• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning, lite funderingar

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Att vara fulladdad inför natten är väl det enda man tänker på om man är tvungen att frikampa, ”perkera” eller rent av saknar 230 V anslutning. Vi strosar just nu längs Frankrikes kust och letar efter sevärda stopp där många fina campingar redan har stängt för året. Då gäller det att vara fulladdad för att kunna unna sig lite TV (nyheter & serie-tittning), samt att vattenpumpen, kompressor-kylen och Truma diesel brännaren ska få sina elektroner under nattens gång. Vi brukar lyckas med det för det mesta, men….

Vår batteriladdning styrs genom att vi (jag) bestämt mig för laddningsvila under min o max spänning vilket ligger inprogrammerat i husbilens ”Victron Connect”. Litiumbatterier ska alltså laddas först när spänningen har sjunkit under den bestämda minimum gränsen (låt oss säga 12,8 V). Om vi nu har kört halva dagen med avstängd laddning och sedan stannar för natten med 12,9 V, då kan det bli mycket fel om vår kvällsförbrukning varit ’för” hög.

Jag har äntligen löst problemet genom att enkelt oprogrammera Victron Connect inför kommande dagsetapp så att laddningen börjar även om det fortfarande finns spänning (ström) kvar. Det gör att vi är så gott som fulladdade inför kommande natt och kan fortsätta på vår TV-serie utan några elproblem under natten.

Vad jag undrar är: hur gör du, har du laddning på hela tiden eller stänger du av den när batteriet är fulladdat (hur länge i så fall)?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi har laddning på under körning av VE Litiumbatteriet även om det är fullt laddat. Det sättet som du använder (använde?) systemet behöver en alternativ laddning av batteriet när det kommer ner till 12.8V. Vi har en EFOY bränslecell som slår till när spänningen går under 12.8V. Solcellerna ger inte mycket nu...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har sedan jag blev med Lithium, alltid gjort som du "äntligen kommit på", alltså jag ändrar från-/till-slag för laddning efter behovet.
När jag inte använder husbilen står den i mitt stora garage, där laddar jag upp batteriet med en extern laddare inför en tur, annars ingen laddning ifall det inte blivit "tomt", har all spänning på samt ett wifi för kameror alltid igång i garaget så jag behöver ladda 3-4 ggr under vintern.
När vi använder husbilen låter jag laddningen starta vid 80% SoC, så jag har massor av energi ifall man finner ett ställe att fricampa på en längre tid.
Jag laddar bara vid körning samt via 3x120W solpaneler, aldrig via stolpe, har ingen laddning den vägen ens.
All min laddning styrs av ett BMS.
När vi använder husbilen når jag sällan 100% SoC, kanske 3-4ggr på en säsong, så vi pendlar oftast mellan 40-90% SoC, har ett Winston 400Ah batteri.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Mina litiumbatterier slår på laddningen vid 80%, via bms. I början var jag alltid inne och kollade "hur mycket ström har jag tillgängligt nu, hur mycket laddar det osv".
Efter ett år då det aldrig varit under 60% har jag släppt det.
Laddar vid körning och på solpanel.
Ligger vi på camping där el ingår kopplas det in och vi blir fulla...
Det finns alltid ström (skulle det, mot förmodan, ta slut så är alltid nödpacket med (90Ah litium) färdigt att dockas in).
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har ställt in så att 230v laddaren, och solcellsladdaren kickar igång en ny laddcykel igen först när batteriet är nere någonstans runt 80%. Detta för att undvika toppladdning under långa perioder

För att inte riskera att batteriet råkar vara nere på precis över 80% när man stannar för natten utan elstolpe så har jag ställt DC/DC laddaren lite snävare så den toppladdar alltid batteriet men det blir ju bara under körning.
Allt är Victron
BMSen gör ingenting.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har tre ladere.
En victron 230V lader. En Victron MPPT solcelle lader. En Victron boster der lader fra bilens generator.
Alle 3 er stillet så ladning stopper når batteriet har nået 14,4V.
Og de lader igen så snart der har været det mindste forbrug fra batteriet.
Så jeg har (næsten) altid fuldt med strøm på mit LifePo4
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Går det att styra laddningen efter SOC (med Victron) i stället för spänning?
(När SOC når XC % startar laddningen)
Stämmer, laddningen regleras med det som först inträffar, antingen SOC eller spänning. SOC är lite lurig och behöver synkas ibland, vet inte riktigt varför.
Jeg har tre ladere.
En victron 230V lader. En Victron MPPT solcelle lader. En Victron boster der lader fra bilens generator.
Alle 3 er stillet så ladning stopper når batteriet har nået 14,4V.
Og de lader igen så snart der har været det mindste forbrug fra batteriet.
Så jeg har (næsten) altid fuldt med strøm på mit LifePo4
Samma här beträffande laddare (230V, MPPT-sol och DC/DC-körning), där all laddning går igenom samma ”knut” som Victron antingen släpper igenom (close) eller blockerar (open). Tanken är att stoppa laddning mellan 12,8V och 14,4V (en gång om året 14,6V) oavsett vem som laddar. Det jag nu gör är att ställa ”på” laddningen manuellt om jag vet att vi ska ”frikampa” kommande natten.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Går det att styra laddningen efter SOC (med Victron) i stället för spänning?
(När SOC når XC % startar laddningen)
Inte på mina Victron laddare/regulatorer. Det blir på spänningsnivå och därför inte helt exakt.

Det spelar heller ingen direkt roll i mitt fall då syftet främst är att undvika konstant toppladdning när man står still eller på underhållsladdning men samtidigt ändå alltid ha fulladdat vid parkering efter körning.
SOC kan jag följa via Smartshunten och BMSen och där även se att jag ligger rätt och får det att fungera.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Min BMV 712 är ställd att starta laddning (LiFePO4) under 60% och stänga vid 80% i normalfallet. Ska jag stanna ett par dar och det är dåligt väder, så låter jag laddningen fortsätta upp till 90%. Undviker att dra ur batteriet under 40% (=reserven)
Att reläet drar vid 60% innebär ju inte att laddning startar på natten (elanslutning finns inte)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min BMV 712 är ställd att starta laddning (LiFePO4) under 60% och stänga vid 80% i normalfallet. Ska jag stanna ett par dar och det är dåligt väder, så låter jag laddningen fortsätta upp till 90%. Undviker att dra ur batteriet under 40% (=reserven)
Att reläet drar vid 60% innebär ju inte att laddning startar på natten (elanslutning finns inte)
Det var precis detta jag undrade om det var möjligt!
Verkar mycket användbart för att hålla LiFePo batterierna vid liv.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Min BMV 712 är ställd att starta laddning (LiFePO4) under 60% och stänga vid 80% i normalfallet. Ska jag stanna ett par dar och det är dåligt väder, så låter jag laddningen fortsätta upp till 90%. Undviker att dra ur batteriet under 40% (=reserven)
Att reläet drar vid 60% innebär ju inte att laddning startar på natten (elanslutning finns inte)
Då låter du alltså shunten styra ett separat relä som "hårt" kopplar bort alla laddkällor ? Ungefär som en BMS med externt relä?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja förlåt, menade shunt och BMV eftersom dom hör ihop.

Det jag mest tänkte på är att man med ren brytning av laddning med relä precis som med BMS123 får en ganska ointelligent laddning av batterierna.
Det blir ju som att hela tiden ta bort och sätta ditt sladdarna från laddarna på batteriet.

Helst vill man ju kanske att laddarna får vara med hela tiden och även själva kontrollera laddningen genom faserna och hela cyklerna. Då kan man där ställa in faserna exakt efter hur man vill ha det.
Kruxet är väl att hitta laddare som även hanterar SOC så man även kan gå efter det och inte bara efter spänning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Victron produkter är inte ”billiga” så när mitt dyra Victron relä gick sönder då köpte jag ett 80A (eller 100A) relä för ca hundralappen (tack vare ett tips från en duktig och vänlig HBK-are). Den går nu 7:e året på rad (24/7) och OM den går sönder, då har jag en till i reserv. Det är inte bara säkringar man ska ha i reserv, mycket annat kan krångla under resans gång och bör finnas tillgängligt om priset är överkomligt. Det är betydligt dyrare och tidsödande att panik-handla någonstans där man inte ens kan språket…
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Ja förlåt, menade shunt och BMV eftersom dom hör ihop.

Det jag mest tänkte på är att man med ren brytning av laddning med relä precis som med BMS123 får en ganska ointelligent laddning av batterierna.
Det blir ju som att hela tiden ta bort och sätta ditt sladdarna från laddarna på batteriet.

Helst vill man ju kanske att laddarna får vara med hela tiden och även själva kontrollera laddningen genom faserna och hela cyklerna. Då kan man där ställa in faserna exakt efter hur man vill ha det.
Kruxet är väl att hitta laddare som även hanterar SOC så man även kan gå efter det och inte bara efter spänning.
Jag förstår din tanke, men LiFePO4 laddas med konstant ström, ända tills det går ned på "float". Det blir lite som "on/off". Jag har också en booster som laddar under bilkörning. Detta styrs också på samma sätt.
Stolpladdning kan kanske vara lite avvikande, eftersom en del laddare inte klarar Lithium-mode
Eventuellt får man kanske hålla koll på värmeutveckling vid pluspolen om laddningen blir kraftig under en längre tid.
 
Toppen