• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddproblem

Essal

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Hej

Har ett elproblem som jag inte förstår. Har 2 st litium batterier och solceller för laddning. Allt ser ut att funka till 100% med laddning men när jag ansluter 220v så sluter laddningen efter 8 timmar. Om jag tar ut 220v laddningen och ansluter den igen så.startar laddningen på nytt i 8 timmar sen slår den av igen. Troligen är det en inställning men hittar inte var.

Lasse
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej

Har ett elproblem som jag inte förstår. Har 2 st litium batterier och solceller för laddning. Allt ser ut att funka till 100% med laddning men när jag ansluter 220v så sluter laddningen efter 8 timmar. Om jag tar ut 220v laddningen och ansluter den igen så.startar laddningen på nytt i 8 timmar sen slår den av igen. Troligen är det en inställning men hittar inte var.

Lasse
Vilken typ av batteriladdare samt vilken sorts batterier? Är dom inte fulladdade efter 8tim?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Troligtvis har du en laddare för blybatterier, dessa brukar har passerat alla laddningssteg på den tiden, laddar den även med en förhållandevis låg ström (A) så hinner inte dina Lithiumbatterier nå 100%
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag har Victron 12V/30A (230V) laddare (inställd på Li-Ion) som "stänger av sig själv" när båda Li-batterier är fulladdade. Kan också vara så att batteriernas BMS-övervakning slutar ta mer laddning (kan inte detta så bra, tyvärr). Det viktiga vid laddning av Li-batterier är jämnt strömflöde, inga s.k. "program" med pikar hit och dit. Du skriver inte vad för laddare du använder, vilken spänning du uppnår o.s.v, och då kan det vara svårt att gissa sig till dina prylar och därmed hjälpa dig...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om du har schaudt EBL så går den över till underhållsladdning efter 4 eller 8 timmar beroende på vilket läge den är inställd på...

Efter det en underhållsladdning på lägre volt.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
14,6 volt måste laddaren ge för att batteriet skall laddas fullt.
Stämmer bra. Jag har AGM i min husbil. Har vart i kontakt med Udo Lang på schaudt. I mitt fall ska laddaren vara på gel läget för att den då längre laddningen ska kompensera för lägre volt.

Har ingen aning om hur EBL hanterar litium batterier som det var frågan om i tråden. Finns många nyare EBL som kanske kan hantera litium. Min gör det inte.

Trådskaparen får kolla vilken EBL som är i husbilen. (Tex.100, 230) Skriv sen här kanske jag eller någon annan kan hjälpa. Ev behövs det en särskild 230 laddare för batteriet.

Jag behåller gammal batteriteknik för att slippa bygga om... lat som jag är..
 
Toppen