• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning under vintern

UlfL

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
32498
Medlemskap
2024
Jag skall förvara min husbil inomhus i varm lokal. Naturligtvis kommer jag att tömma grå och färskvatten. Hur skall jag hantera batterierna? Kan jag ha elkabel ansluten och låta inbyggda laddaren säkra laddning av bodel och startbatteri? Husbilen är av 2018 årsmodell (Hymer 60 års edition). Tacksam för tips om det är något mer att tänka på.
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Så har jag gjort i tolv vintrar nu. Originalbatterier (2). Tog ut det ena i förrgår. Igår och ikväll var det 12,95V. Alltså ingen egenurladdning på dem efter 13,5 år. Sätter i batteriet imorgon och underhållsladdar som vanligt i vinter. :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag rekommenderar en fristående laddare typ en C-tek eller något. Kostar inte många hundringar. Detta för att undvika att slita på den inbyggda laddaren som faktiskt slits och dessutom kan kosta en riktigt duktig slant att reparera eller byta ut.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Bilens inbyggda laddare är inte lämplig att ha igång hela vintern.
Tidningen Husbilen Test kallar den "nödladdare"
 

Bilagor

  • 20210918_193120.jpg
    20210918_193120.jpg
    1,1 MB · Visningar: 75

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bilens inbyggda laddare är inte lämplig att ha igång hela vintern.
Tidningen Husbilen Test kallar den "nödladdare"
Detta beror helt på vilken typ av laddare som är installerad,har du en nyare husbil är detta inget problem,men med en gammal bil kan det vara problem.
Jag har min orginalladdare på året runt den går ned till "floatspännning" precis som Ctek tex.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Min goa EBL kostar 10000 kr

Huvaligen.

Den vill jag inte nöta på året om. Laddar med Ctec laddare under avställningen.
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Detta beror helt på vilken typ av laddare som är installerad,har du en nyare husbil är detta inget problem,men med en gammal bil kan det vara problem.
Jag har min orginalladdare på året runt den går ned till "floatspännning" precis som Ctek tex.
Min EBL (Schaudt) har 13,8 V som floatspänning, på tok för högt och ingen temperaturkompensering. Bilen är från 2016.
Ctek mxs går ner till ca 13,5 V floatspänning, men efter 10 dygn till 12,8 V och pulsladdar för att "röra om" i syran
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hoppas att du inte har GEL eller AGM batteri.

Dom batterierna tar skada av att "syran rörs om"
Ja, AGM och Gel-batterier har ju ingen syravätska som vanliga blöta blybatterier, och ska inte ska recondas har jag läst, men inget om att pulsladdning i underhållsladdningsfasen skulle skada dem...

Edit: Nej, jag har varken AGM el Gel
 
Senast ändrad:
Toppen