• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddar era solpaneler även startbatteriet?

Saxman

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lomma
HBK-Nr
4376
Medlemskap
2021
Jag har nyligen bytt husbil och denna har solpanel på taket.

Har inte haft solpanel tidigare, men denna verkar bara ladda bodelsbatteriet, inte startbatteriet!
Enligt kopplingsschemat på elektroblocket tycker jag det verkar som att solpanelen även skall ladda startbatteriet, åtminstonde vid avstängd motor.

Ni som har erfarenhet av solpaneler - laddas ert startbatteriet även av solpanelen ?

Har ännu inte hunnit kontroller så att solpanelens laddregulator är inkopplad i avsett kontakt på elektroblocket.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
När jag köpte bilen (drygt 1 år gammal) laddade solcellerna endast bodelsbatterierna.
Solcellsregulatorn laddar batterierna via elektroblocket men kabeln mellan regulatorn och EBL:n saknade en ledarare för att även startbatteriet skulle laddas.
Jag skaffade en annan kabel där jag köpt bilen och sedan funkade även laddningen av startbatteriet :)
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Jag har nyligen bytt husbil och denna har solpanel på taket.

Har inte haft solpanel tidigare, men denna verkar bara ladda bodelsbatteriet, inte startbatteriet!
Enligt kopplingsschemat på elektroblocket tycker jag det verkar som att solpanelen även skall ladda startbatteriet, åtminstonde vid avstängd motor.

Ni som har erfarenhet av solpaneler - laddas ert startbatteriet även av solpanelen ?

Har ännu inte hunnit kontroller så att solpanelens laddregulator är inkopplad i avsett kontakt på elektroblocket.

Vi har EBL 271 från Schaudt i vår husbil, från 2015. När vi köpte bilen laddades enbart bodelsbatteriet från solpanelerna, men enligt manualen skulle det vara möjligt att även ladda startbatteriet den vägen.
Bytte då ut den PWM spänningsregulator som satt mellan solpanelerna och EBL 271.
Vi valde MPPT regulator LRM 1218 från Schaudt, eftersom kabel för att se till att både bodels och startbatteri laddades ingick.
Det kanske hade funkat med någon annan regulator, men det var löjligt enkelt att ansluta den.
Dessutom får man alltid mycket bra support/svar på frågor om man mailar till Schaudt.

Hälsar
Bettan o Einar
 

Saxman

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lomma
HBK-Nr
4376
Medlemskap
2021
Tack för era upplysande svar!

Har nu kollat mitt mitt EBL och det är Schaud’s EBL 99 G. Hade även EBL 99 fast en annan version på förra husbilen.

Såg nu att regulatorn inte är kopplad till EBL:en utan den är förmodligen inkopplad direkt på bodelsbatteriet.
Så den som kopplat in solpanelerna har gjort det ”enkelt för sig” - regulatorn sitter strax ovanför passagerarstolen med batterierna monterade under denna. EBL:en sitter som väntat under förarstolen.

Efter närmare studie av kopplingsschemat för EBL:en så ser jag att en till denna inkopplad solpanelsregulator, aldrig laddar startbatteriet eftersom D+ blir aktiv då motorgeneratorn laddar och därmed överrider solpanelen (som Tor-ake påpekade).

När det blir lite varmare väder så skall jag fundera på om jag tycker det är värt mödan att byta laddregulator och modifiera installationen.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
På min gamla fiat var ciguttaget i instrumentpanelen alltid strömsatt. Det utnyttjade jag till att ladda startbatteriet. Gjorde en kabel med ciguttag i båda ändarna, och 10A säkring. Kopplade i den manuellt från ciguttag i bodeln nån dag då och då, när det var starkt solsken. Var tillräckligt för att underhållsladda startbatteriet.

Har inte funderat ut någon lösning för den nuvarande fiaten. Kanske drar jag upp en kabel direkt från startbatteriet som jag kan plugga i ett uttag i bodelen vid behov. Men det är viktigt att startbatteriet inte är för urladdat, i förhållande till bodelsbatteriet om man vill använda den här metoden. Och man får inte försöka starta motorn med kabeln ikopplad, då ryker säkringarna.
 

Saxman

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lomma
HBK-Nr
4376
Medlemskap
2021
På min gamla fiat var ciguttaget i instrumentpanelen alltid strömsatt. Det utnyttjade jag till att ladda startbatteriet. Gjorde en kabel med ciguttag i båda ändarna, och 10A säkring. Kopplade i den manuellt från ciguttag i bodeln nån dag då och då, när det var starkt solsken. Var tillräckligt för att underhållsladda startbatteriet.

Har inte funderat ut någon lösning för den nuvarande fiaten. Kanske drar jag upp en kabel direkt från startbatteriet som jag kan plugga i ett uttag i bodelen vid behov. Men det är viktigt att startbatteriet inte är för urladdat, i förhållande till bodelsbatteriet om man vill använda den här metoden. Och man får inte försöka starta motorn med kabeln ikopplad, då ryker säkringarna.

Intressant idé med din kabelkoppling mellan cigarettuttagen. Tror jag skall göra en sådan kabel och prova. Skall dock först få upp spänningen på startbatteriet med ordinarie laddaren så att det inte blir någon otrevlig strömrusning då jag kopplar ihop batterierna på detta sätt.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Har kopplat allt kablage som rör solceller utanför EBL. Ctek 250Dual SA + SmartPass laddar först batteribanken full, sen laddas startbatteriet full, därefter drivs alla 12v förbrukare på överskottselen. Detta tycker jag är optimalt för min del.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det finns ingen anledning att koppla solceller via EBL, det ger bara ökade förluster. Det är mycket sällan som ett startbatteri verkligen behöver extra laddning via solceller, vill man ändå ha det, vilket kan vara bra ibland så går det att lösa ganska enkelt.
För min del gjorde jag så här. Solcellerna går direkt till batterierna via MPPT-regulator, schunt, ett mätinstrument där jag kan styra laddströmmen, säkringar.
På ledningen mellan MPPT-regulatorn och bodelsbatterierna monterade jag en treläges manuell omkastare, från omkastaren går laddledningar både till start och bodelsbatteri. Där kan jag enkelt välja. Läge-1 startbatteriet laddas. läge-2 bodelsbatterierna laddas. Läge-0 ingen laddning utgår till batterierna
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
I dagsläget har vi tolv (12) år gamla batterier, 2x90Ah. De är parallellkopplade.

Elektroblock EBL 220 med laddning till både bil- bodelsbatterier. Vi är helt oberoende av 230V.

På taket har vi 100W solpanel kopplat till LR 1812 (den enklare). Batterierna är normalt fulladdade vi lunchtid.

Vi har olika spänning till våra förbrukare: 3, 5, 12, 15 och 19 Volt. Dessa är klocka, mobilladdare, högtalare, TV, Cromecast, router, radio, dammsugare och PC.

Det har hänt att vi stått på en och samma plats i Kroatien i 4 veckor.
 

Action

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
19530
Medlemskap
2024
Hej Stig, jag håller på och installera en solpanel och regulator på vår bil och tycker din lösning med en treläges omkastare låter smart. Jag förmodar att Läge -0 fungerar som strömbrytare mellan solpanel och batteri. Var kan man köpa den? Har du möjlighet att visa bild på montaget?
Hls/Håkan
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej Stig, jag håller på och installera en solpanel och regulator på vår bil och tycker din lösning med en treläges omkastare låter smart. Jag förmodar att Läge -0 fungerar som strömbrytare mellan solpanel och batteri. Var kan man köpa den? Har du möjlighet att visa bild på montaget?
Hls/Håkan
Det stämmer, i läge 0 så utgår ingen laddström alls från solcellerna, det är användbart om gör något eller mäter något i elsystemet och inte vill ha någon laddström alls in i batterierna.
En manuell trelägesomkastare finns att köpa lite varstans t.ex en del maskinfirmor eller kanske ändå säkrare hos båttillbehörsfirmor. Leta på nätet det kan vara stora prisskillnader, från bra pris till rent ocker men se bara till att Du köper en av bra kvalitet (även här stora prisskillnader).
Jag ska försöka senare och se om jag kan överföra en bild (svårare än de praktiska arbetena på HB:n)
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Hej! Jag har dragit en batterikabel mellan bodels batteriet och startbatteriet via en huvudbrytare . Och nu kan jag starta bilen även om startbatteriet av någon anledning skulle bli urladdat.
 
Toppen