• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lagar o Regelverk

Pressfeldt

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3028
Medlemskap
2024
Vet någon vilka överlastavgifter för tung husbil (alltså över 3,500 kg) som gäller i: Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal och Italien!? Finns det någon ”prislista” att få tag i?? //Pressfeldt
 

Pressfeldt

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3028
Medlemskap
2024
Vielen Dank! Min husbils övervikt består nästan enbart av vatten (drygt 200 liter) så då får jag tömma tanken innan jag åker och fylla på när jag är framme! Vet du om tysk polis accepterar att man tömmer tanken på plats för att nå i vart fall lägre övervikt (mindre än 2%)?? //Jan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Personligen skulle jag aldrig välja bort vatten, sällan det finns vatten att fylla på mina mål, måste finnas andra "bra att ha grejer" att lämna hemma ifall man nu köpt en husbil med dålig lastvikt.
Visst kan man tömma ur färskvatten på plats för att få åka vidare, men böterna måste ändå betalas.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Vet ni hur man får reda på vad som gäller i Frankrike, Spanien Portugal i samma fråga??
Polisen i Frankrike är ofta minst lika noga som den tyska. Jag blev stoppad på dagtid för att ena varsel/halvljuset inte fungerade, jag lovade att fixa det så snart jag kunde. Men nej, du får fixa det här på platsen innan du får köra vidare och har du ingen reservlampa med så blir det böter; lät var svaret.
Jag hade reservlampa med mig så det ordnade sig.
 
Toppen