• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lister runt skåp/väggar som krympt

Swelux

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
28041
Medlemskap
2021
Hej.

Är det någon som vet vart man köper dessa täcklister (rätt benämning?) som man finns i alla våra HB?.

De tycks krympa med åren och man borde kunna byta ut dem tänker jag, tips tages gärna emot :)

Mvh / Patrik o Linda


1586630340858.png

1586630549036.png

1586630373081.png

1586630444475.png


1586630502781.png
 

Bilagor

  • 1586630033279.png
    1586630033279.png
    14,8 MB · Visningar: 21

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Bästa stället att hitta rätt bredd(er) och rätt "träslag" torde vara hos en återförsäljare för husbilsfabrikatet ifråga.

Pålle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet med disse listene er at de er ekstruderte termoplast lister som kan krympe litt, men som også strekkes ved montering og denne ekstra lengden går tilbake i løpet av et par år.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Oj, det var ju inte lite som listerna hade krympt.. Bilen ser ju heller inte alldeles för gammal ut på bilderna.

Jag skulle definitivt höra med en återförsäljare eller varför inte slänga iväg ett artigt mail med lite bilder till fabriken? Ibland kan man bli positivt överraskad av viljan att vilja rätta till något som helt klart är en kvalitetsbrist.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Har hjälpt en god vän med samma problem. Vi tog ett rör som gick att fylla med varmt vatten, 60 till 70 grader. (Vet inte om tempen är direkt översättningsbar till dina lister) Hela listen måste värmas till samma temp. Dra sen hela listen till rätt längd. då sträcker man plasten lite över hela längden, vilket gör att den inte har lika stor benägenhet att dra ihop sig igen. Vi satte även några kluttar med värmelim, för att hjälpa listen att hålla sig sträckt. Han har gjort om det på de längsta listerna en gång på sex år. nu med tätare mellan limkluttarna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De fleste termoplaster tåler å varmes til like under 100 grader, men en advarsel ekspandert / strukket plast går da gjerne tilbake endel i størrelse. Gjør en liten test med en PET flaske, sett den i vasken og fyll med kokende vatn - den krymper. Strukket PET krymper ved 100 til 130 grader, men kan også strekke mye. En kan strekke de fleste slike plast, det kreves mindre kraft ved oppvarming, noen smelter allerede ved 160 grader(muligens noe lavere) andre trenger over 200 grader før de mister fasong.

Ekstrudert plast er i ikke strukket under produksjon, men kan lett bli strukket under montering - de vil da gå tilbake til opprinnelig lengde ved oppvarming. Røret med varmt vann er glimrende, først går plasten tilbake til produksjonslengde og kan lett strekkes noen prosent uten å skades.
 

Swelux

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
28041
Medlemskap
2021
Stort tack för alla svar, jag testar nog att värma, mailar lite innan jag drar igång.
 
Toppen