• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsinställningar för nya litiumbatteriet?

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Jag har bytt till ett nytt SBL 150 Ah litiumbatteri, som laddas med en Victron Orion-Tr Smart laddare, och använder laddarens förinställda värden, som laddar till 100%. För att öka batteriets livslängd förstår jag att batteriet kan laddas mellan 20% och 80%. Hur ska laddaren ställas in för att ladda batteriet mellan dessa 20% och 80%?

För att undvika hög kontinuerlig laddning, har jag stängt av solpanelen genom att ta bort säkringen i EBL. I viloläge är batteriets spänning 13,31 V.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du har smart BMS och i så fall är det enklaste att bryta laddningen via BMS.

Så för 80% ska du ha 13,25 volt totalt och 3,31 volt/cell
20% 12,9 och 3,22.

Capacity %Pack VoltageCell Voltage
100%14.603.65
99%14.453.61
95%13.873.46
90%13.303.32
80%13.253.31
70%13.203.30
60%13.173.29
50%13.133.28
40%13.103.27
30%13.003.25
20%12.903.22
17%12.803.20
14%12.503.12
9%12.003.00
0%10.002.50
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har bytt till ett nytt SBL 150 Ah litiumbatteri, som laddas med en Victron Orion-Tr Smart laddare, och använder laddarens förinställda värden, som laddar till 100%. För att öka batteriets livslängd förstår jag att batteriet kan laddas mellan 20% och 80%. Hur ska laddaren ställas in för att ladda batteriet mellan dessa 20% och 80%?

För att undvika hög kontinuerlig laddning, har jag stängt av solpanelen genom att ta bort säkringen i EBL. I viloläge är batteriets spänning 13,31 V.

Så här tycker jag,
När du använder/bor i husbilen ta vara på all laddning du kan, alltså inga egna begränsade laddstopp.
Man vet aldrig när man blir utan laddning, typ mulet eller längre stillestånd på samma plats utan 230V.

När husbilen vilar/står oanvänd krävs sällan att batteriet är 100% laddat, då kan du begränsa laddningen.

Att välja och bara utnyttja 60% av batteriet (20-80%) anser jag helt förkastligt i en husbil, möjligen ifall man cyklar batteriet varje dygn, fast egentligen inte då heller, (cyklar du batteriet varje dygn så har du tappat 20% kapacitet efter ca. 7-10år)
även balansering av cellerna i batteriet uteblir ifall man inte laddar till 100%, sen kommer problemen.
En av Lithiumbatteriets fördelar är just att man kan använda det till 100% utan problem.

Vid normalt husbilsanvändande så är det inte antalet cykler som kommer att förbruka batteriet, det är åldern.
Ett LiFePO4 batteri av god kvalitet klarar lätt 3000 cykler, hur många cykler kommer ni upp i per säsong? (jag hade 8st cykler förra året).

Ditt batteri har ett inbyggt BMS som ser till att du inte kan få till en "hög kontinuerlig laddning", när batteriet är fulladdat så stoppar det möjligheten att ladda det.
Hur du begränsar laddning på just ditt SBL vet jag inte, men inställningen görs i det inbyggda BMS'et, vilket jag inte tror du har behörighet att ändra, kan du ändra inställningarna så slutar garantin troligen att gälla.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du har smart BMS och i så fall är det enklaste att bryta laddningen via BMS.

Så för 80% ska du ha 13,25 volt totalt och 3,31 volt/cell
20% 12,9 och 3,22.

Capacity %Pack VoltageCell Voltage
100%14.603.65
99%14.453.61
95%13.873.46
90%13.303.32
80%13.253.31
70%13.203.30
60%13.173.29
50%13.133.28
40%13.103.27
30%13.003.25
20%12.903.22
17%12.803.20
14%12.503.12
9%12.003.00
0%10.002.50

Detta är bara i teorin, i praktiken diffar det "alltid" några hundradels volt mellan cellerna, eller mer, även rejäla skillnader på olika cell-fabrikats vilospänning, därför funkar detta inte.
I praktiken är det omöjligt att utläsa kvarvarande kapacitet på ett LiFeSO4-batteri utifrån batterispänningen, det är därför en bra shunt är ett måste.
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Du har smart BMS och i så fall är det enklaste att bryta laddningen via BMS.

Så för 80% ska du ha 13,25 volt totalt och 3,31 volt/cell
20% 12,9 och 3,22.

Capacity %Pack VoltageCell Voltage
100%14.603.65
99%14.453.61
95%13.873.46
90%13.303.32
80%13.253.31
70%13.203.30
60%13.173.29
50%13.133.28
40%13.103.27
30%13.003.25
20%12.903.22
17%12.803.20
14%12.503.12
9%12.003.00
0%10.002.50
Tack för schemat! Jag kommer inte åt att göra ändringar i BMS:en, utan tänkte att begränsningar i laddningen skulle göras i laddaren.
Så här tycker jag,
När du använder/bor i husbilen ta vara på all laddning du kan, alltså inga egna begränsade laddstopp.
Man vet aldrig när man blir utan laddning, typ mulet eller längre stillestånd på samma plats utan 230V.

När husbilen vilar/står oanvänd krävs sällan att batteriet är 100% laddat, då kan du begränsa laddningen.

Att välja och bara utnyttja 60% av batteriet (20-80%) anser jag helt förkastligt i en husbil, möjligen ifall man cyklar batteriet varje dygn, fast egentligen inte då heller, (cyklar du batteriet varje dygn så har du tappat 20% kapacitet efter ca. 7-10år)
även balansering av cellerna i batteriet uteblir ifall man inte laddar till 100%, sen kommer problemen.
En av Lithiumbatteriets fördelar är just att man kan använda det till 100% utan problem.

Vid normalt husbilsanvändande så är det inte antalet cykler som kommer att förbruka batteriet, det är åldern.
Ett LiFePO4 batteri av god kvalitet klarar lätt 3000 cykler, hur många cykler kommer ni upp i per säsong? (jag hade 8st cykler förra året).

Ditt batteri har ett inbyggt BMS som ser till att du inte kan få till en "hög kontinuerlig laddning", när batteriet är fulladdat så stoppar det möjligheten att ladda det.
Hur du begränsar laddning på just ditt SBL vet jag inte, men inställningen görs i det inbyggda BMS'et, vilket jag inte tror du har behörighet att ändra, kan du ändra inställningarna så slutar garantin troligen att gälla.
Det var ett klokt svar, tack. Så gör jag!
 
Toppen