• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePo4 – någon som vet?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Är det någon som vet hur många trådar som handlar om LiFePo4-batterier som det finns på forumet?

Och (ännu intressantare) är det någon som vet hur många divergerande uppfattningar det finns när det gäller de olika aspekterna – inkoppling, val av laddare, inställning av laddare/solcellsregulator, "drop-in", köldegenskaper etc.?

För mig verkar det hela vara en kvasivetenskap, som avhåller åtminstone mig från att "leka" med sådana.

Pålle
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
655
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Att ha ett LiFePo-batteri i husbilen är inte krångligare än ett blybatteri. Dock får en betydligt bättre funktionalitet för laddning och energiinnehåll per viktenhet. Många av trådarna berör hemsnickrade batterilösningar lösningar.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Är det någon som vet hur många trådar som handlar om LiFePo4-batterier som det finns på forumet?

Och (ännu intressantare) är det någon som vet hur många divergerande uppfattningar det finns när det gäller de olika aspekterna – inkoppling, val av laddare, inställning av laddare/solcellsregulator, "drop-in", köldegenskaper etc.?

För mig verkar det hela vara en kvasivetenskap, som avhåller åtminstone mig från att "leka" med sådana.

Pålle
Kan detta ge några svar. Har själv bytt rakt av utan konstigheter gjorde detta 2018. Har aldrig varit några problem

 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Är det någon som vet hur många trådar som handlar om LiFePo4-batterier som det finns på forumet?

Och (ännu intressantare) är det någon som vet hur många divergerande uppfattningar det finns när det gäller de olika aspekterna – inkoppling, val av laddare, inställning av laddare/solcellsregulator, "drop-in", köldegenskaper etc.?

För mig verkar det hela vara en kvasivetenskap, som avhåller åtminstone mig från att "leka" med sådana.

Pålle
Bra reflektion.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det är väl mest att vi övertänker en del och kanske mest då för att det är kul med ny teknik och för att batterierna är relativt dyra.

Dom tål nog mer stryk än vi tror. När priserna på batterierna går ner så blir det nog enklare att börja "misshandla" dom som vi ofta gör med vanliga blybatterier som ändå funkar rätt ok.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Det är väl mest att vi övertänker en del och kanske mest då för att det är kul med ny teknik och för att batterierna är relativt dyra.

Dom tål nog mer stryk än vi tror. När priserna på batterierna går ner så blir det nog enklare att börja "misshandla" dom som vi ofta gör med vanliga blybatterier som ändå funkar rätt ok.
Batterier, bly/syra eller andra, är väl i förhållande till vad de tillför husbilslivet, en väldigt liten kostnad. Tänk er. vad vore hubilen utan batterier, nästan oanvändbar ? Jämför med vad som spenderas på luftfjädring, AC i bodel, automatiska stödben, effektboxar/optimering, förtält, div. elektronik, etc, etc.
 
Toppen