• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Lampa code plus nyckel

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Gudrun har i instrumentpanelen en lampa som ser ut som en nyckel med texten cod under.
Någon gång kan den tändas och slockna under färd. Någon gång tändas och inte slockna fören jag vrider av nyckeln. Ytterst ytterst sällan kan den lysa när jag startar o då lyser den tills jag vrider av nyckeln. Men allra allra vanligast är att den är släkt. Hela tiden går hon som en Rolex. Jag trodde det skulle vara en startspärr... men den går ju hela tiden som den skall. Vad? Varför?FAD27C5D-097E-4226-828B-28653821BB61.jpeg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Fäller du ihop nyckeln efter du startat bilen. Då har startspärren svårt att läsa koden. Motorn får inte stängas av när man kör. Tänk om det hände när du ex korsar ett järnvägsspår när tåget kommer.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Fäller du ihop nyckeln efter du startat bilen. Då har startspärren svårt att läsa koden. Motorn får inte stängas av när man kör. Tänk om det hände när du ex korsar ett järnvägsspår när tåget kommer.
Nyckeln går inte att fälla ihop, är typ en vanlig nyckel utan knappar o så.
Motorn stannar inte, lite det som är mysko
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Har ju själv råkat ut för samma problem, eftersom jag slarvat bort huvudnyckeln den röda och att den inte går att beställa. Tänkte jag att det vore lättare att koppla bort startspärren men där den skall kopplas ifrån sitter på dieselpumpen, trångt och eländigt får väl demontera rätt mycket för att fixa det Märkte att den som brukar serva mina bilar inte ville göra det ,så nu känns det inte riktigt okay att åka några längre sträckor. Men var iallafall till låssmeden och beställde en ny kodad nyckel det fungerar men är fortfarande inte en huvudnyckel trodde det skulle vara både dyrt och besvärligt men slipad kodad och klar på 15 minuter en tusing kostade det, till min andra bil kostade det mer än det dubbla, men med nya nyckeln har inte kodlampan tänts en enda gång hittills får man väl tillägga.
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Man kan bara undra vad det var för en pappskalle som kom på att, vi skall ha en huvudnyckel . Litade man inte på sin egen konstruktion, finns det någon tillverkare som har ett sådant system idag. Själv fick jag rådet att byta dieselpump och antenn, det var enklast. Men man kan undra om kretskortet "mattas" den nya nyckeln fungerar bättre än den gamla ,bilen är trots allt lite äldre.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man kan bara undra vad det var för en pappskalle som kom på att, vi skall ha en huvudnyckel . Litade man inte på sin egen konstruktion, finns det någon tillverkare som har ett sådant system idag. Själv fick jag rådet att byta dieselpump och antenn, det var enklast. Men man kan undra om kretskortet "mattas" den nya nyckeln fungerar bättre än den gamla ,bilen är trots allt lite äldre.

Bugatti har en "hustrunyckel", även Corvette ZR1 på 90-talet hade "hustrunyckel", men på en husbil, nää så dum har ingen hittills varit :twitcy:
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Nu har jag använt den nya nyckeln som den lokala låssmeden slipade och kodade, några veckor med många starter inte en enda gång har lampan tänts.Börjar nästan tro att ny nyckel med friskt kretskort var bästa medicinen, någon som är kunnig inom elektronik kanske kan förklara. Eftersom förslaget att byta antennen vid tändningslåset har funnits borde väl isåfall vara samma sak.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Nu har jag använt den nya nyckeln som den lokala låssmeden slipade och kodade, några veckor med många starter inte en enda gång har lampan tänts.Börjar nästan tro att ny nyckel med friskt kretskort var bästa medicinen, någon som är kunnig inom elektronik kanske kan förklara. Eftersom förslaget att byta antennen vid tändningslåset har funnits borde väl isåfall vara samma sak.
Rätta mig om jag tänker helt galet.
Antennen tar emot signalen från nyckeln
Men om det är fel på kortet i nyckeln blir det fel signal, antennen tar emot som den skall, men fel signal
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Rätta mig om jag tänker helt galet.
Antennen tar emot signalen från nyckeln
Men om det är fel på kortet i nyckeln blir det fel signal, antennen tar emot som den skall, men fel signal

Nja, antennen skickar en signal som nyckeln "modifierar" vilket antennen känner av. Nyckeln innehåller en transponder som bara kan svara på en signal, inte själv sända ut någon.
Det kan bli tjall på transpondern om man är oförsiktig och tappat nyckel på något hårt underlag.
 
Toppen