong. All heder åt Dahlgrens i UppsalaHar servat på Dahlgrens dom ansåg inte att roboten behövde service, gjorde jobbet själv.
Det är flera FIAT verkstäder som ger detta svar, vilket tyder på brist i kunskaperna om robotlådor.Enligt "min" närmaste Fiatverkstad ,Folkes bil i Strömsund, ska ine vätskorna i roboten bytas.
Fiat 2019 multijet 150hk euro 6 utan Adblue
Visserligen ingen transportbil, men vår husbil Ducato Maxi -96 är nu 30år och närmar sig 30.000mil, inga stora problem utan bara normalt slitage.Det här med intervall och byte av oljor är intressant.
På min gamla Ducato från 2000 står endast kontroll av växellådsolja varje 7500 mil, inget byte.
På dotterns Mitsubishi Colt står inte mil men den ska bytas var 10 år.
Det är ju stor skillnad på min gamla Ducato mot en nyare när man tänker på livslängd.
Det är ju en transportbil från Italien och jag tror inte min var tänkt att leva mer än 10 år när den tillverkades. När såg ni senast en 25 år gammal Ducato transportbil?
Idag räknar dom nog 20 år.
Oavsett så är det aldrig fel att byta smörjoljor för att förlänga livet på fordonet.
Jag har iaf bytat både växellådsolja och servoolja, även om Fiat inte har det i serviceschemat.
Så även om Fiat inte har byte av växellådsolja i serviceschemat för nya bilar är det absolut inte fel att byta för att bilen ska kunna rulla länge.

Men man kan stanna där och fixa växellådan när man är på väg till Ge-Kås…..Lite långt från Uppsala bara![]()


Tack för bra tips! Har haft min plåtis sen ny och kört nästan 12.000 mil på 9 år och jag ”tantkör” inteGlöm inte att efter att oljorna bytts ska även kopplingspunkt adapteras och grundinställning göras.
Löser man t.ex. med Multiecuscan.
Föreslår även byte av tryckakumelator, efter 10år och tusentals växlingar så har den tappat påtagliga delar av sin förmåga.
Byts från vänster främre hjulhus, sitter ovanpå växellådan enl bild.
Glöm inte att efter att oljorna bytts ska även kopplingspunkt adapteras och grundinställning göras.
Löser man t.ex. med Multiecuscan.
Föreslår även byte av tryckakumelator, efter 10år och tusentals växlingar så har den tappat påtagliga delar av sin förmåga.
Byts från vänster främre hjulhus, sitter ovanpå växellådan enl bild.
Visa bilaga 244232Visa bilaga 244233
Vilket moment ska den dras med?Glöm inte att efter att oljorna bytts ska även kopplingspunkt adapteras och grundinställning göras.
Löser man t.ex. med Multiecuscan.
Föreslår även byte av tryckakumelator, efter 10år och tusentals växlingar så har den tappat påtagliga delar av sin förmåga.
Byts från vänster främre hjulhus, sitter ovanpå växellådan enl bild.
Visa bilaga 244232Visa bilaga 244233
Byte av vätskor kräver ingen kalibreingGlöm inte att efter att oljorna bytts ska även kopplingspunkt adapteras och grundinställning göras.
Löser man t.ex. med Multiecuscan.
Föreslår även byte av tryckakumelator, efter 10år och tusentals växlingar så har den tappat påtagliga delar av sin förmåga.
Byts från vänster främre hjulhus, sitter ovanpå växellådan enl bild.
Visa bilaga 244232Visa bilaga 244233
Kolla med JoCar i Åkersberga. Fiat Proffessional hänvisade till dem när vi hade en Kabe på Fiat. Jag har bara goda erfarenheter av dem. Så klart enklare när en bor i stort sett nästgårds till dem jmfrt med Uppsala.Bott i Skåne tidigare men skulle nu behöva tips på verkstad i/runt Uppsala (max 7 mil) där de har vana av att serva robotlådan (Fiat Ducato -17) och byta alla ”oljor”. Fiatverkstaden jag servade på senast påstod bestämt att man inte byter vissa av oljorna i robotlådan. Svårt för mig att stå där och argumentera mot de som ska vara proffs. Kändes dessutom inte som att jag kunde lita på att de verkligen skulle byta överallt även om jag bett dem göra det.
Någon som har ett bra tips till mig?