• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddfråga

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hur många ampere skall två parallellkopplade 100W solceller avge?
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det är inte i alla avseenden fördelaktigt att seriekoppla panelerna, om någon del av panelerna blir skuggade som när man står under ett träd blir laddningen mycket dålig. Därför föredrar jag paralellkopplade paneler eftersom vi inte alltid står mitt på ett öppet fält..? Snarare tvärtom egentligen?:)
Moderna celler fixar att en panel är täckt men sedan har du samma problem ifall grenarna hänger ned bitvis över båda panelerna men då klarar du kanske inte av att få upp spänningen så att den kan ladda, seriekopplat har du 20 volt till att leka med så sätt i serie, överlägset bäst tycker jag.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Moderna celler fixar att en panel är täckt men sedan har du samma problem ifall grenarna hänger ned bitvis över båda panelerna men då klarar du kanske inte av att få upp spänningen så att den kan ladda(eftersom 20V är max), seriekopplat har du 20 volt till att leka med så sätt i serie, överlägset bäst.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Moderna celler fixar att en panel är täckt men sedan har du samma problem ifall grenarna hänger ned bitvis över båda panelerna men då klarar du kanske inte av att få upp spänningen så att den kan ladda, seriekopplat har du 20 volt till att leka med så sätt i serie, överlägset bäst tycker jag.

Vilka moderna paneler är det?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Då klarar den inte två seriekopplade paneler för det blir 24V som Miaajanen skriver:(
Allt beroende på ekonomi men annars har Victron en fin smidig MPPT regulator som heter Bluesolar någonting och den har Bluetooth anslutning till en app du kan ha i mobilen/paddan och följa allt via.
Den klarar 75V och finns i en 10 och 15A variant
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Krångla nu inte till det, det finns redan en CTek koppla panelerna parallellt och njut av att batterierna laddas utan bekymmer, batterimonitor finns också, några appar behövs inte!
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Krångla nu inte till det det finns redan en CTek koppla panelerna parallellt och njut av att batterierna laddas utan bekymmer, batterimonitor finns också, några appar behövs inte!
:) sant speciellt med appar som skall uppdateras dock gillar jag hög spänning låg ström men det är mitt elektriker hjärta, men man mår bra ju mindre man information man får oftast :)
 
Senast ändrad:
Toppen