• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsproblem?

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Efter att hb stått under tak samt omsluten med en presenning i vinter, har den nu plockats fram. Under vinteridet har jag kopplat till extern el ca en gång/månad. Samma rutin varje vinter u.a.
När jag kontrollerade hur pass batterierna klarat sig visade det sig att det fanns tillräckligt för att starta bilen. Lite trögt men den startade. Dock låg procentsiffran på 47% på onsdagen dennes. Inget konstigt i och för sig. Hade inte laddat med ext el på tre veckor. Kopplade då ext el, för att idag söndag kontrollera laddningen.
Resultat: 39% (?) enl display. Nöjde mig med att ta bilder för att delge HB-klubbens kunskapsbank mitt dilemma.
Tänker mig att mäta upp allt som går att mäta utan att skruva sönder nå't i ett första steg.
Bifogar bilder på displayen. Tagna idag söndag.
Fråga: Vad står siffran 39% för egentligen. Har aldrig funderat på detta då den alltid har stått mellan 95 och 100.
100% mitt på dagen 95% på morgonen under alla år vi haft hb.
Min fundering är varför det sjunker från 47% till 39% trots att ext el är inkopplad. Batterierna tycks vara fulladdade.
När ni ser bilderna kanske ni får en hint om det är nå't fel eller ej.
Någon där ute som upplevt detsamma.

mvh Per
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    2,6 MB · Visningar: 5
  • 2.jpg
    2.jpg
    2,6 MB · Visningar: 5
  • 3.jpg
    3.jpg
    2,6 MB · Visningar: 7
  • 4 Bodelbatt.jpg
    4 Bodelbatt.jpg
    2,4 MB · Visningar: 7
  • 5 Startbatt.jpg
    5 Startbatt.jpg
    2,4 MB · Visningar: 7
  • 6 Solcellsladd Bodelsbatt.jpg
    6 Solcellsladd Bodelsbatt.jpg
    2,7 MB · Visningar: 5
  • 7 Solcellsladd Startbatt.jpg
    7 Solcellsladd Startbatt.jpg
    2,4 MB · Visningar: 5

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om vi bara tar bilderna utan annan analys så borde displayen tala om detta.

1: Det (borde helt klart betyda att det) är 39% kvar i bobatteriet.
2: Bobatteriet laddas med 0,7 Amp.
3: Bobatteriet laddas ur (förbrukning) med 0,3 Amp.
4: Bobatteriet har 14,1 Volt i spänning.
5: Startbatteriet har 14,3 Volt i spänning.
6: Bobatteriet laddas med 0,3 Amp. från solcellen.
7: Starbatteriet laddas inte alls 0,0 Amp. från solcellen.

Om siffrorna med procent ev. inte skulle vara sanningsenliga och batteriet/batterierna ändå är helt ok. kan det ev. betyda att räkneverket har tappat "nollan" av någon anledning och då brukar det kunna gå att fixa genom att fulladda batteriet/batterierna och sedan manuellt skriva in 100% så räkneverket blir kalibrerat med verkligheten. Tyvärr lite olika med olika elblock och displayer.
Det kan också (åter ev.) vara nödvändigt att nolla ut amperavkänningen så den inte, som kanske i det här fallet räknar liiite neråt hela tiden fast ingen förbrukning sker... Eller kanske tvärtom ibland och liiite uppåt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag antar att voltmätningen är med motorn igång? vad visar den med avstängd motor samt 230V från?
Med batteriladdare inkopplad skall spänningen gå ned till 13,6-13,8 när batterierna är fulladdade.
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Du skriver att du laddar ca 1 gång per månad.
Har du kopplat loss ena polen på batterierna under vintern?
Om inte, har du mätt spänningen över batterierna strax innan du laddat upp dem?

Jag bryter helt på mina bodelsbatterier och de klarar sig hela vintern utan uppladdning.

Mitt startbatteri är inkopplat. Efter ca 10 dagar är spänningen nere i ca 12.4 V. Lägre än så bör den inte sjunka för att inte skada batteriet på sikt.
För att veta när det är dags att ladda måste man mäta batterispänningen. Om du inte har något mätinstrument själv kanske du kan be någon kompis om hjälp...

"Att mäta är att veta"
 
Senast ändrad:

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Tack för svaren. Skall kolla upp era svar i veckan. Just nu är den externa el urkopplad. Laddar endast via solcellerna.
Vill se om/ev. förändring. Återkommer med nya bilder ... om jag kommer ihåg att ta med telefonen.

mvh Per
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Av nyfikenhet återvände jag idag till hb för kontroll av/ev. förändring.
Minnet angående bodelsbatteriet historia återkom under gårdagens kväll.
För sex år sedan bytte vi ut orginalbatteriet då det tog tvärslut under en resa.
Köpte ett nytt med bättre kapacitet. Efter att monterat det nya batteriet behövde jag
ändra på procenten (bild 10). Kommer inte ihåg vad det visade, men fel visade det i alla fall.
Hur jag gjorde har jag glömt. Fick förmodligen hjälp(tips hur gå tillväga via HB.
Lutar åt att det är något åt det hållet som inträffat. Låter hb ladda enbart via solcellerna någon dag till.
Återkommer. Bifogar bilder jag tog idag.

mvh Per
 

Bilagor

  • 10.jpg
    10.jpg
    2,5 MB · Visningar: 0
  • 11.jpg
    11.jpg
    2,6 MB · Visningar: 0
  • 12.jpg
    12.jpg
    2,5 MB · Visningar: 0
  • 13.jpg
    13.jpg
    2,7 MB · Visningar: 0
  • 14.jpg
    14.jpg
    2,6 MB · Visningar: 0

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Av nyfikenhet återvände jag idag till hb för kontroll av/ev. förändring.
Minnet angående bodelsbatteriet historia återkom under gårdagens kväll.
För sex år sedan bytte vi ut orginalbatteriet då det tog tvärslut under en resa.
Köpte ett nytt med bättre kapacitet. Efter att monterat det nya batteriet behövde jag
ändra på procenten (bild 10). Kommer inte ihåg vad det visade, men fel visade det i alla fall.
Hur jag gjorde har jag glömt. Fick förmodligen hjälp(tips hur gå tillväga via HB.
Lutar åt att det är något åt det hållet som inträffat. Låter hb ladda enbart via solcellerna någon dag till.
Återkommer. Bifogar bilder jag tog idag.

mvh Per
Solcellen ger ytterst lite så här års du kommer inte ladda fullt på det viset,sätt i kontakten ladda upp batterierna.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Om batteriet visar 14.3 V vid laddning betyder det inte stt det är laddat. Ett batteri som är kallt kan behövs 15 V för att få igång laddningen. Om spänningen går upp fort betyder det att batteriet inte tar emot laddning. Ofta om man kopplar in laddare och mäter så kan spänningen vara hög men ingen nämnvärd ström, men efter några timmar börjar strömmen öka och spänningen sjunker då laddaren får jobba. 14,4 V som en bilgenerator brukar ge räcker inte för att fulladda ett
Batteri. Då och då bör en extern smartare laddare kopplas in, t.ex. efter vintern. Vissa EBL har smarta laddare inbyggda numera som sänker laddspänningen ner till 13,6 V för underhållsladdning efter fulladdning. Men som flera skriver, enda svaret är att mäta batteriet efter några timmar bortkopplat för att få svar på laddnivån.
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Om batteriet visar 14.3 V vid laddning betyder det inte stt det är laddat. Ett batteri som är kallt kan behövs 15 V för att få igång laddningen. Om spänningen går upp fort betyder det att batteriet inte tar emot laddning. Ofta om man kopplar in laddare och mäter så kan spänningen vara hög men ingen nämnvärd ström, men efter några timmar börjar strömmen öka och spänningen sjunker då laddaren får jobba. 14,4 V som en bilgenerator brukar ge räcker inte för att fulladda ett
Batteri. Då och då bör en extern smartare laddare kopplas in, t.ex. efter vintern. Vissa EBL har smarta laddare inbyggda numera som sänker laddspänningen ner till 13,6 V för underhållsladdning efter fulladdning. Men som flera skriver, enda svaret är att mäta batteriet efter några timmar bortkopplat för att få svar på laddnivån.
Tackar. //Per
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Vad vore livet utan HB kunskapskälla? Tack till alla som hjälp mig med råd och tips.

Nu ser det ut som nedan efter att anslutit extern laddare till boddelsbatt.

mvh Per

PS. Det är ett batt med 80 Ah d.v.s nu fulladdat.
 

Bilagor

  • hb (1).jpg
    hb (1).jpg
    2,6 MB · Visningar: 1
  • hb (2).jpg
    hb (2).jpg
    2,7 MB · Visningar: 1
  • hb (3).jpg
    hb (3).jpg
    2,8 MB · Visningar: 1
  • hb (4).jpg
    hb (4).jpg
    2,8 MB · Visningar: 1
Toppen