• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larmet går

maxons

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
30791
Medlemskap
2024
Vårt Wipro III larm larmar oregelbundet!!
Mitt i natten kan larmet gå, utan att någon försökt komma in i bilen och utan att någon gas är på.
Jättejobbigt att inte kunna lita på larmet.
Det verkar som det händer något om jag försöker värma bilen med elpatron.
Startar jag Truman värmare på elpatronen, utan varmvatten, så hör jag värmaren gå igång. Efter ca 5 min så går larmet. Jag larmar av, och det blir tyst i 30 sek innan larmet går igen. Spelar ingen roll om bilen är låst eller inte. Det sitter tre magnetgivare, en på vardera framdörr och en på bodelsdörren och en gasindikator. Stänger jag av värmaren så går larmet kanske en till två gånger till innan det blir tyst. Sedan brukar det förbli tyst tills jag provar värmare igen.
Tror det är en Truman combi c6 med elpatron och gasol.
Jobbigt när larmet är kopplat till bilens tuta och det sätter igång mitt i natten
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Jag hade en givare i motorhuven. Den stod för knappt, viket gjorde att larmet gick utan någon mänsklig påverkan. Inte samma larm som det du angivit, men givare kan påverka det mesta!? Lycka till med felet!
 

maxons

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
30791
Medlemskap
2024
Jag hade en givare i motorhuven. Den stod för knappt, viket gjorde att larmet gick utan någon mänsklig påverkan. Inte samma larm som det du angivit, men givare kan påverka det mesta!? Lycka till med felet!
Tack KarinoBengt.
Känns så konstigt att ev en givare i motorhuven skulle påverka larmet när jag startar värmaren. Jag hittar inget samband just när larmet går, annat än att det verkar vara just då jag försöker köra värmare på el.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vårt Wipro III larm larmar oregelbundet!!
Mitt i natten kan larmet gå, utan att någon försökt komma in i bilen och utan att någon gas är på.
Jättejobbigt att inte kunna lita på larmet.
Det verkar som det händer något om jag försöker värma bilen med elpatron.
Startar jag Truman värmare på elpatronen, utan varmvatten, så hör jag värmaren gå igång. Efter ca 5 min så går larmet. Jag larmar av, och det blir tyst i 30 sek innan larmet går igen. Spelar ingen roll om bilen är låst eller inte. Det sitter tre magnetgivare, en på vardera framdörr och en på bodelsdörren och en gasindikator. Stänger jag av värmaren så går larmet kanske en till två gånger till innan det blir tyst. Sedan brukar det förbli tyst tills jag provar värmare igen.
Tror det är en Truman combi c6 med elpatron och gasol.
Jobbigt när larmet är kopplat till bilens tuta och det sätter igång mitt i natten

Vet inte hur era givare är förbundna med huvudenheten. Vi har ett annat fabrikat på vårt larm, och har trådlösa magnetkontakter.
Har konstaterat att det kan bli fasklarm då batterierna i dessa börjar bli dåliga.
Så vi brukar byta dem varje år, för säkerhets skull.

Hälsar
Bettan o Einar
 

maxons

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
30791
Medlemskap
2024
Vet inte hur era givare är förbundna med huvudenheten. Vi har ett annat fabrikat på vårt larm, och har trådlösa magnetkontakter.
Har konstaterat att det kan bli fasklarm då batterierna i dessa börjar bli dåliga.
Så vi brukar byta dem varje år, för säkerhets skull.

Hälsar
Bettan o Einar
Tack för info Bettan o Einar
Men är erat larm kopplat till bilens tuta och är det tutan som drar igång i så fall? Tycker mig ha läst att om batterierna i magnetkontakterna är dåliga så kommer det ett betydligt mindre larm från själva magneten?
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Jag hade problem i min husbil att gaslarmet gick efter några timmar på natten. Men sedan fick jag en batterisprängning på natten.
’Efter att jag hade monterat nya batterier har inte larmet tjutit. Det var batteriladdare som larmet hände av. Kolla batterierna, det var inte någon trevlig upplevelse att vakna mitt i natten av att batteriet exploderade.
 

maxons

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
30791
Medlemskap
2024
Jag hade problem i min husbil att gaslarmet gick efter några timmar på natten. Men sedan fick jag en batterisprängning på natten.
’Efter att jag hade monterat nya batterier har inte larmet tjutit. Det var batteriladdare som larmet hände av. Kolla batterierna, det var inte någon trevlig upplevelse att vakna mitt i natten av att batteriet exploderade.
LageLindstrom
Menar du startbatteriet/bodelsbatteriet? Eller batterierna i magnetkontakterna?
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Utan att ha ordentligt belägg för min teori - kan vara att det bildas oxid på kontakt-ytorna i magnetkontakterna, så att inte de blir spänningsförande eller åtminstone minskar i spänning.
Prova slipa lite med fint sandpapper på kontaktytorna. Värt ett försök.
Dock märkligt samband med din vattenvärmare?
 

maxons

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
30791
Medlemskap
2024
Utan att ha ordentligt belägg för min teori - kan vara att det bildas oxid på kontakt-ytorna i magnetkontakterna, så att inte de blir spänningsförande eller åtminstone minskar i spänning.
Prova slipa lite med fint sandpapper på kontaktytorna. Värt ett försök.
Dock märkligt samband med din vattenvärmare?
HB Isak
Visst är det märkligt när det endast verkar vara i samband när jag försöker köra värmaren på elpatronen.
När det gäller magnetkontakterna som sitter vid bildörrarna så kan man sätta dessa i OFF läge vilket jag gjort. Kvar är alltså den vid bodelsdörren som det inte finns något alternativt läge på. Fast den dörren är stängd och låst när larmet går.
Funderar skarpt på att koppla ur hela larmet. Det gäller bara att hitta själva styrenheten för larmet :)
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
I vår förra husbil levde larmet sitt eget liv. Det var ett annat fabrikat men ändå. Efter 10 år hade vi fortfarande inte svar på varför. MEN genom att alltid aktivera och inaktivera larmet varje gång vi stannat och sedan bara använda skallarmet slapp vi falsklarm. Kan ju vara värt att prova innan du kopplar bort det.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Vårt Wipro III larm larmar oregelbundet!!
Mitt i natten kan larmet gå, utan att någon försökt komma in i bilen och utan att någon gas är på.
Jättejobbigt att inte kunna lita på larmet.
Det verkar som det händer något om jag försöker värma bilen med elpatron.

Kontakta Thitronik så är problemet omgående löst!

 

maxons

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
30791
Medlemskap
2024
Kontakta Thitronik så är problemet omgående löst!

Hej KuaiLi
Varit i kontakt med Hymer i Sverige som är generalagenter för dessa larm och skall representera Thitronik i Sverige.
Dom hade ingen aning om vad det kunde vara och hade aldrig hört om detta förr! Dom bad mig prova koppla bort gaslarmsindikatorn
och testa sedan. Vad den skulle ha för funktion i det hela eftersom jag inte har ngn gas när jag testar värmaren vet jag ej.
Men en annan teori kanske är att när man kör värmaren på 1800w elläge så kanske det blir ett spänningsfall till larmet? men det skall ju kunna gå att köra med endast el också tycker jag utan att larmet går? Larmet kan alltså vara avstängt, jag är i husbilen och värmaren är startad på el och efter ca 5 minuter löser larmet ut.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har du passiv IR-sensor kan det vara den som utlöser larmet. Den är värmekänslig så den kanske reagerar på värmen från värmaren. Det brukar finnas en kontakt för att koppla från dessa sensorer om man bara vill ha skallarm.
 

maxons

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
30791
Medlemskap
2024
Har du passiv IR-sensor kan det vara den som utlöser larmet. Den är värmekänslig så den kanske reagerar på värmen från värmaren. Det brukar finnas en kontakt för att koppla från dessa sensorer om man bara vill ha skallarm.
Lite osäker på vad du menar men vi har en gassensor lik den nedan som har en lite lampa som är lyser grönt. Den ligger på golvet under kylskåpet och har en luftspalt fram till golvet i husbilen. Och ett av utblåsen skulle kunnat träffa denna. Men, då bör ju larmet i så fall även gå när vi testar värmaren med gasol
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Dom hade ingen aning om vad det kunde vara och hade aldrig hört om detta förr!

Svårt med knapphändiga uppgifter!
WiPro III! Årtal? Uppgraderad? Vem har installerat? Ska EJ kunna larma om det är avstängt förutom "gas" om det är kopplat så!
Varför larm på dörrar? Centrallås? Hör "gaslarmet" till Thitroniklarmet?
Jag har Profinder och får meddelande i mobilen med exakt orsak till larm! Har 8 trådlösa givare och centrallås.
Låg batterispänning kan ge larm till mobilen men ska EJ starta billarmet/sirén!
Koppla bort "gaslarmet" det kan larma för alla möjliga orsaker om luften rörs runt i bilen!

Får du inte SMS om larmorsak så kan du kolla ditt larm hur det blinkar för det anger orsak!
Larm.JPG
 
Senast ändrad:

maxons

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
30791
Medlemskap
2024
Svårt med knapphändiga uppgifter!
WiPro III! Årtal? Uppgraderad? Vem har installerat? Ska EJ kunna larma om det är avstängt förutom "gas" om det är kopplat så!
Varför larm på dörrar? Centrallås? Hör "gaslarmet" till Thitroniklarmet?
Jag har Profinder och får meddelande i mobilen med exakt orsak till larm! Har 8 trådlösa givare och centrallås.
Låg batterispänning kan ge larm till mobilen men ska EJ starta billarmet/sirén!
Koppla bort "gaslarmet" det kan larma för alla möjliga orsaker om luften rörs runt i bilen!
KuaiLi
Förstår den knapphändiga infon men varken jag, Hymer eller bilhandlaren vet vem som installerat larmet, så det är väl inte en nyinstallation. Varför det sitter larm på dörrarna är väl ett inbrottslarm och det är även ett centrallås via bilens nyckel ( aktiverar även larmet ). När det gäller gaslarmet så får svaret bli, vet ej om det hör ihop med Thitronikslarmet men det är i alla fall en sensor från dom så det bör ju tillhöra.
Jag skall testa att koppla bort "gassensorn" så vi se vad som händer. Grejen är ju det att larmet även kan gå mitt i natten då det inte har varit ngn aktivitet i Hb på flera timmar.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Tack för info Bettan o Einar
Men är erat larm kopplat till bilens tuta och är det tutan som drar igång i så fall? Tycker mig ha läst att om batterierna i magnetkontakterna är dåliga så kommer det ett betydligt mindre larm från själva magneten?

Lider med er, vet hur jobbigt det är med ett larm som "spökar".
Har ni positionsbestämning i larmet kan det också orsaka fellarm.
Vi råkade ut för ett antal falska förflyttningslarm, som vi blev av med då man bytte GPS åt oss.
Vår nya "puck" ska tydligen använda GPS, GLONASS och Galileo (om vi fattat det hela korrekt).

Kollade lite snabbt i manualen för ert larm och tolkade det som att det ska höras ett långt ihållande pip om det är låg spänningsnivå. Tycker dock att det var lite oklart var pipet skulle komma ifrån. (Har inte sett något sånt larm som ni har så vill inte försöka gissa var pipet ska komma ifrån.)

Kom också på att vi även råkade ut för att en av våra fjärrkontroller till vårt larm blev sliten så att larmet blev aktiverat bara man nuddade fjärrkontrollen. Ser i manualen att ni tydligen har något som heter "paniklarm" som går att aktivera när som helst, och då går tutan (sirenen) igång och blinkljusen blinkar oavsett om larmet är aktiverat eller inte. Kan det vara detta som går igång?

Hälsar
Bettan o Einar
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Om det är kopplats till CAN-BUS så kan den krångla. Jag har TELIA SENSE på CAN-BUS på min Mazda. Den falsklarmar oregelbundet om jag har larmet på i garaget. Men det behövs ju inte då garaget i sig är larmat. Inga falsklarm utanför garaget?!?
 

maxons

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
30791
Medlemskap
2024
Lider med er, vet hur jobbigt det är med ett larm som "spökar".
Har ni positionsbestämning i larmet kan det också orsaka fellarm.
Vi råkade ut för ett antal falska förflyttningslarm, som vi blev av med då man bytte GPS åt oss.
Vår nya "puck" ska tydligen använda GPS, GLONASS och Galileo (om vi fattat det hela korrekt).

Kollade lite snabbt i manualen för ert larm och tolkade det som att det ska höras ett långt ihållande pip om det är låg spänningsnivå. Tycker dock att det var lite oklart var pipet skulle komma ifrån. (Har inte sett något sånt larm som ni har så vill inte försöka gissa var pipet ska komma ifrån.)

Kom också på att vi även råkade ut för att en av våra fjärrkontroller till vårt larm blev sliten så att larmet blev aktiverat bara man nuddade fjärrkontrollen. Ser i manualen att ni tydligen har något som heter "paniklarm" som går att aktivera när som helst, och då går tutan (sirenen) igång och blinkljusen blinkar oavsett om larmet är aktiverat eller inte. Kan det vara detta som går igång?

Hälsar
Bettan o Einar
Så kan det vara med paniklarmet, men jag har inte med fjärren i sängen när jag sover :). Nycklarna hängde på ett nyckelskåp första gången larmet gick i helgen. Klockan var kvart över två. Inga värmare eller annat var på Hb förr utom strömsladden var inkopplad. Vi har inte den modulen för puck eller GPS så någon positionsbestämning är det nog inte. Och när det gäller paniklarmet så förstår jag det som så att båda knapparna på fjärren skall samtidigt hållas in någon sekund. Blir lite svår som igår när nycklarna låg på en av sofforna medan jag städade lite och larmet plötsligt drog igång
 
Toppen