• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Laga fönster

TroyW

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Gävle
Hej alla!

Vi är nya husbilsägare till en gammal Fiat bürstner -94 och har under de senaste veckorna lagt all våran lediga tid till att städa ut och fräscha upp vårat nya hem på hjul. Svärfar har kavlat upp armarna och hjälpt oss med mycket fix, vilket uppskattas något ofantligt då vi har småbarn och inte kan jobba så mycket som vi vill.
Häromveckan tog han saker i egna händer och beslöt sig för att borra hål i ett fönster. Han hade hört oss prata om hur vi ville få ut kondensen i framrutan i alkoven pga oroväckande mycket fukt. Planen var att vi skulle prova borra hål i rutan för att skapa cirkulation. Han missade att vi skulle borra två små hål (som det är på de andra rutorna, förstår inte varför det inte redan finns på denna ruta….) och borrade 6 stora hål (nästan 1 cm i diameter) längs med övre sidan på rutan. han är inte alltid så försiktig av sig så runt hålen har långa sprickor bildats. Vi vill ju såklart åtgärder detta så snygg som möjligt.
Så nu till frågan; har ni kunniga några tips och tricks på hur vi kan sammanfoga plasten i rutorna
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej att det inte finns något vent. hål är nog det vanligaste på samtliga rutor för de två skikten skall helst vara helt täta och tillverkade så det inte finns fukt mellan lagren efter tillverkningen. Kanske t.o.m. någon gas mellan rutorna.
Ibland kan man se små hål som är pluggade, kanske efter gasfyllning.
Men med tiden funkar det inte för det behövs bara någon spricka eller liknande så är eländet igång.
Min tanke är nog att framrutan i alkoven får så mycket regn och vatten piskande över sig, så borrar man några hål där så kommer nog mer vatten in, än kondens ut genom hålen.
Först tänkte jag på att limma palstpluggar i hålen...
Plastpluggar.JPG

men det har alltså spridit sig sprickor från hålen.


Är ytan slät där hålen är borrade så skulle nog en väl bearbetad och lagom stor plastskiva som hellimmas över det hela vara det som håller ihop det längst. Plasten man limmar över behöver ett plastlim som ligger på gränsen att smälta plasten lite så det verkligen fastnar.
Den bör också vara av Polykarbonatplast för att hålla både för bearbetning och limning.
Men enklast så länge är nog att köpa sådandär självhäftande plast film som man kan skydda stora dyra fina strålkastare från stenskott med. Den här från Biltema sitter faktiskt kvar riktigt bra. 300x800 m.m. och behöver ju inte täcka mer än alla hålen med god marginal så länge.
Strålkastarfilm, rökfärgad

Det brukar vara hopplöst att hitta friska nya fönster med rätt storlek till äldre bilar om man inte har tur. Men man kan ju alltid köpa ett komplett nytt fönster som är lite större och montera det i stället. Man får såga upp hålet och troligen också bygga en ny träram mellan innerskivan och ytterplåten/plasten.

M.v.h. JANKRO.
 

TroyW

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Gävle
stort tack för svar!!

För att förtydliga så är hålen alltså borrade på insidan av rutan!

Okej, vi tänkte att pluggarna gick att ta ur för eventuell utvädring av fukt som samlats. Men då förstår jag och håller fingrarna borta från dom om lite kondens uppkommer.
Vi har förstått att lite fukt inte är några konstigheter men det bildades så mycket fukt i fönstret att det riskerade att rinna ner och ta sig in. Så vi kände att vi var tvungna att göra något.

Super tack för tipsen, vi ska absolut plocka upp en sådan plastfilm för snabb åtgärd, jag var inne på lite samma tankebana att limma en plastskiva över hålen. Några tips på vart man kan köpa en sådan? Kanske finns på de flesta byggvaruhus?

Jag har genom trådarna jag hittills läst förstått att du är ett riktigt husbilsorakel JANKRO. Tack för att du tar dig tid att svara och sprida din kunskap. Det uppskattas så himla mycket!!
 

TroyW

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Gävle
Såg nu att mitt slutgiltiga inlägg var ett tidigt utkast, vet inte vad som hände där men vårat bürstner är i alla fall från 88 och inte 94.

Efter snabb googling har jag redan svar på vart jag kan köpa Polykarbonatplast. Men en fråga; har du erfarenhet av de billigare varianterna? Typ från Biltema? Är de bara skräp eller gör de ändå tricket?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag var en längre tid hos en firma som heter Zampetas i Grekland, jag fick låna deras verkstad och där mötte jag en kille som lagade fönstren...
Han plockade ut plastfönstert sen delade han det i limskarven, rengjorde lim kanten satte sen dit en nytt innerfönster i typ plexiglas...
Jag såg han göra detta flera ggr under tiden jag var där.. Och som jag uppfattade det så var det alltid den inre rutan han fixade... Då den är ju alltid rak..
Lycka till..

Sen kan jag berätta att jag borrade också några hål i något av mina fönster när det kom in fukt mellan rutorna, men jag borrade bara i nederkanten och i den ytre rutan så fukten inte hamnade inne i hb när den kondenserade bort...
Idag är alla 5 rutor i bodelen utbytta med helt nya rutor..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
För att förtydliga så är hålen alltså borrade på insidan av rutan!

.......................... vi ska absolut plocka upp en sådan plastfilm för snabb åtgärd, jag var inne på lite samma tankebana att limma en plastskiva över hålen. Några tips på vart man kan köpa en sådan? Kanske finns på de flesta byggvaruhus?

Ahaa, på insidan, men det kanske inte är så bra. Kondens uppstår när varm luft lägger sig mot en kall yta, och om det ventileras med hål på innerglaset så innebär det att det kommer in varm luft från bodelen mellan rutorna och lägger sig mot den nerkylda ytterrutan och då uppstår troligen kondens. Vid rätt små hål som vi talar om så brukar hålen, antingen de är öppna eller pluggade vara i ytterrutan faktiskt, och därmed inte så bra på en framruta i alkoven.
Polykarbonatplast finns faktiskt också på Biltema nu för tiden i inte för stora stycken.
(Se upp för de säljer flera sorters plastglas???vet ej/"plexiglas" som lätt spricker vid bearbetning och också just polykarbonat som är otroligt hållbart.... och inte gratis men....)

Problemet med just rutor fram på en alkov är att de blir ju verkligen utsatta under färd när det regnar så köper man någon helt ny så skall den vara anpassad att just sitta fram och därmed lite extra bra tätad och inte öppningsbar, öppningsbara sitter bara på sidorna om de finns i alkoven.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En annan aspekt när det framförallt gäller plast till rutor i ett fordon... Och det är att de måste vara uv beständiga.. För sol med värme kan bryta snabbt ner en plast om den inte har ett uv skydd...
Två sätt att skydda plasten ifrån uv strålningen är.... Att färga plasten... Eller att lackerad den med lack som har ett uv skydd (typ båtlack som innehåller uv skydd)
Plexiglas tror jag är problem att få bra fäste för lacken..
Men polycarbon skivor fäster lacken kanonbra på...
 
Senast ändrad:
Toppen