• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsproblem

Skogstorparna

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30749
Medlemskap
2024
I dagarna skulle vi starta vår nyinköpta Laika Kosmo 2009, Mercedes. Vi hämtade bilen i slutet av oktober och den har sedan stått oanvänd under vintern. Bilen var helt död och batteriet gick inte att ladda eftersom det var helt tomt. Vi har haft elkabel kopplad hela tiden men tydligen laddar bilen inte startbatteriet.
Någon som känner igen problemet?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har inte det problemet själv på min husbil men känner väl till detta.
Har för mej att ett flertal husbilsmärken har detta "problem".
De som inte har inbyggd laddning av startbatteriet, brukar antingen koppla ur det under vinterställning, eller ansluta en underhållsladdare direkt på startbatteriet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som sagt det finns flera olika varianter på underhållsladdning eller inte av startbatteriet, men jag undrar bara om du har full koll på att bobatteriet verkligen har laddats under vintern och inte bara överlevt för att det i princip inte skett någon förbrukning alls från det.

Med andra ord, kan det vara så att ingen laddning alls har varit igång p.g.av någon orsak, men du bara märker det på startbatteriet som blivit urdraget av bildelens larm, radiominne m.m.
Bara så du inte av misstag börjar nysta i fel ände.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Skogstorparna

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30749
Medlemskap
2024
Jag har kollat och bodels-batteriet verkar OK. Jag kanske är blåögd och naiv men detta är vår tredje husbil och det har aldrig varit några problem med laddningen av startbatteriet när man varit ansluten till el. Vi tog sedan för givet att det skulle fungera lika bra när man köper en ny bil av årsmodell 2020.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det brukar ju stå i instr.boken om det finns någon men det låter ju märkligt om den inte skulle ladda bilbatt först och sen bodelsbatt ? kanske inte varit någon ström i kabeln ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, som sagt det finns lite olika varianter på underhållsladdning av startbatteriet beroende på flera faktorer som elblock och laddaren tillsammans med det m.m.
Det borde stå något i informationen om bilens system i någon instruktionsbok.

Det är svårt att råda någon hur en koll med mätning av laddningen direkt skall gå till för det beror på om underhållsladdning av startbatteriet sker så fort man kopplar in 230V i bilen eller om laddning av startbatteriet sker först efter att laddningen av bobatterierna är klar. Det verkar även kunna ske ibland med pulsladdning till startbatteriet och då kanske man missar även om man mäter.

Möjligheten finns ju också att om någon funktion som normalt inte märks av är borta/trasig, och att man då inte märker/saknar den förrän bilen står oanvänd ovanligt länge.
I så fall kan det ju vara så att varken föregående ägare eller säljande firma har märkt att den inte laddar startbatteriet även om den skall.

Men om bilen har varit oanvänd länge och bobatteriet med säkerhet har blivit laddat av 230V, som hela tiden varit igång så bör man nog kolla upp rejält om funktionen skall finnas (vilket verkar mest troligt) och inte funkar, eller om det är normalt.

(Ett bra bobatteri som inte har utsatts för någon förbrukning alls kan säkert verka helt ok. efter ett halvår även om ingen 230V laddning har skett.)

M.v.h. JANKRO.

Ps. surtecruisers hann lite före med samma fundering.
 
Senast ändrad:

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Jag har kollat och bodels-batteriet verkar OK. Jag kanske är blåögd och naiv men detta är vår tredje husbil och det har aldrig varit några problem med laddningen av startbatteriet när man varit ansluten till el. Vi tog sedan för givet att det skulle fungera lika bra när man köper en ny bil av årsmodell 2020.
I ditt första inlägg skriver du 2009 senare 2020 är det samma bil
 

Skogstorparna

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30749
Medlemskap
2024
Nu har vi fått svar på vad som hände. Laika Kosmo 2009 årsmodell 2020, Mercedes, laddar inte startbatteriet via elkabeln.
Med den erfarenhet vi hade av andra bilar så låter detta otroligt konstigt men man får böja sig för fakta. Bilförsäljarfirman verkar dock resonabla och har tagit till sig problemet och vi diskuterar en lösning. Tack för alla uppslag och förslag till lösningar. Hoppas att inlägget kan hjälpa någon annan.
Vänligen
Per o Yvonne i Västerås
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Ett bra trick med ett batteri som är tomt och ej tar laddning , ha ett laddat 12 v bredvid sätt på startkablar till det tomma batteriet sätt på laddaren och efter några timmar koppla bort startkablar a och koppla laddaren på det tomma batteriet. Har gjort det flera ggr och för några dar sen på en traktor som stått i vinter och batteriet var tomt och tog ej laddning men nu är det full fart i det.
 
Toppen