• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePo4 orsakade brand! (?)

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tyska polisen har publicerat följande information.
På lördagsmorgonen rapporterade Linz-polisen om en brinnande husbil på Bahnhofstrasse i Kasbach Ohlenberg, som skulle brinna helt. När räddningstjänsten kom till platsen var anmälan helt bekräftad. Lyckligtvis kunde brandkårerna i Linz och Kasbachs släckningsteam, som skickades ut omedelbart, få branden under kontroll så att ytterligare skador på en intilliggande byggnad kunde förhindras. Orsaken till branden torde ha ett tekniskt ursprung, här troligen i litiumbatteriet installerat i husbilen, som antändes och fick gasflaskorna inuti att explodera.
Enligt ett Tyskt husbilsforum var en medlem bekant med ägaren av bilen ovan.
Han informerade om att:
  • Ein Fachbetrieb hat eine LiFePO4 eingebaut.
  • Nix gebastelt.
  • Gutachter wird noch aktiv.
  • Grand Alpa auf Fiat Basis.


1672563587033.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Skulle batteriet orsakat detta,"troligen" står det svårt att bedömma efter den branden, googletranslate har översatt texten nedan

  • Ett specialistföretag har installerat en LiFePO4.
  • Inget pysslade.
  • Granskaren är fortfarande aktiv.
  • Grand Alpa baserat på Fiat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu vet vi inte fabrikatet på batteriet.
Men vilken batterityp/kraftkälla som helst kan orsaka en brand, t.ex extern kortslutning/varmgång.
Däremot kan man inte överladda eller överbelasta ett LiFePO4 batteri då ett inbyggt BMS bryter strömmen långt innan dessa höga strömmar uppnås.
Alltså brinner inte LiFePO4 batterier ifall de överladdas/överbelastas, men blir såklart varma, upp till 120 grader vid extrem överladdning med 8V
(32V på ett 12V batteri) per cell istället för max 4V.

Däremot så har inte ett bly/syra batteri detta inbyggda skydd och kan vid överladdning börja brinna p.g.a termisk rusning.
En annan orsak kan vara varmgång i t.ex kablage/anslutningar vid kraftig laddning/urladdning, eller kortslutning,
kan vara att man bytt till för kraftig säkring=för hög ström för utrustningen.

Men i tillbudet ovan vet vi tyvärr inget om orsaken.
Dock vet vi att ett LiFePO4 batteri kan inte börja brinna av sig själv, hur man än försöker, alltså ett säkrare batteri jämfört med ett bly/syra batteri.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nu vet vi inte fabrikatet på batteriet.
Men vilken batterityp/kraftkälla som helst kan orsaka en brand, t.ex extern kortslutning/varmgång.
Däremot kan man inte överladda eller överbelasta ett LiFePO4 batteri då ett inbyggt BMS bryter strömmen långt innan dessa höga strömmar uppnås.
Alltså brinner inte LiFePO4 batterier ifall de överladdas/överbelastas, men blir såklart varma, upp till 120 grader vid extrem överladdning med 8V
(32V på ett 12V batteri) per cell istället för max 4V.

Däremot så har inte ett bly/syra batteri detta inbyggda skydd och kan vid överladdning börja brinna p.g.a termisk rusning.
En annan orsak kan vara varmgång i t.ex kablage/anslutningar vid kraftig laddning/urladdning, eller kortslutning,
kan vara att man bytt till för kraftig säkring=för hög ström för utrustningen.

Men i tillbudet ovan vet vi tyvärr inget om orsaken.
Dock vet vi att ett LiFePO4 batteri kan inte börja brinna av sig själv, hur man än försöker, alltså ett säkrare batteri jämfört med ett bly/syra batteri.
Det är ganska mycket elektronik i ett BMS. Elkomponenter kan gå sönder.
Kan då överladdning ske. Kanske eller inte. Det går bara att gissa vad som kan hända om elektroniken går sönder i ett BMS. Kan det bli i på programvaran i de logiska kretsarna så att det sker en överladdning. Kanske.
Ofta är det en kedja av fel som behöver ske innan det går åt pipan. Det gäller det mesta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är ganska mycket elektronik i ett BMS. Elkomponenter kan gå sönder.
Kan då överladdning ske. Kanske eller inte. Det går bara att gissa vad som kan hända om elektroniken går sönder i ett BMS. Kan det bli i på programvaran i de logiska kretsarna så att det sker en överladdning. Kanske.
Ofta är det en kedja av fel som behöver ske innan det går åt pipan. Det gäller det mesta.

Även om det sker en överladdning på ett LFP-batteri så det enda som händer är att cellerna skadas permanent samt en liten temperaturstegring.
Det krävs 32V eller mer för att komma upp i +120grader, denna temperatur startar sällan en brand, man räknar +300 grader som gräns för heta arbeten och risk för brand.
Jag "tror" det skett en värmeutveckling i utrustning utanför batteriet, däremot har media en förkärlek att kalla all typ av litium-kemi för farlig och även brandfarlig, vi bär alla runt på den "farliga" kemin i fickan (mobilen).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu vet vi inte fabrikatet på batteriet.
Men vilken batterityp/kraftkälla som helst kan orsaka en brand, t.ex extern kortslutning/varmgång.
Däremot kan man inte överladda eller överbelasta ett LiFePO4 batteri då ett inbyggt BMS bryter strömmen långt innan dessa höga strömmar uppnås.
Alltså brinner inte LiFePO4 batterier ifall de överladdas/överbelastas, men blir såklart varma, upp till 120 grader vid extrem överladdning med 8V
(32V på ett 12V batteri) per cell istället för max 4V.

Däremot så har inte ett bly/syra batteri detta inbyggda skydd och kan vid överladdning börja brinna p.g.a termisk rusning.
En annan orsak kan vara varmgång i t.ex kablage/anslutningar vid kraftig laddning/urladdning, eller kortslutning,
kan vara att man bytt till för kraftig säkring=för hög ström för utrustningen.

Men i tillbudet ovan vet vi tyvärr inget om orsaken.
Dock vet vi att ett LiFePO4 batteri kan inte börja brinna av sig själv, hur man än försöker, alltså ett säkrare batteri jämfört med ett bly/syra batteri.

Jag läste polisens pressmeddelande, och att det skulle vara batteriet som är brandorsaken är nog mest en spekulation.
Någon undersökning av brandorsaken har knappast gjorts ännu.
Varför polisen lämnar ut sådana uppgifter utan att man har verifierat det med en ordentlig undersökning kan man bara undra över,
ofta är det sådant som någon på platsen, kanske någon av ägarna säger under stress.
Jag har sett att poliser i Tyskland skrivit liknande om s.k. gasöverfall, och sedan har fått ta tillbaka uppgifterna eftersom inget vid en riktig undersökning pekade på användning av gas.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag håller med Montreal, men det var himla kul att rota runt i LiFePo4 fanboi boet och se vad som skulle hända.:applaus:

Sedan är det naturligtvis så att ett LiFePo4 visst kan överhetta / skapa överhettning och starta en brand.
Med så mycket, demonstrerat här på forumet, opålitlig elektronik i BMS kan inget uteslutas.
Det räcker med några enstaka A på fel ställe utanför batteriet så uppnås antändningstemperatur för alla material. (i en husbil)

Att det var tal om laddning i detta fall kan troligen helt uteslutas, fricamping/parkering vid en bangård.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej....... Svullna plågade celler som inte längre får plats i sitt utrymme och då börjar trycka på kablar och kopplingar mellan cellerna kan åstadkomma kortslutning vid cellerna som ingen elektronik kan bemästra.
Ja, jag vet att det kommer mothugg, men skador som då kan ske kan jämställas med mekanisk åverkan så.....

Jag har sysslat med modellflyg som nu länge har använt olika sorter av moderna batterier och många gånger sett vad som kan hända vid mekanisk skada.
Kanske cellerna ligger mjukt och med gott om utrymme för att expandera i sina plastlådor, och det finns ju olika sorters batterier naturligtvis, men att allt skall vara helsäkert vid vad mekanisk åverkan orsakar, och som kan ingå i svullna batterier som inte längre får plats i sitt utrymme..........

Trycker med viss tvekan på "Skicka svar" M. mycket v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej....... Svullna plågade celler som inte längre får plats i sitt utrymme och då börjar trycka på kablar och kopplingar mellan cellerna kan åstadkomma kortslutning vid cellerna som ingen elektronik kan bemästra.
Ja, jag vet att det kommer mothugg, men skador som då kan ske kan jämställas med mekanisk åverkan så.....

Jag har sysslat med modellflyg som nu länge har använt olika sorter av moderna batterier och många gånger sett vad som kan hända vid mekanisk skada.
Kanske cellerna ligger mjukt och med gott om utrymme för att expandera i sina plastlådor, och det finns ju olika sorters batterier naturligtvis, men att allt skall vara helsäkert vid vad mekanisk åverkan orsakar, och som kan ingå i svullna batterier som inte längre får plats i sitt utrymme..........

Trycker med viss tvekan på "Skicka svar" M. mycket v.h. JANKRO.

Det är väldigt stor skillnad på de LiPo-celler som används inom modellflyget och de LiFePO4 som används i husbilar vad det gäller
säkerhet, både mekaniskt och elektriskt, men det visste du ju redan? Jag tycker att det är lite synd att göra sådana jämförelser som
du gjorde, det skrämmer bara upp användare helt i onödan.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

I denne artikel står der følgende, som Google oversætter fra tysk til svensk med dette:

Orsaken till branden torde ha ett tekniskt ursprung, här troligen i litiumbatteriet installerat i husbilen, som antändes och fick gasflaskorna inuti att explodera. Explosionen gjorde att flera delar flög genom luften, så att bilar som stod parkerade i närheten också kunde ha skadats och det var också bara en slump att inga fotgängare gick i närheten och skadades. Brandorsaken torde ha ett tekniskt ursprung , här troligen i litiumbatteriet installerat i husbilen, som antändes och fick gasflaskorna inuti att explodera. Flera delar flög genom luften till följd av explosionen, så att bilar som parkerade i närheten också kunde ha skadats och det var också bara en slump att inga fotgängare gick i närheten och skadades.

Man kender på nuværende tidspunkt ikke årsagen, men der gættes på batteriet. Det er nok mere sandsynligt at det er den øvrige elinstallation der er årsagen til skaden, eller kunne det være noget med gassen siden flaskerne er eksploderet?

Vi må nok vente til myndighederne bliver færdige med deres undersøgelser inden vi konkludrer på årsagen.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

Denne artikel omtaler 2 el-cykler som også er brændt.

El-cykler har jo en anden lithiumtype i batterierne. Kunne det være ladning af cykelbatterierne der har været årsag til branden?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Denne artikel omtaler 2 el-cykler som også er brændt.

El-cykler har jo en anden lithiumtype i batterierne. Kunne det være ladning af cykelbatterierne der har været årsag til branden?

Det är ju klart troligare om de laddades vid olyckstillfället. Elcyklar har ju betydligt ömtåligare och farligare batterier än de LiFePO4
som används i husbilar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Enda exempel på brand jag sett på en LFP-cell är när man slagit ett järnspett igenom cellen, men det är inte troligt förlopp i denna brand.
En kraftig kortslutning över en cell, eller hela batteriet skapar även kraftig värmeutveckling (i alla batterityper) som kan starta en brand i närliggande brännbart material.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är väldigt stor skillnad på de LiPo-celler som används inom modellflyget och de LiFePO4 som används i husbilar vad det gäller
säkerhet, både mekaniskt och elektriskt, men det visste du ju redan? Jag tycker att det är lite synd att göra sådana jämförelser som
du gjorde, det skrämmer bara upp användare helt i onödan.

Hejsan, det var ju inte alls meningen att skrämma någon med litiumvarianter i bodelen, för risken att det verkligen skall hända något med dem, likväl att risken att det skall hända något med gasolanläggning som också finns rädsla för hos en del är ju minimal om man jämför att vara ute i trafiken och fara runt.
Vet inte alls någon vettig statistik men det är säkert åtskilliga och massermångfalt ovanpå på det, gånger större risk att krocka än att batterier oavsett kemi, eller gasol skall explodera och börja brinna.

Det skrivs ju mycket om elektroniskt skydd vid laddning, förbrukning och temperaturer m.m. som ev. kan gå sönder.
Men jag har sett rätt ofta felaktiga och kanske plågade moderna batterisorter som inte får läcka och då i stället svullnar upp med rätt stort inre tryck. Om det finns utrymme för att svälla upp så gör det inte så mycket för då märker man att batteripacket blivit sämre vartefter, men om de ligger tajt från början så kan de börja trycka på kablar och kopplingar inne i paketen.

I en Samsung mobil som jag hade svullnade batteriet (Samsung original) så mycket innan jag märkte det p.g.av ett kraftigt stötsäkert extrafodral, så bakstycket på telefonen var sprucket och hade lossat och till slut gick även extrafodralet sönder av trycket från batteriet. Om elkablar eller kopplingar kommer i kläm i ett sådant läge så är det inte bra helt enkelt.

Så risken att det skall hända något har ju varit och är ju säkert minimal, men det jag bara ville påpeka var att det behöver inte vara skyddselektroniken som gör fel. Och som sagt, jag vet inte om de lämnar expansionsutrymme för cellerna men det är ju mycket möjligt. Det är ju också möjligt att vissa celler inte längre kan svullna upp när de blir dåliga om utvecklingen gått den vägen?? Men kan kanske ändå vara bra att veta att det förekommer, likväl som att bilolyckor i trafiken förekommer men den relativt lilla risken är väl värd att ta.

M. mycket v. h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I samma tråd som jag visade information från i inlägg #1 har det framkommit ännu ett fall.
En Concorde Empire liner med nyinstallerade eftermarknad LiFePo4 batterier, bara aska kvar.

Realtids termokamera taget av brandkåren visade på högst temperatur vid elcentralen.
Da der Batteriehersteller rechtliche Schritte angedroht hat, wenn sein Namen auftaucht, wird bis zum finalen Ergebnis auch kein Namen diesbezüglich von meiner Seite fallen.

Är det något som nu kommer fram när fler LiFiPo4 batterier är i bruk?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vid byte till LFP batteriet är det nog extra viktigt att elinstallationen i bilen ses över.
Belastningen blir betydligt högre med högre strömmar.
Glapp i anslutningar, för klena kablar etc. för att undvika varmgång.
Risken finns även att minussidan av anläggningen kan bli fel.
Det vara att flera förbrukare matas av en gemensam minus kabel. Då är det risk för varmgång.
Även 230V anläggningen inkl. inverter kan behöva en översyn.
Det kan vara en bra regel att se över sin 230V anläggning regelbundet.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vid byte till LFP batteriet är det nog extra viktigt att elinstallationen i bilen ses över.
Belastningen blir betydligt högre med högre strömmar.
Glapp i anslutningar, för klena kablar etc. för att undvika varmgång.
Risken finns även att minussidan av anläggningen kan bli fel.
Det vara att flera förbrukare matas av en gemensam minus kabel. Då är det risk för varmgång.
Även 230V anläggningen inkl. inverter kan behöva en översyn.
Det kan vara en bra regel att se över sin 230V anläggning regelbundet.
Nu blir ju i sig även funderingen att ett LiFePO4 normalt ger betydligt mindre ampere än ett vanligt blybatteri eftersom BMS bryter. Inga problem att plocka ut 900 Amp ur ett blybatteri (vid ev kortslutning) som gör att kablar blir överhettade. Fungerar BMS som den ska så är det ju sällan som ett LiFePO4 tillåter mer än 250 Amp, vilket även det är högt och tillåter max 3000 W via inverter/omvandlare.
 
Toppen