• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm till husbil

bussjeppe

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
18870
Medlemskap
2023
Jag har tänkt skaffa larm till husbilen men ej för invecklat till humant pris som fungerar bra.
Är det någon som har vet skap om larm. Vore tacksam om jag kunde få bra tips.
Hälsningar Bussjeppe
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Jag har tänkt skaffa larm till husbilen men ej för invecklat till humant pris som fungerar bra.
Är det någon som har vet skap om larm. Vore tacksam om jag kunde få bra tips.
Hälsningar Bussjeppe
Jadu Bussjeppe, va ska du ha larmet till, om nån snor bilen? Om det brinner när du sover? Inbrott? Gasläckage? Det är farligt att leva man kan dö, var rädd om dig. Förlåt inget svar på din fråga
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Jadu Bussjeppe, va ska du ha larmet till, om nån snor bilen? Om det brinner när du sover? Inbrott? Gasläckage? Det är farligt att leva man kan dö, var rädd om dig. Förlåt inget svar på din fråga
Ja du! Det gav ju inga tips till den som ställer en fråga.

Tror dom flesta som vill ha larm vill ha ett skalskydd när man sover.
Här finns en uppsjö av larm, titta på ett huslarm som går på 12v, där inget abonnemang ingår
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har tänkt skaffa larm till husbilen men ej för invecklat till humant pris som fungerar bra.
Är det någon som har vet skap om larm. Vore tacksam om jag kunde få bra tips.
Hälsningar Bussjeppe
Har haft Defa larm i 3 bilar,fungerar fint
 

Eva o LO

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Växjö
HBK-Nr
20636
Medlemskap
2024
Jag har tänkt skaffa larm till husbilen men ej för invecklat till humant pris som fungerar bra.
Är det någon som har vet skap om larm. Vore tacksam om jag kunde få bra tips.
Hälsningar Bussjeppe
Hej, vi hade i förra husbilen YachtSafe, egentligen ett båtlarm. Inte det billigaste men bra. Dels vanligt larm, rörelselarm, position, temperatur samt laddning. Uppkoppling via internet så vi kunde kolla via mobilen.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Viktigt att inte skaffa ett larm som bara använder 2G/3G. Dessa släcks ned om några år.
Precis, och det ligger bara ett par år bort.
Länken nedan skriver om Telia men de andra operatörerna ligger sannolikt i samma fas...
Vissa andra länder i Europa lär ha släckt ner sina 2G-nät redan och det kan ju medföra att larm till telefonen då inte funkar om man befinner sig i ett sådant land...

 
Senast ändrad:

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Ja du! Det gav ju inga tips till den som ställer en fråga.

Tror dom flesta som vill ha larm vill ha ett skalskydd när man sover.
Här finns en uppsjö av larm, titta på ett huslarm som går på 12v, där inget abonnemang ingår
Var väl lite därför jag bad om ursäkt på slutet. Har testat lite olika larm, jättebra larmade för katter som gick förbi, fåglar, kringflygande sopor mm. Ibland är det skönt att bara sova.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Var väl lite därför jag bad om ursäkt på slutet. Har testat lite olika larm, jättebra larmade för katter som gick förbi, fåglar, kringflygande sopor mm. Ibland är det skönt att bara sova.
Hej, jag installerade ett billigt larm, som jag styr via en mobilapp. Har fungerat utmärkt, Lite pyssel var det. Larmets sensorer är trådlösa Beskrivning finns på länken:HomeSecure?

Observera att det är mycket simpelt larm. Det finns hur många som helst förståss. Kostnaden för larmet var ca 1 500kr
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har haft flera olika larm på olika bilar under åren. Men har kommit till insikt att för mig räcker det om det larmar när vi sover. Skalskydd.
Köpte några billiga enheter att montera vid dörrarna. Aktiveras vid sänggående.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Jag köpte och installerade för ett år sedan ett larm som var avsett för Fiat Ducato, det finns till fler märken också.
META - System heter det, kopplas ihop med centrallåset, kan larma både "skalet" och ev "inomhus" och jag är jättenöjd.
Har tyvärr ej med mig uppgift om leverantör.

4 st Dörr-brytare/givare, 2 st inne sensorer och 1 st till motorhuven.
Har man ej centrallås, går det att montera 4 st givare där du vill ha dem.

Monterade 1 st brytare på bodelsdörren trådlöst. Då båda garagedörrarna, bodelsdörren och förardörren går på samma centrallås behövde jag ej montera brytare på dessa utan det fungerar som En enda enhet. Öppnas en av dessa 4 dörrar går larmet och siren tjuter högt.

Inomhus-sensorerna går igång vid Full centrallåsning OM man inte innan låsning "stänger" med ett tryck på larmets lilla fjärr. Sen låser man som vanligt på husbilens fjärr och endast dörrarna är larmade, ex vis under natten eller om hund/katt/barn/fågel lämnats kvar. Man går upp på toa e d under natten utan att larmet utlöses.

Pris 2021 var cirka 4.500 kr + moms samt ungefär 2-5 timmes jobb för "normalbegåvad" tekniker.

Kan bara rekommendera det då det är så lättanvänt och verkligen prisvärt.
 
Toppen