• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lilla soffan till höger innanför dörren

Siwanty

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Enköping
HBK-Nr
9999
Medlemskap
2024
Vi har en soffa för en person till höger innanför dörren. Inuti finns värmepanna.
Är det någon som har gjort ett skåp eller något annat än soffa där?. Vi använde soffan till att ställ ifrån oss saker utifrån på. Eller saker son ska ut.
Siv
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
På en del hb är ju soffan samtidigt skåpet där gasflaskorna står och då är det ganska svårt att bygga om..... Men lycka till ifall det fungerar för er...
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vi har en soffa för en person till höger innanför dörren. Inuti finns värmepanna.
Är det någon som har gjort ett skåp eller något annat än soffa där?. Vi använde soffan till att ställ ifrån oss saker utifrån på. Eller saker son ska ut.
Siv
Det borde inte vara så svårt.
Ett skåp i önskad storlek och en låsning till dörrarna. Soffan är ju skruvad i golvet, använd små vinkeljärn till skåpet. Är det något soffan döljer använder ni bara ett hyllplan och en skiva så det blir en högre sockel. Oavsett får ni mer förvaring och avställningsyta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi har en soffa för en person till höger innanför dörren. Inuti finns värmepanna.
Är det någon som har gjort ett skåp eller något annat än soffa där?. Vi använde soffan till att ställ ifrån oss saker utifrån på. Eller saker son ska ut.
Siv

Du får betydligt bättre svar om du berättar vilken bil du har, och ett par bilder är ännu bättre! :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
På en del hb är ju soffan samtidigt skåpet där gasflaskorna står och då är det ganska svårt att bygga om..... Men lycka till ifall det fungerar för er...
Enligt trådskaparen så finns värmepannan under denna "soffa för en person". Utrymmet kan knappast vara så stort att det ryms både värmepanna och gasolflaskor.

Jag har för väldigt länge sedan sett ett bygge där en soffa ändrats till att bli ett skåp. Tyvärr kan jag inte hitta tråden igen. Men jag förmodar att det enklaste är att ta bort det som utgör soffa men låta pannan vara kvar oförändrad. Därefter kan man bygga ett skåp med en hög sockel som inrymmer pannan och en löstagbar botten i skåputrymmet ovanför som ger tillgång till pannan. Det svåraste i ett sådant bygge är antagligen att hitta material som stämmer i färg och mönster med övrig inredning.

En osäkerhetsfaktor i det hela är om soffan utgör en del av antalet sittplatser under färd i registreringspappren. Jag vet inte hur noggranna besiktningarna är men byte från soffa till skåp är ju ganska tydligt. I vår bil har vi ett liknande koncept med en soffa till höger, bakom främre passagerarsätet, som innehåller bodelsbatteri, EBL mm och ett skoutrymme. Denna soffa var försedd med diverse anordningar för att en passagerare skulle kunna sitta bältad där under färd. När vi köpte bilen var en av de första sakerna vi gjorde att ta bort dessa anordningar för att på så sätt spara cirka tio kilo lastvikt. Hittills har ingen besiktning upptäckt det eller anmärkt på detta tilltag. Men soffan ser ju fortfarande ut som en soffa och de har hittills aldrig kontrollerat bälten under de 13 år vi haft bilen.
 
Toppen