• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning

Geva

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
21876
Medlemskap
2024
Hej. Kan man koppla från laddningen i Ebl 99 Jag tänker mig att koppla in en inverter för att kunna nyttja eluttagen i bilen men alltså inte ladda batteriet
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej. Kan man koppla från laddningen i Ebl 99 Jag tänker mig att koppla in en inverter för att kunna nyttja eluttagen i bilen men alltså inte ladda batteriet
Det går inte bara koppla in en inverter på befintliga uttag utan du måste skilja bort laddning,kyl, värme osv.samt se till att du inte strömsätter hela elsystemet 230V dvs. du riskerar få spänning på det utvändiga eluttaget kontakter, LIVSFARLIGT.
Det finns utrustning för att lösa detta problem men låt en elektriker koppla göra detta.
Enklast är att köra invertern enbart,inte koppla den på bilens 230V.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Ska man verkligen koppla bort batterierna först? Är det inte solpanelen som ska kopplas bort först och sen batterierna?

Inkoppling är väl batterierna först och sen solpanelen?
Hej. Jo Kenth så har jag fått lära mig och motsatsen vid tillbaka koppling. Regulatorn måste känna av vilken spänning den ska jobba emot.

Hälsningar Sanddammaren
 

Geva

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
21876
Medlemskap
2024
Egentligen så var min fråga om man kan använda ebl-en utan att ladda batterierna men svaren blev lite hit o dit. El kan jag så där behöver jag ingen undervisning men jag behärskar inte EBL till fullo därav frågan. Men den kanske är glömd vid det här laget. Trevlig kväll alla
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Det går bra att ta bort strömkabel till ebl och vara inkopplad på 230 samtidigt, då kan ma tex. Köra kylskåpet på el. Och det går att använda 12volt uttagen i bilen utan att ladda batterierna. Har själv satt en strömbrytare till ebl. För att inte ladda batterierna hela tiden när bilen står uppställd på gården.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Hej. Kan man koppla från laddningen i Ebl 99 Jag tänker mig att koppla in en inverter för att kunna nyttja eluttagen i bilen men alltså inte ladda batteriet
Kanske en dum fråga men varför inte ha laddning på batterierna? Vi har haft laddning på våra bodelsbatterier hela tiden i 13 år nu och jag räknar med att de håller ett par år till. 230V till EBLn under vintern, 14,4V när vi kör och solpanel när vi står still på sommaren.
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Jag bytte till lithium batteri och de mår bäst att laddningen inte ligger på hela tiden. Har på ett element på som stöd värme under vintern. Pannan är inte eluppvärmd och vi använder bilen året runt.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag bytte till lithium batteri och de mår bäst att laddningen ligger på hela tiden. Har på ett element på som stöd värme under vintern. Pannan är inte eluppvärmd och vi använder bilen året runt.
Många är av uppfattningen att man inte skall ladda litium kontinuerligt,bättre att ladda 80-90% sedan bryta laddningen.
 
Toppen