• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Lita på att alla ”oljor” blir bytta i robotlådan…? Uppsala m omnejd.

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.159
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2028
Bott i Skåne tidigare men skulle nu behöva tips på verkstad i/runt Uppsala (max 7 mil) där de har vana av att serva robotlådan (Fiat Ducato -17) och byta alla ”oljor”. Fiatverkstaden jag servade på senast påstod bestämt att man inte byter vissa av oljorna i robotlådan. Svårt för mig att stå där och argumentera mot de som ska vara proffs. Kändes dessutom inte som att jag kunde lita på att de verkligen skulle byta överallt även om jag bett dem göra det.
Någon som har ett bra tips till mig?
 
Jag lämnade in min Dethleffs med robotlåda till Finnvedens Bil i Varberg, de bytte båda oljorna och luftfiltret när de ändå hade det borta, 1600:-, en helt annan bil att köra som växlar mjukt och fint nu
 
Har servat på Dahlgrens dom ansåg inte att roboten behövde service, gjorde jobbet själv.
Då har vi olika uppfattningar. Ibland är det bra med egen vilja också om man vet vad man vill ha.
Dom gör ett bra jobb så inga problem för mig där. Har tidigare haft robotlåda som fick den service den skulle ha.
 
Vi har en Fiat med robotlåda och jag har konsulterat Hedins, som är auktoriserad verkstad för Fiat i Lund, för att byta denna olja.
Personalen svarade mig, att under de senaste 10 åren har deras verkstad bytt denna olja vid en eller två tillfällen!
”Robotlådan behöver inget oljebyte”!
Här i detta forum anser vissa att oljebyte SKALL ske vartannat år.
Vad gäller egentligen?
 
Vi har en Fiat med robotlåda och jag har konsulterat Hedins, som är auktoriserad verkstad för Fiat i Lund, för att byta denna olja.
Personalen svarade mig, att under de senaste 10 åren har deras verkstad bytt denna olja vid en eller två tillfällen!
”Robotlådan behöver inget oljebyte”!
Här i detta forum anser vissa att oljebyte SKALL ske vartannat år.
Vad gäller egentligen?

Hej
Fiat rekommenderar att byta bromsvätskan vartannat år.
Hydraloljan och växellådsoljan skall bara kontrolleras enligt Fiat.
Men vis av erfarenhet från yrkestrafik i många år, så tjänar man på att byta oljorna, livslängden blir längre är jag övertygad om.
Bytte samtliga 3 väskorna hos Anders I Ekeby ( Fiat Professional)
Kostnad inklusive allt, under 2000kr år 2024.
3L motorn och robotlådan gick mycket bättre efter bytet.
Värt varenda krona om du frågar mig.

Mvh Per
 
Hej
Fiat rekommenderar att byta bromsvätskan vartannat år.
Hydraloljan och växellådsoljan skall bara kontrolleras enligt Fiat.
Men vis av erfarenhet från yrkestrafik i många år, så tjänar man på att byta oljorna, livslängden blir längre är jag övertygad om.
Bytte samtliga 3 väskorna hos Anders I Ekeby ( Fiat Professional)
Kostnad inklusive allt, under 2000kr år 2024.
3L motorn och robotlådan gick mycket bättre efter bytet.
Värt varenda krona om du frågar mig.

Mvh Per

Vad var det för symptom med motor/låda innan vätskebytena?
 
Vi har en Fiat med robotlåda och jag har konsulterat Hedins, som är auktoriserad verkstad för Fiat i Lund, för att byta denna olja.
Personalen svarade mig, att under de senaste 10 åren har deras verkstad bytt denna olja vid en eller två tillfällen!
”Robotlådan behöver inget oljebyte”!
Här i detta forum anser vissa att oljebyte SKALL ske vartannat år.
Vad gäller egentligen?
Problemet när man talar om "oljor" i robotlådan är att man måste specifiera vad man menar.

Bromsvätskan som styr kopplingen skall bytas vart annat år, står i FIATs serviceplan
Hydrauloljan som sköter växlingen i roboten har inget bytesintervall utan endast kontroll nivå, men många rekommenderar ändå byte.
Växellådsoljan har inget bytesintervall, men det finns rekommendationer att byta efter 8000-10000mil, automat eller manuell.
 
Tillbaka
Toppen