• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lastvikt för familj med 4 barn

F

F.d. 56481

Guest
Hej allihopa!

Jag går i husbilstankar och har kollat på en Dethleffs A5881 med en tjänstevikt (OM det nu stämmer viket jag självklart skall väga innan ev. köp) på 2830kg och en totalvikt på 3400kg. Då finns det kvar 570kg kvar till lastvikten.

Vi är 6 personer varav 2st vuxna och 4 barn (10,7,3,3år)

Jag vet att det finns minst 1000 pers som skulle säga att det är en omöjlighet att kunna lasta lagligt i denna bil med så många personer.

Så, nu istället letar jag efter andra som har liknande storlek på familj och bil som faktiskt har lyckats?

Jag har gjort en liten väldigt grov och enligt mig något tilltagen lista på vad som behöver tas med på rn reda på några dagar. Vad har jag missat? Är jag helt ute och cyklar? Tips? Idéer?


Förare + 15kg (75kg redan inräknat i tjänstevikten)
Passagerare + 170kg
Kläder/Hygien + 60kg
Utemöbler + 30kg
Grill/Kol + 10kg
Cyklar + 70kg
Extra Gasol + 20kg
Reservhjul + 30kg
Lakarn/Handdukar + 15kg
Grundutrustning + 80kg (kablage, vattenlunga osv)
Bilbarnstolar + 30kg
Partytält + 10kg

=

20kg kvar till mat och annat


Mycket tacksam för all input!
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Min erfarenhet av husbilsåkande sträcker sig tillbaka till 1989, då var barnen 12, 6 och 1 år. Sedan dess har vi åkt med mer eller mindre övervikt ända till dags dato då oftast enbart hustrun och jag åker men att något barn med barnbarn åker med kortare turer. Alla dessa års erfarenhet säger att det viktigaste av allt är att se till att däcken är friska och tål den verkliga belastningen samt att lufttrycket i dem motsvarar den belastning de faktiskt utsätts för (läs på däcken vad max lufttryck ska vara vid max belastning och gör därefter en skattning om hur mycket lägre lufttryck du därmed minst ska ha).

Med vatten i tankarna, full bränsletank, leksaker och mycket annat bra att ha saker samt en bedömning om hur mycket övervikt du kan acceptera innebär situationen att du och de dina måste prioritera hårt och köra med eftertanke (hög fart i kombination med varm asfalt höjer däcktempen mycket).

Jag vill på intet sätt verka dystopisk utan vill försöka bidra med något som du kan ha nytta av, så att ni kan få en trevlig vistelse.
Hälsar
Åke
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

20 Kg till mat och annat känns lite snålt tilltaget för 6 pers om ni inte skall handla dagligen.
Det bygger snabbt på t.ex 1pkt makaroner= 1kg
1Liter juice= 1kg. Brödbit 500gram. Smörgåsmargarin 500gram
 
F

F.d. 56481

Guest
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Det har du helt rätt i..... tjänade ju iof in 30kg på reservhjulet där eftersom det skall ingå i tjänstevikten. Om nu tjänstevikten stämmer enligt alla papper dvs
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Det låter lite snålt. Oftast är markisen inte medräknad i vikten och barnen växer så det knakar. Försök hitta en annan bil som går att väga upp om du har körkort som medger detta. 3400 kg brukar inte gå att väga upp.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Tveksamt med reservhjulet. Det är ofta de inte finns med original och då kommer de inte ingå.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Du får även räkna in all ev extrautr på bilen, Ac, markis, stödben mm. Sen har du säkert vatten i tankarna blir lätt 100-200 kg.
 
F

F.d. 56481

Guest
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Finns varken AC eller Markis. Vatten i tankarna skall ju tankarna vara inräknade till 90%?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

90% Det ska du nog inte räkna med. Att väga bilen är enda sättet att veta. Oftast är det bara 20l som räknas in om det ens är det, sen kan det vara större bränsletank på bilen mm. Är inte heller inräknat isf. Finns massa fallgropar, väg bilen så klarnar det.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Sen är det väl så att grå/svart vatten blir "last" vikt

Javisst, men oftast förflyttar man bara färskvattnet dit, när man fyller färskvattentanken brukar man tömma grå/svartvattnet.

Vår bil har 770 kg i lastvikt, det inkluderar reservdäck, markis, cykelställ och stödben.
Är övertygad att det är med tomma tankar och förmodligen hyfsat lite drivmedel.
Totalvikt 3500 kg.



Har man 4 hyfsat små barn ska man även räkna med att dom ökar i vikt hela tiden. Cyklar på 70 kg blir nog svårt att få med, både för cykelstället och bakväggen.
Har ni funderat på en släpkärra?
 
F

F.d. 56481

Guest
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Ja, tanken på att skaffa en liten kärra låter väldigt lockande... Ska man åka iväg längre än nägra nätter så är det nog en klok idé att införskaffa/hyra en sådan...
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Tror inte 3,5 ton är möjligt om man vill vara någorlunda laglig. Har själv tre barn. Utan att veta så tror jag dock inte det är särskilt svårt med c1, om det är det som begränsar. Skulle satsat på det och sedan en större bil. Tror inte ni kommer trivas en regnig/ kall dag i liten bil med 4 barn. Om man ska ha släp så kan man lika gärna ha husvagn enligt mig. (Om inte släpet är till för något viktigt som motorcykel vattenskoter eller liknande som jag drömmer om.)
 
F

F.d. 56481

Guest
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Att det är trångt spelar ingen roll för oss.... sen om vi skulle köpa en husbil för dubbla pengarna som har 2 m2 större golvyta skulle det fortfarande vara lika trångt

Anledningen till att jag vill få till det med en 3,5t bil är kostnaden. Det drar iväg ganska högt upp i pris om vi ska hitta en större bil med 6 platser och bra lastvikt.
 
F

F.d. 56481

Guest
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Än en gång: Finns det någon där ute som åker 5-6 pers i en 3,5t bil?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Anledningen till att jag vill få till det med en 3,5t bil är kostnaden. Det drar iväg ganska högt upp i pris om vi ska hitta en större bil med 6 platser och bra lastvikt.
Kan vara värt att kolla om de bilar ni kollar på går att väga upp till 3850, det brukar ofta gå. Det finns säkert någon här som har full koll på detta.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Jag har provat olika husbilar. 2 m2 gör stor skillnad när man tex ska mötas. Men prova så får du se. Jag bara ger mina erfarenheter. Det är dock inte så stor prisskilnad på 3,5 och 3,8 eller 4 ton. Det är oftast samma bilar med lite annat chassie.

Kan dock hålla med om att det kostar.
 

Rosie o Hasse

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
18325
Medlemskap
2024
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Hej
Har inte 4 barn i husbilen så det kan jag inte referera till, men har en Hymer Exis-i som har 700 kg lastvikt upp till 3500 kg. Har markis, extra batteri två gasoltuber och en del andra tillbehör.
Till semestern i år kollade vi verkligen vad vi hade i bilen för att hålla koll på vikten så en del onödiga grejor lastades ur. Med två personer, semesterpackning, två cyklar, full vattentank och full dieseltank vägde vi bilen på fordonsvågen i Nyköping och då vägde vi 3460 kg.
Naturligtvis kan man köra med mindre vätskor men blir rätt tungt ändå så jag tror att det blir väldigt svårt att få till en bil under 3500 kg med 6 personer.

Och nog är det så att bilen ni tittar på har en del extra utrustning också och brukar ju räknas med 20 liter färskvatten i tanken och det räcker ju inte långt för 6 pers, så mitt tips är plocka in hela familjen med barnstolar fyll vattentanken och väg sedan bilen.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Lastvikt för familj med 4 barn

Hur är det med barnens saker t.ex leksaker målarböcker sagoböcker mjukdjur badleksaker. Det blir nog ett par kg där med.
Likaså elektroniken t.ex TV anten motagare surfplattor mobiltelefoner navigator inverter div laddare där har du nog några kg till.
Köks inventarier till 6 pers blir ett par kg det med.
 
Senast ändrad:
Toppen